– Arbitrasjen er betydelig større enn samtlige andre norske oppdrettere

Nyheter
1408

Trafikklysvinneren holder til på Frøya.

Fiskeriminister Harald Tom Nesvik (FrP) lovet i høst at trafikklysene, og beslutningen om hvilke av de tretten produksjonsområdene som kan vokse, skulle komme i god tid før jul.

Dette ble i desember utsatt til «over nyttår».

Oppdrettselskapene, både børsnoterte og privateide, venter naturligvis i spenning på hvilken fargesetting fiskeriministeren lander på.

Meglerhuset Sparebank 1 Markets mener SalMar er den åpenbare vinnerkandidaten for trafikklysene.

– SalMar er på våre estimater best på å utnytte sin produksjonskapasitet, dermed vil de få mer ut av hver nye konsesjon de kjøper og prisen de betaler per kilo slakt vil være lavere enn for konkurrenter, sier analytiker Thomas Myrholt til TDN Direkt.

– SalMar kan kjøpe nytt produksjonsvolum på 150 kroner per kilo, mens selskapet blir priset til over 300 kroner per kilo. Denne arbitrasjen er betydelig større enn samtlige andre norske oppdrettere, påpeker han.