28 prosent av nybyggene ved norske skipsverft går til oppdrettsnæringen

Nyheter
4017

Oppdrettsordrer sikrer arbeid for skipsbyggerne.

Laks er viktig. Også for verftene. Av de 155 fartøyene som for tiden er under bygging ved norske skipsverft, er hele 43 bestilt av oppdrettsnæringen. Herunder inngår arbeidsbåter, avlusingslektere, røkterbåter, slaktefartøyer og brønnbåter.

Det fremgår av en ordreoversikt gjengitt på nettstedet Maritimt.com.

Høykonjunktur
De mange oppdrettsordrene viser at investeringsvilje og høykonjunktur slett ikke har blitt kjølnet ned i dette segmentet, selv om lakseprisen har dempet seg en del fra toppnivåene i første halvår.

Les også: Fornyet optimisme hos Vard Aukra, permitterte får komme tilbake på jobb

Blant dem som har merket etterspørselssuget fra oppdrettsnæringen er tradisjonelt sett offshoretunge Vard. Ved det multinasjonale verftskonsernets anlegg i Aukra skisseres nå byggingen av to offshore baseflåter for Cermaq. I tillegg bygges arbeidsbåter for Fjordlaks Aqua, Midt-Norsk Havbruk og den islandske oppdretteren Laxar.

Se hele ordrelisten HER

Verdens største
Den tyngste enkeltordren er det konkurrenten Havyard som sitter på. Den børsnoterte skipsbyggeren er i full sving med verdens største brønnbåt, Sølvtrans’ «Ronja Storm», som etterhvert vil ferdigstilles ved Havyard Leirvik.

Ifølge Sølvtrans-sjef Roger Halsebakk koster 116 meter lange «Ronja Storm» en halv milliard kroner å bygge. Med en tankkapasitet på 7.450 kubikkmeter skal «Ronja Storm» inn på en ti-årskontrakt for oppdrettsselskapet Huon ved australiske Tasmania.

For egen regning
Det hurtigvoksende ålesundrederiet Sølvtrans har også en brønnbåt under bygging hos sin gamle hoffleverandør Aas Mekaniske Verksted, og har dessuten opsjon på ytterligere en i samme designkategori.

Blant de ivrigste spekulantene er Promek på Smøla, som for tiden bygger seks arbeidsbåter for egen regning for videresalg. Promek bygger dessuten en 14,50 meter lang arbeidsbåt på oppdrag for herøyoppdretter Kobbvåglaks.