Laks, ørret og torsk, i den rekkefølgen, var salgsvinnerne hos MENY.
Ett år etter at konseptet «Fisketirsdag» ble lansert, viser dagligvarekjedens oppsummering at 30 prosent rabatt på all fersk fisk hver tirsdag har bidratt til 500.000 nye fiskemåltider i 2020, mot 2019. I tillegg har konseptene «Skalldyrhelg» og «Ukens middag» – hvor sistnevnte hver uke består av en ny fisk- eller sjømatrett – bidratt til 500.000 nye sjømatmåltider.
– Svært gledelig for folkehelsa og matopplevelsen, sier Lars Gerhardsen, ansvarlig for fisk og sjømat i MENY, i en pressemelding.
MENY har i 2020 en volumøkning i salg av fersk fisk på åtte prosent, mens salget av skalldyr og skjell har økt med hele 18 prosent. Samtidig viser Helsedirektoratets rapport at nordmenns totale forbruk av fisk og sjømat nå er lavere enn i 2015, og at det har forandret seg lite siste året.
– Vi har hatt fokus på priskampanjer, faste konsepter og løpende markedsføring. Dette, i kombinasjon med å gi tips, oppskrifter og enkle middagsløsninger, er nøkkelen til suksessen. Fisk- og sjømatmåltider kan gjøres enkelt og fristende. Vi har et ansvar for å gi folk det ekstra lille dyttet, sier Gerhardsen.
Å øke inntaket av fisk, er et mål MENY deler med helsemyndighetene. I februar vant MENYs fiskekonsepter Helse- og omsorgsdepartementets pris for sunnere markedsføring. Prisen ble delt ut av helseminister Bent Høie under finalen i «Det norske måltid».
– Vi lar oss lett påvirke i kjøpsøyeblikket og utmerkelsen for sunnere markedsføring er derfor viktig, sa helse- og omsorgsminister Bent Høie under utdelingen.
Topp tre – fersk fisk i MENY:
- Laks
- Ørret
- Torsk i ulike varianter (skrei, lutefisk m.m.)