4-6 kilo laks rømte, trues med en kvart million i gebyr

Nyheter
757

20-30 smolt med gjennomsnittsvekt på 220 gram rømte fra Marine Harvest. Nå trues selskapet med et overtredelsesgebyr på en kvart million kroner.

Saken ligger som en ankesak i Fiskeridirektoratet etter at Fiskeridirektoratet i Nordland i juni bestemte seg for å ilegge et gebyr på 255.735 kroner.

24. juni i fjor ankom brønnbåten «Viktoria Lady» til Marine Harvest-lokaliteten Nernesset i Snillfjord kommune for å laste smolt. I forbindelse med lastingen, havnet et mindre antall smolt i havet.

Brønnbåten «Viktoria Lady». Foto: FISKERIDIREKTORATET

Opphopning
Saken er spekket med detaljer. Fiskeridirektoratet beskriver hendelsen slik:

-Rømmingen skjedde i forbindelse med ombordlasting av smolt til brønnbåten «Viktoria Lady». Vannavskilleren gikk tett og smolt strømte ut på dekk og ned på kaien. Det opplyses at for lav kapasitet på pumpen som skulle gi transportsystemet vann, er årsaken til opphopning av fisk i systemet og at smolt deretter falt ned på dekk og ut på kaien. Noen få av disse (ca 20 stykk) falt videre ut i sjøen, skriver direktoratet.

Sentralt i diskusjonen står vannavskilleren. Fiskeridirektoratet mener at denne ble opphengt provisorisk. Det bestrider Marine Harvest. Selskapet mener det var forsvarlig å laste brønnbåten. Vannavskilleren gikk tett fordi båten krenget (det ble en «knekk» mellom vannavskiller og slangen), mener Marine Harvest som peker på brønnbåtrederiet og kapteinen:

-MHN (Marine Harvest) har forstått det slik at kapteinen på brønnbåten besluttet å krenge båten for å unngå at det kom vann inn i en annen brønn om bord på båten. Det er uklart for MHN hvorfor kapteinen valgte denne løsningen fremfor å eksempelvis lukke lukene til eventuelle berørte brønner (..). Dersom man tenker seg at den bevisste handlingen, altså krengingen, ikke hadde skjedd, hadde ikke rømmingshendelsen skjedd, skriver advokat Thomas Andreassen i Wikborg, Rein & co. DA i sin klage på overtredelsesgebyret.

Skylder på kapteinen
Han mener at kapteinen på brønnbåten er å laste.

-Hovedårsaken til hendelsen skyldes med andre ord forhold utenfor MHN sin kontroll og ansvarsområde. Dersom krengingen ikke var blitt gjennomført, eller dersom MHN hadde blitt varslet om beslutningen om krenging ville hendelsen ikke ha skjedd. Det er dermed ikke grunnlag for å konkludere med at MHN har opptrådt grovt uaktsomt, skriver Marine Harvests advokat.

Han mener Fiskeridirektoratet har satt et altfor høyt krav og peker på at selskapet ikke har hatt noen fordel av rømmingen. Videre peker advokaten på at fisken ble forsøkt gjenfanget. Direktoratet ble varslet umiddelbart. –Hendelsen har ikke ført til alvorlig eller uopprettelig miljøskade. Det var kun 20-50 fisk som nådde sjøen, hvorav 17 ble gjenfanget, skriver advokaten som til sist peker på at fisken var smoltifisert og vil trekke mot sjø, ikke ferskvann.

Dyr fisk
Dersom det var 30 smolt som rømte, innebærer det at hver fisk prises til drøyt 8500 kroner. Dersom det var seks kilo laks, utgjør gebyret drøyt 42.500 kroner per kilo.

Saksbehandler Runar Robertsen i Fiskeridirektoratet opplyser til iLaks at klagesaken ligger hos Fiskeridirektoratet i Bergen.

Han sier at gebyret bygger på en helhetsvurdering i hendelsesforløpet.

Avviser
Petter Gunnarstein i Fosnavaag Shipping, som eier «Viktoria Lady», sier til iLaks at han overhodet ikke kjenner seg igjen i det hendelsesforløpet som Marine Harvests advokat fremfører. Han avviser beskyldningene fra advokaten til Marine Harvest.

-Det er ikke riktig at båten har krenget. Det var tatt vann om bord i båten og den var klargjort for «lukket drift». Årsaken til at det kom noen fisk i havet, var en provisorisk vannavskiller som var laget på stedet, sier Gunnarstein.

Han sier at det var Marine Harvest som hadde ansvaret for lastingen av fisken, ikke brønnbåten. Ifølge Gunnarstein ga Fiskeridirektoratet beskjed om at rederiet var uten skyld i det som hadde skjedd. Derfor kom oppringingen fra iLaks som en stor overraskelse på rederen.

-Hvorfor er det viktig å skille ut vannet før fisken kommer om bord?

-Smolten var smoltifisert, men stod i ferskvann. Dersom ferskvannet kom om bord i tankene, ville vi få «brakkvann», ikke saltvann, sier Gunnarstein. Han sier at manglende kapasitet på vannavskilleren er årsaken til uhellet.

Slangen som ble brukt da uhellet skjedde. Foto: FISKERIDIREKTORATET