Fabrikksjefene ved Cermaqs slakteri i Steigen og Grieg Seafoods slakteri i Alta er fornøyde med effekten av Trygg Trailer-prosjektet.
Prosjektet er et samarbeid mellom Statens vegvesen og transportkjøpere, der bedriftene får informasjon om vinterdekk og kjettingkrav av Statens Vegvesen, og kan foreta en enkel sjekk av vogntogene. Vogntog som kommer til bedriftene og ikke er godt nok rustet, kan bli nektet last. Etter flere stygge ulykker med utenlandske vogntog i fjor vinter, bestemte sjømatnæringen seg for å utvide prosjektet .
Ukentlig kommer det 50-60 vogntog til Cermaqs lakseslakteri i Steigen. Alle disse blir sjekket om de er skodd for nordnorske vinterveier. De som ikke tilfredsstiller kravene, blir nektet last. Ifølge fabrikksjef Truls Aasjord var det kun to vogntog av de som var innom selskapets slakteri i 2018, som havnet utenfor veien, og hadde behov for hjelp.
– Tiltakene gir resultater. Nå skjer det kanskje to til fem ganger i året at vi må nekte transportører last fordi kjøretøy er for dårlig skodd. Før skjedde det atskillig oftere, sier Aasjord til Avisa Nordland.
Ser stor forskjell
Aasjord forteller de sjekker dekktype, mønsterdybde, samt at hvert kjøretøy har tilstrekkelig med kjettinger.
– Vi ser stor forskjell på hvordan kjøretøyene er utrustet nå sammenlignet med for noen år siden. I de få tilfellene der vogntogene ikke er skodd forsvarlig, blir transportøren kontaktet og informert om at vi ikke vil laste opp kjøretøyet. Som oftest dukker det da opp en annen transportør som henter lasten. Vi er etter hvert mange bedrifter som har blitt med på Trygg Trailer-aksjonen. Alle er med på å stille krav og ta et solidarisk løft for at det skal bli tryggere forhold på veiene, sier Aasjord.
– Vi skal gjøre vårt
Også ved Grieg Seafoods lakseslakteri på Simanes i Alta, sjekkes alle vogntog som kommer for å hente laks. Grieg Seafood har vært med på Trygg Trailer-prosjektet siden 2011. Fabrikksjef Stine Torheim sier trailerne være 3-akslede, og oppfylle krav for dekk og kjettinger.
– Det er ikke mange hendelser hvor vi må avvise biler. Likevel kan det være biler fra oss som står fast i bakker, da vi ser at noen utenlandske sjåfører ikke har fått tilstrekkelig med opplæring for ferdsel på vinterveiene, for eksempel bruk av kjettinger, sier Torheim til Altaposten.
Torheim forteller at de nå slakter to skift i 12 uker på på høsten. Over 700 biler lastes med fisk bare i denne perioden.
– Vi har ingen mulighet til å sende fisk med båt, fly eller tog fra Finnmark, alt går på trailere. Vi er bare en av flere eksportører, i tillegg til alle varer inn til Finnmark. Så tungtransporten i Nord-Norge er betydelig og vi skal gjøre vårt for at det er tryggest mulig, sier Torheim.
Fra vintersesongen 2020/2021 stilles det for øvrig nye krav til tungbildekk, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.
– Vi har vi kommet frem til at det skal stilles krav om dekk av typen «3 peak mountain snowflake» på fremre styreaksler og drivaksler på kjøretøy med tillatt totalvekt over 3.500 kilo fra og med vintersesongen 2020/2021, sier Kurt Ottesen i Statens vegvesen.