Ecomerden lover mindre dødelighet og økt slaktevekt.
– Det er t-skjorte-vær, smiler Jan Erik Kyrkjebø, og myser mot den skarpe solen.
På en uforskammet varm aprildag er Ecomerden-gründeren og hans team i full sving med å ferdigstille selskapets nye semilukkede merd på 30.000 kubikkmeter.
– Den har en totaloppdrift på cirka 400 tonn, og gjennomstrømsmengde med sirkulert vann på seks kubikk i sekundet. Av logistikkhensyn er den bygget etter modulprinsippet, det vil si med 12 sammensveisede pontonger. Det utgjør flytekragen, forklarer han.
– Og så kan vi utvide til 16 pontonger, så får vi dobbelt så stort volum – og kan produsere dobbelt så mye fisk, supplerer Kyrkjebø.
Postsmolt og matfisk
Ecomerden holder til i andre etasje i et teglsteinsbygg inne på verftsområdet. To halvferdige yachter er stablet opp ved kaien hvor merden er fortøyd. På den andre siden av Damsgårdssundet ligger to Hurtigruteskip i opplag. Inne i tørrdokken på gamle BMV Laksevåg står byens stolthet, tremasteren «Statsråd Lehmkuhl», med buken bar.
Den nye merden er designet for 1.000 tonn biomasse. Postsmolt og matfisk.
Les også: – I utlandet er det mye aktivitet på etterspørselssiden
– Istedenfor å gå direkte fra settefiskanlegg til åpne merder, så går den til lukket merd. Og så er det tanken at den skal gå i åpen merd når den når et kilo. Da viser erfaring at en får en mer robust fisk, med mindre dødelighet og mer slaktevekt, sier Kyrkjebø til iLaks.
– Det er planen at den skal slepes over helgen – til Osland. Den skal ligge mellom Bjordal og Oppedal, på en lokalitet som heter Sørevik, i Sognefjorden.
Seks uavhengige vanninntak
– Den er sertifisert til en H/S på 2,5 meter, to knops strøm og peak-periode (avstand mellom bølgetopper – red. anm.) på 5,4 meter. Den kan utstyres med en dobbel vegg, så en får en røktenot. Så en får en helt standard not å røkte på – som en vanlig merd, forklarer han videre.
– Fiskevelferd sikres med seks uavhengige vanninntak fra cirka 30 meters dyp for å sirkulere det i merden. Samtidig som vi kan styre strømhastigheten for fisken inne i merden. Det er viktig for vekst og kondisjon for fisken – for at den skal bli mer robust. Erfaringsmessig får en veldig liten dødelighet, mer robust fisk, og dermed får oppdretter betydelig høyere slaktevekt.
Automatisk
– Flytekragen er laget av ekstruderte profiler av aluminium. Merden er utstyrt med et maskinrom som inneholder et nødaggregat. Anlegget der går på landstrøm. Hvis en får et strømbrudd kobles nødstrøm inn automatisk fra et dieselaggregat. Dessuten kan merden utstyres med en manuell start av alle pumpene som ligger utenfor maskinrommet i tilfelle brann i maskinrommet.
Økt tetthet, ved høy snittvekt på fisken, kompenseres ved at oksygen tilsettes vannet.
– Automatisk oksygenering skjer i forhold til de oksygennivå vi mener er riktig i merden. Stor biomasse har behov for å tilsette oksygen i tillegg til gjennomstrømningsmetoden, legger han til.