Lovendringer gjør det nå mulig å transportere fersk fisk fra Europa til Asia gjennom Russland.
– Russland har nettopp endret på reglene for transitt av fisk og andre matvarer på bil og tog. Nå tillater de at containere med fisk kan komme inn gjennom Finland og passere ut igjen i Kasakhstan. De nye reglene åpner helt nye muligheter for å frakte varer mellom Narvik og Kina, sier Micael Blomster til Fremover.
Blomster arbeider sammen med finske Kouvola Innovation for å øke godsstrømmene mellom Kina og den finske byen Kouvola, og ifølge han er Ofotbanen, Narvik og den isfrie atlanterhavshavna er en viktig brikke for å få dette til.
Blomster kaller tillatelsen til å transportere fisk fra på jernbane gjennom Russland til Asia for «et gedigent gjennombrudd». Han tror den første containeren kan gå fra Narvik til Kina allerede i år.
– På dette tidspunktet snakker vi ikke om noe eget tog, men at vi kobler oss på eksisterende transportløsninger fra Narvik, via Boden, Haparanda/ Torneå og til Kouvola der vi har regelmessige avganger til og fra Xi’an, sier Blomster, som legger til at containeren vil være fremme i løpet av to uker.
Teknologi fra BluWrap skal sørge for at fisken holder seg fersk hele veien.
Ifølge Namdalsavisa som tidligere har omtalt teknologien, erstattes oksygen like etter slakting med en modifisert blanding av naturlige tilstedeværende gasser ved pakking og forsegling i BluWrap. Under transportperioden holdes fisken på under 0 grader celsius ved hjelp av et integrert system, som styrer og overvåkere temperaturen i hver enkelt forpakning. Omfattende testing skal ifølge avisen ha dokumentert at fersk laks holdt 20 dager i BluWrap direkte kan sammenliknes med tilsvarende produkt holdt tre dager på is etter slakting.
– Denne russiske regelendringen er det vi har ventet på. Straks vi har alle de nødvendige tillatelsene på plass skal vi gjennomføre prøvetransporten. Vi må være realistiske og innse at dette kan ta noe tid, men innen jul bør dette kunne skje, sier BluWraps norske direktør Ola Strand til Fremover.