– Det gjelder å være synlig og fremoverlente

Nyheter
389

Norsk sjømateksport til Saudi Arabia øker, og Norges sjømatråd ser muligheter til videre vekst. Derfor har de med seg norske eksportører, norsk kokk og norsk laks, makrell og ørret ned til hovedstaden Riyadh.

– Årsaken til at vi har tatt turen nedover til matmessa, Saudi Horeca, er blant annet for at dette er en viktig arena for å etablerere kontakt med sjømatimportører og handelen i Saudi Arabia, sier Ingelill Jacobsen, prosjektleder for nye markeder ved Norges sjømatråd, i en pressemelding.

Messen er den største i sitt slag i Saudi Arabia. Jacobsen og Sjømatrådet deltok også i fjor, og etter gode tilbakemeldinger ble det en ny messedeltakelse i år.

– Saudi Arabia er et relativt nytt marked for norsk sjømat, så det gjelder å være synlig og fremoverlente, sier Jacobsen som får godt besøk på fellesstanden til norsk sjømat.

Den norske delegasjonen besøkte også fiskemarked og dagligvarebutikker for å se hvordan sjømaten selges og eksponeres til konsumentene.

Myndighetene oppfordrer til økt sjømatkonsum
Jacobsen forteller at en av årsakene til at Saudi Arabia er et spennende marked for norsk sjømat er at myndighetene i landet har et konkret mål om å øke innbyggernes sjømatkonsum og eksporten er økende. I Saudi Arabia bor det cirka 33 millioner mennesker, og befolkningen vokser raskt. Gjennomsnittlig spiser hver innbygger kun tolv kilo sjømat i året. Livsstilssykdommer og overvekt er utbredt.

– Myndighetene har derfor et økt fokus på sunn mat og helse, noe som kan gi gode muligheter for norsk sjømat. Vi har derfor ikke bare med oss eksportører, men også Jan Erik Hauge Nygård, en norsk kokk som arrangerer “Master Class” for kokker, samt Salmon Academy-opplæring av ansatte i sjømatdiskene på alle de store supermarkedkjedene. Disse skal inspireres til å bruke norsk sjømat, som laks, ørret og makrell.

Norsk laks har enevelde
Selv om sjømatkonsumet i landet er lavt, utgjør kun fire prosent av det daglige proteininntaket per person, så viser eksporttallene at det er et potensiale. Laks sto ifjor for 68 prosent av den totale sjømateksporten fra Norge. Den neste fiskearten på lista var makrell, og dernest ørret. Per oktober var det eksportert 5000 tonn norsk sjømat til landet, og dette er en økning på 24 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Et annet lyspunkt for norsk sjømatnæring, er at bortimot all laks i Saudi Arabia er norsk. 74 prosent av laksen eksporteres direkte fra Norge, og resten kommer som re-eksport fra De forente arabiske emirater, Polen eller Danmark.

Vil starte egen oppdrett
Ifølge Sjømatrådet er det i dag få norske aktører tilstede i Saudi-Arabia, og folket har generelt lite kjennskap til Norge som sjømatnasjon. Tradisjonelt har saudiere spist fisk og skalldyr fra egen region og fra Asia. Norsk sjømat er et nytt bekjentskap for mange, deriblant innbyggere, dagligvarekjeder og kokker.

– Nettopp derfor er det viktig at vi er synlige på slike messer med stand og opplæring. Myndighetene ønsker som sagt å øke sjømatkonsumet blant innbyggerne, men de ønsker også å øke egen oppdrett av fisk og skalldyr. Derfor er det viktig at vi skaper kontaktflater for norske eksportører, men også at vi markedsfører produktene våre og er synlige, avslutter Jacobsen.