Sparebank1 Markets ser ingen dramatikk for prisingen av aksjene, etter at EUs konkurransemyndigheter har innledet en etterforskning for påstått prissamarbeid i laksebransjen.
Like før børsåpning onsdag morgen responderte endelig også Lerøy Seafood Group på medias mange henvendelser knyttet til razzia ved datterselskapet Scottish Seafarms kontorer i går.
«EUs konkurransemyndigheter (European Commission Director General Competition) har gjennomført en undersøkelse i lokalene til Scottish Sea Farms Ltd. – et selskap eid 50 % av Lerøy Seafood Group ASA (LSG). Formålet er, ifølge konkurransemyndighetene, å undersøke påstander om konkurransebegrensende samarbeid i laksemarkedet. I forbindelse med undersøkelsen er det også anmodet om informasjon fra aksjonærene i Scottish Sea Farms Ltd. LSG vil bistå myndighetene med å legge til rette for en effektiv gjennomføring av undersøkelsen,» skriver Lerøy Seafood Group en børsmelding.
Prisfiksing
Meldingen oppsummerer stort sett det som er kjent i saken, etter at også konkurrentene Grieg Seafood og Mowi fikk besøk av etterforskere utsendt fra EUs konkurransemyndigheter i går.
– Foreløpig har vi svært lite informasjon om situasjonen, men EU Kommisjonen har startet undersøkelse av en påstått prisfiksing blant de norskeide lakseoppdretterne i Skottland. Utfallet er ukjent, men det vil trolig skape noe negativ innvirkning på aksjene i dag, kommenterer Sparebank1 Markets’ analytiker Tore A. Tønseth.
Begrenset
– Fra et økonomisk perspektiv vil det antas at effekten vil bli begrenset, da selv et «worst case scenario» vil ha liten innvirkning på markedsverdien til selskapene, påpeker han.
– I EU er den maksimale boten begrenset til 10 prosent av konsernets inntekter, men siden marginen i laksebransjen er svært høy, er omsetningen relativt lav i forhold til markedsverdien av selskapene. Mowi hadde for eksempel 3,8 milliarder euro i omsetning i 2018, og 10 prosent av dette representerer kun 3,7 prosent av selskapets markedsverdi – og dette er det absolutte verste fallet. Markedet vil sannsynligvis diskontere inn en rabatt i en relativt lav sjanse for verste fall, så virkningen bør være begrenset, mener Tønseth.