– Selv et «worst case scenario» vil ha liten innvirkning på markedsverdien til selskapene

Nyheter
939

Sparebank1 Markets ser ingen dramatikk for prisingen av aksjene, etter at EUs konkurransemyndigheter har innledet en etterforskning for påstått prissamarbeid i laksebransjen.

Like før børsåpning onsdag morgen responderte endelig også Lerøy Seafood Group på medias mange henvendelser knyttet til razzia ved datterselskapet Scottish Seafarms kontorer i går.

«EUs konkurransemyndigheter (European Commission Director General Competition) har gjennomført en undersøkelse i lokalene til Scottish Sea Farms Ltd. – et selskap eid 50 % av Lerøy Seafood Group ASA (LSG). Formålet er, ifølge konkurransemyndighetene, å undersøke påstander om konkurransebegrensende samarbeid i laksemarkedet. I forbindelse med undersøkelsen er det også anmodet om informasjon fra aksjonærene i Scottish Sea Farms Ltd.  LSG vil bistå myndighetene med å legge til rette for en effektiv gjennomføring av undersøkelsen,» skriver Lerøy Seafood Group en børsmelding.

Prisfiksing
Meldingen oppsummerer stort sett det som er kjent i saken, etter at også konkurrentene Grieg Seafood og Mowi fikk besøk av etterforskere utsendt fra EUs konkurransemyndigheter i går.

– Foreløpig har vi svært lite informasjon om situasjonen, men EU Kommisjonen har startet undersøkelse av en påstått prisfiksing blant de norskeide lakseoppdretterne i Skottland. Utfallet er ukjent, men det vil trolig skape noe negativ innvirkning på aksjene i dag, kommenterer Sparebank1 Markets’ analytiker Tore A. Tønseth.

Begrenset
– Fra et økonomisk perspektiv vil det antas at effekten vil bli begrenset, da selv et «worst case scenario» vil ha liten innvirkning på markedsverdien til selskapene, påpeker han.

– I EU er den maksimale boten begrenset til 10 prosent av konsernets inntekter, men siden marginen i laksebransjen er svært høy, er omsetningen relativt lav i forhold til markedsverdien av selskapene. Mowi hadde for eksempel 3,8 milliarder euro i omsetning i 2018, og 10 prosent av dette representerer kun 3,7 prosent av selskapets markedsverdi – og dette er det absolutte verste fallet. Markedet vil sannsynligvis diskontere inn en rabatt i en relativt lav sjanse for verste fall, så virkningen bør være begrenset, mener Tønseth.