– Vårt ansvar slutter når varen har skiftet eier og triller om bord i lastebilen, sier administrerende direktør i Firda Seafood Group, Ola Braanaas.
Det skriver Avisa Nordhordland (bak betalingsmur).
Uttalelsen kommer i kjølvannet av en episode der et vogntog med fisk fikk problemer på vinterføret på vei opp på Ånnelandsfjellet i Gulen i Sogn og Fjordane. En person som hjalp til på stedet, mener sjåføren ikke hadde god nok kompetanse til å kjøre under på vinterføret (bak betalingsmur). Hvert år er det flere slike episoder på norske vinterveier.
Mener ansvaret ligger hos eksportøren
Braanaas mener det er eksportøren som forestår transport, ikke oppdretteren eller pakkeriet, og dermed sitter med ansvaret.
– Det er heller ikke vår oppgave å sørge for konkurransekraften til norsk transportnæring, den må de ordne med selv, sier Braanaas.
Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NFL). Geir A. Mo, sier Braanaas tar feil.
Totalt 25.000-26.000 tonn fisk blir årlig sendt ut fra ulike oppdrettsbedrifter for ulike eksportører på Byrknesøy. Rundt 10 prosent eksporterer Firda Seafood Group selv, resten selges til norske tradere eller eksportører som ordner transporten.
Vil ikke betale mer for norske transportører
Braanaas sier at det som leveres ferdig på bil for andre, kan bedriften ikke gjøre noe med. Han ønsker heller ikke å betale mer for å bruke norske transportører.
– Vi kan ikke gjøre det vesle slakteriet vårt mindre konkurransedyktig. Vi kan ikke prise oss ut så vi ikke får tak i råstoff til bedriften, sier han.
Han sier videre at hos Martin E. Birknes Eftf har de et samarbeid med Statens Vegvesen som kalles «Trygg Trailer», hvor en av oppgavene er å informere utenlandske sjåfører om norske krav til dekk og kjetting, samt se til at dette er på plass.
Braanaas synes også at transportbransjen klager for mye, og viser til at det går rundt 70.000 vogntog med laks og ørret fra Norge hvert år.
– Det har ikke norsk transportnæring kapasitet til å ta unna, avslutter han.