For noen uker siden ble 19 tonn fersk laks sendt sørover til kontinentet fra havna i Mosjøen med en godsbåt fra det nederlandske containerrederiet Cargow. I retur kom samme container med varmedresser til oppdrettsnæringen på Helgeland.
– Det er første gang det er transportert fersk fisk fra så langt nord og ned til kontinentet, sier daglig leder i Nordøy Sea, Fredrik Nordøy til Helgelendingen, som omtalte saken først.
Det er Nordøy Sea sammen med Helgeland Havn, som har tatt initiativ til prosjektet.
Laksen som ble fraktet til Nederland kom fra et oppdrettsanlegg hos LetSea, som deretter ble slaktet hos Mowi på Herøy, før den ble transportert til Mosjøen med et lokalt transportfirma. Fra havna i Mosjøen gikk laksen med en godsbåt fra Cargow. Rederiet har fire båter som ukentlig frakter aluminium fra Alcoa i Mosjøen, via Rotterdam til Reyðarfjörður på Island.
– Etter denne testturen skal vi sette oss ned for å se på hvilke ledd man kan forbedre seg på. Et av leddene er å korte ned bilruten fra slakteriet og inn til båten, sier havnedirektør i Helgeland Havn, Kurt Jessen Johansson.
Til iLaks forteller Fredrik Nordøy at de er innstilt på å bruke mer båt fremover.
– Så snart vi har løst små logistikkutfordringer lokalt for også å kunne gjøre dette mer konkurransedyktig, vil vi se på mulighetene for å ha faste leveranser på båt, sier han.
Nordøy mener det vil være viktig å ha tilgang på flere transportalternativer.
– Det så vi spesielt i høst da det ikke var en lastebil å oppdrive i Nord-Norge, så fisk måtte stå å vente på ledig bil i opp til en uke. Da vi endelig fikk tak i, ble det tomkjøring fra Oslo og nordover, noe som til syvende og sist ble et tapsprosjekt, avslutter Nordøy.