Brønnbåtfesten er definitivt ikke over.
Til tross for høy aktivitet og ditto rater i mange år, det ser ikke ut til at oppgangstidene i brønnbåt-segmentet er over. I hvertfall ikke om en ser på ordrebøkene for norske verft.
En oversikt, presentert av Maritimt Magasin, viser at det nå ligger inne bestillinger på totalt 16 brønnbåter ved norske skipsverft. I tillegg kommer opsjoner på ytterligere tre båter.
Les også: Brønnbåt-klipp i milliardklassen
Hvis en legger til grunn en avrundet snittpris på 350 millioner kroner per brønnbåt, vil det si at ordrene beløper seg til hele 5,6 milliarder kroner.
Her er verftene som sitter på brønnbåt-ordrene:
- Fitjar Mek. Verksted skal bygge en brønnbåt, «Hordagut» for Hordalaks Holding. Denne ventes levert i september i år.
- Larsnes Mek. Verksted har to ordrer for Rostein. Av disse er «Ro Venture» akkurat levert, mens den andre, foreløpig uten navn, vil leveres i mai 2021.
- Myklebust Verft bygger to båter for Sølvtrans. «Ronja Vest» vil leveres i mars 2021. Den neste, som vil leveres i oktober samme år, har ikke blitt navngitt. Sølvtrans har dessuten opsjoner på ytterligere to båter av samme design ved verftet.
- Havyard bygger tre brønnbåter for Norsk Fisketransport. De to første, «Reisa» og «Kristiansund», har fått sine navn. NTS-eide Norsk Fisketransport har også opsjon på en båt av samme design.
- Aas Mek. Verksted har sikret seg ordrer på totalt åtte brønnbåter. Hordalaks Holding (en), Sølvtrans (fire), Brønnbåt Nord (to) og Nova Sea Service (en).
Foruten kontraherings-boom av brønnbåter, er det også høy etterspørsel etter arbeidsbåter. Hele 36 arbeidsbåter er i bestilling.
Når en i tillegg registrerer at det skal bygges fem slaktebåter og en fôrbåt, kan en trygt fastslå at havbruksnæringen spiller en avgjørende rolle i å fylle opp ordrebøkene til landets skipsverft.