40 prosent av nybyggene ved norske verft går til oppdrett

Nyheter
1211

Det er iLaks’ søsteravis Maritime.no som idag presenterer en oversikt over nybyggaktiviteten ved norske skipsverft.

Fremfor alt glimrer offshore-bestillingene med sitt fravær – et synlig bevis på krisen som har rammet sektoren i kjølvannet av oljeprisfallet.

Storeslem
Den oppdaterte ordresituasjonen viser at av de 97 nybyggene som er igjen for levering, skal 40 prosent til havbruk- og oppdrettsnæringen. Åtte av verftene har fortsatt ingen ordrer for neste år.

Det verftet som har flest båter i ordre er Grovfjord Mekaniske, som blant annet er kjent for sine arbeidsbåter, med totalt 18 båter (inkludert opsjoner). Deretter følger Kleven Verft med 15 båter og GS Marine med ni båter i bestilling.

Arbeidsbåter og brønnbåter
Oversikten er altså basert på antall båter, ikke samlet tonnasje. For båtene som er bestilt av havbruksnæringen, er det særlig arbeidsbåter og brønnbåter som gir utslag i ordrebøkene.

Se hele oversikten på Maritime.no