Ny fraktåre skal føre sjømat ut i Europa og Asia : – Vi vil begynne flyvningene i mars

Nyheter
809

Mandag hadde DHL et møte med flere aktører i havnæringene i Porsanger på Lakselv flyplass Banak for å kartlegge interessen for den nye ruta.

Via Oslo og ut i verden
Cermaq var blant selskapene som deltok på møtet med fraktselskapet, og som i første omgang ønsker å utføre en ukentlig leveranse på omtrent 40 tonn til Oslo.

– Tanken er at disse lastene skal kunne fraktes via Oslo og ut til diverse kontinenter eller hovedsteder i Europa, enten gjennom vår egen kapasitet i Oslo eller gjennom våre nettverk, sier sjef for flyfrakt i DHL Global Forwarding, Ørjan Olsen, til iLaks.

På møtet på mandag var flere representater fra den lokale krabbenæringen, samt enkelte aktører innenfor fiskeri.

– Ikke gjort konkrete avtaler
iLaks har tidligere skrevet at Cermaq har vurdert mulighetene for å kunne frakte 110 tonn laks fra hovedflyplassen i Porsanger.

– Vi har ikke gjort noen konkrete avtaler med Cermaq, og jeg tipper at de fortsatt er ute og sonderer med tanke på muligheter. Men jeg kan si at vi er i dialog med dem for å se på mulighetene for å komme videre, sier Olsen.

Per dags dato er det tirsdagsavganger som planlegges, men de har også tenkt tanken på ytterligere utvidelser. Da er det særlig torsdagen som ser ut som et gunstig alternativ.

– Det er etterspørselen som er viktig for oss i så måte, så dette vil vi måtte se an etter hvert.

Flyplassjef Ulf Myrmel er naturlig nok glad for at DHL planlegger å etablere den nye ruten på flyplassen hans.

– Vi er utrolig glade for oppstarten av denne ruten. Vi håπer at næringen nå bruker denne muligheten som legger til rette for å få produktet deres ut i verden på en rask og effektiv måte.

Viktig næring
Oppdrettsnæringen har etter hvert utviklet seg til å bli DHLs aller viktigste inntektskilde, og den nye ruta ses på som et ledd i denne videre satsingen.

– Det er laksen som er størst for oss, og det er viktig å være tilstede i dette markedet. Samtidig ønsker vi å utvikle oss på andre fronter ettersom næringen vokser. Slik sett er det miksen av ulike produkter som er interessante for oss, og særlig mulighetene for økt transport av hvitfisk synes vi er spennende, avslutter Olsen.