Rimfrost kontraherer nytt krillfartøy til over en millard kroner

Nyheter
1209

Krillprodusenten Rimfrost inngår kontrakt med verftsgruppen Westcon om bygging av nytt krillfartøy til over en milliard kroner. Den maritime klyngen på Sunnmøre og andre norske virksomheter vil få oppdrag for nærmere en halv milliard kroner som følge av byggingen.

Det opplyser Rimfrost i en pressemelding.

Stig Remøy. FOTO: Rimfrost

– Dette er en gledens dag. Vi har arbeidet i lang tid sammen med norske fagmiljøer for å utvikle teknologi som vil sette en helt ny standard for krillfiske i Antarktis, både når det gjelder klimavennlighet, bærekraft og ressursutnyttelse, mener hovedeier Stig Remøy.

Administrerende direktør Øystein Matre i Westcon sier fiskefartøyet blir det største selskapet noensinne har bygd.

– Vi er veldig stolte over oppdraget med å bygge en båt som vil sette en ny standard innen miljø og bærekraft, sier Matre i pressemeldingen.

Skroget bygges i Tyrkia
Designet av det 120 meter lange fartøyet er utført av Kongsberg Maritime. Det er basert på grønn teknologi og tilfredsstiller blant annet DNV-GL klassenotasjon Clean Design og IMO Polar Code, der alle prosesser ifølge Rimfrost er planlagt for å oppnå minimale utslipp og stor grad av gjenbruk i energiutnyttelsen.

– En slik kontrakt vil bety svært mye for Kongsberg Maritime, og det er inspirerende å være samarbeidspartner med Rimfrost på et slikt nyskapende prosjekt, sier salgssjef for skipsdesign ved Kongsberg Maritime, Monrad Hide.

Skroget skal bygges ved Tersan i Tyrkia og er konstruert og forsterket med henblikk på operasjoner under krevende forhold i Antarktis.

– Vi har jobbet lenge med planene for å sikre at fartøyet kan gjennomføre de sikreste, smarteste og mest miljøvennlige fiskeoperasjoner som noen gang er gjort i Antarktis. Fartøyet er også tilpasset for forskningsoperasjoner, sier Remøy.

Opsjon på ytterligere et fartøy
Remøy sier videre at vurderinger fra fra Commission for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources (CCAMLR) viser at utnyttelsesgraden av råstoffet vil være vesentlig høyere enn hos Rimfrosts konkurrenter, samtidig som energiforbruket i prosessene er mye lavere.

– Det betyr at Rimfrost trenger å ta opp mindre krill fra havet for å få samme mengde ferdige produkt. Samtidig har produktene høyere kvalitet, hevder Remøy.

Remøy forteller også at fartøyet blir det eneste i verden, der helsekost og kosttilskudd produseres til sjøs, rett etter fangst.

– Kort og skånsom prosessering slår positivt ut for kvaliteten av produktene. Dette åpner opp for at vi kan utvikle flere nye produkter som kosttilskudd til mennesker, dyr og oppdrettsfisk, og i tillegg produkter til farmasøytisk bruk, sier han.

Etter planen vil fartøyet være klart til bruk i 2022. Rimfrost har opsjon på ytterligere et fartøy.

– Det har vært mange utfordringer og hinder på veien dit vi er i dag. Derfor er vi ekstra glade for at vi nå får på plass et fartøy vi mener vil revolusjonere krillfisket i Antarktis, avslutter Remøy.