Aqua Bio Technology (ABT) la bak seg et nytt tungt år i fjor.
Minimalt salg og høye kostnader gjorde 2019 krevende – på samme vis som året før. ABT hadde driftsinntekter på 1,3 millioner kroner i 2019, sammenlignet med 1,2 millioner kroner året før.
«Selskapet hadde forventet en vesentlig salgsvekst i fjor, men svakheter ved produktemballasje levert av tredjepart forsinket salget gjennom året. Disse problemene er nå løst», skriver selskapet i en børsmelding.
Årsresultatet for 2019 endte på -13,2 millioner kroner, mot -38,5 millioner kroner året før.
Biotechselskapet er, til tross for sin beskjedne størrelse, notert på Oslo Access. Selskapets børsverdi er 29 millioner kroner.
I tillegg til å utvikle ingredienser til hudpleieprodukter markedsfører og selger ABT også hudpleieserier rettet mot forbrukermarkedene og profesjonelle brukere. Gjennom 2019 utvidet selskapet nettverket av distributører i Europa, Midt-Østen, Afrika og Asia.
Men koronakrisen legger en demper også på ABTs virksomhet.
«Samtidig som selskapet har iverksatt kostnadsreduserende tiltak, fortsetter arbeidet med produktregistrering i nye markeder og forberedelser til lanseringer. Når den økonomiske situasjonen og forbrukeratferd igjen er normalisert, vil ABT være klar til å introdusere sine hudpleieprodukter i en rekke nye markeder.»
Selskapets to største aksjonærer har i april 2020 forpliktet seg til å tilføre selskapet ytterligere seks millioner kroner i form av et lån, slik at selskapets drift er sikret ut året. Styret i ABT forventer å få en langsiktig finansiering på plass i løpet av 2020.