Skoletur til Kenya for å lære om oppdrett

Nyheter
0

Elever og ansatte ved Val videregående skole var nylig på praksisopphold i Kenya, for å se hvordan man driver oppdrettsnæring i og ved Victoriasjøen. Nå håper de at turen skal gi grobunn for erfaringsutveksling for både universiteter, studenter og havbruksbransjen i Norge.

Elevene som deltok på turen, forteller at de fikk mange nye impulser og erfaringer. Den største forskjellen fra norsk oppdrett var at jobben ble gjort på en helt annerledes måte enn i Norge.

– Det står respekt av den jobben folk gjør. Jeg fikk vondt i ryggen og ble sliten etter ti minutters arbeid. Det er skikkelig hardt fysisk arbeid, og det er slik de vil ha det, sier Signe Sjaastad som var en av elevene som var med på turen.

Istedenfor å bruke maskiner, bruker de god, gammeldags muskelkraft.

– På den måten får flere ta del i arbeid og produksjon, og kan tjene litt penger, sier en av de andre elevene, Johanna Petersen.

Samarbeid
Signe og Johanna var to av fire elever på turen sammen med Siril Juul og Mathias Christiansen. Elevene går til vanlig på linjene akvakultur, landbruk og energi og miljø ved Val vgs. I tillegg deltok Håkon Valen og Kjetil Lindgjerdet på turen.

Lærer Håkon Valen forteller at turen var en del av Val sitt samarbeid med Erasmus+ – EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett. Val kan gjennom dette programmet tilby alle sine elever praksisopphold i utlandet. Dette var første gangen et praksisopphold ble lagt til Afrika.

– Vi reiste ned med åpent sinn og visste ikke hva som møtte oss. På forhånd hadde vi lite kjennskap til akvakulturbransjen i Kenya. Vi reiste ned for å se om vi kunne lære av dem, og om de kan lære noe av oss. Vi ble møtt av en stor gjestfrihet og faglig fikk vi mye inspirasjon. Jeg tror vi har mye å lære av hverandre, og at vi kommer til å reise nedover igjen, men også ta imot gjester fra Kenya på Val, sier Valen.

Elevene brukte mest tid på Jumbo Fish Farm (JFF), som er katalysatoren og pådriveren for oppbyggingen av oppdrett av ferskvannsfiskene malle og tilapia i og ved Victoriasjøen. Jumbo Fish Farm leverer yngel, driver kunnskapsformidling og rådgivning til oppdrettere, og garanterer også å kjøpe tilbake fisk. Mye av oppdretten skjer i dammer i kulturlandskapet. Elevene fikk opplæring i praktisk stell innen ferskvannsoppdrett, i tillegg besøkte de skoler og universitet i området, en solsikkefarm som lager solsikkeolje, fôrfabrikk som lager både fiske- og hønsefôr og en fabrikk som driver med prosessering av ansjos. Felles for alle bedriftene er at de er startet av gründerne Felix Oso og Elie Mutula Nzigo. Begge jobber med å utvikle både oppdrett og landbruk i sitt nærmiljø, og har tidligere bodd og jobbet i Norge.

Verdikjede
– De har startet fire – fem selskaper i samme verdikjede, og vi fikk sett hvordan dette fungerte i praksis. Det var veldig interessant. Grunnen til at de gjør dette er for å bidra til både mat og arbeidsplasser i lokalsamfunnet. De har lagt til rette for at alle steg i verdikjeden er med på å danne grunnlaget for varige arbeidsplasser, og prosjektet bidrar at folk får hjelp til å selv ta steget ut av fattigdom gjennom økt kompetanse innen både oppdrett og landbruk. Folk lærer ting og settes i stand til å klare seg selv. Det gir sterke inntrykk for oss som kommer fra en plass der nesten alt er lagt til rette, forteller Valen.

Valen sier at turen var veldig inspirerende, og at målet er å få til et fast samarbeid i framtida, og at Kenya og JFF blir faste reisemål for elever fra Val. På sikt ønsker Val ta imot besøk fra Kenya også, for å lære kenyanerne om norske forhold og utveksle erfaringer fra forskjellige måter å drive oppdrett. De kenyanske gründerne er interesserte i å inngå et tettere samarbeid med skole og næringsliv i Norge. Ikke minst gjelder det å skaffe bedre teknisk utstyr til produksjonen av oppdrettsfisk i Victoriasjøen.

– Nå er vi i en fase der vi ser hvordan vi kan ta dette videre. Vi er en skole, og ser at dette kan være interessant for mange andre grupper enn bare elevene våre. Dette er høyaktuelt for flere, både universiteter, studenter og næringsliv, avslutter Valen.