– Vi har bærekraftmålene klistret strategisk rundt i bedriften

Nyheter
757

MMC First Process hadde en omsetningsvekst på 50 prosent i 2019. – I vår videre vekst er vår fremtidige strategi at vi skal være bærekraftig og komplett, forteller salgsmanager Frank Edvard Vike.

MMC First Process er en totalleverandør innen håndtering, prosessering og kjøling, med en historie som begynte med villfisk året 1985. Etter at First Process og Havyard MMC fusjonerte i 2017, har også akvakultur blitt en viktig del av selskapet. I dag er satsingsområdene akvakultur, onboard og onshore.

– Vi har som mål å endre sjømatindustrien, med bærekraftige løsninger for håndtering, prosessering og kjøling. Vi skal være en one-stop-shop med alle fagområder i ett selskap, det er vi den eneste som er per i dag, sier Vike  under Bransjetreffet i Ålesund, arrangert av det regionale nettverket Bransjegruppe Havbruk. 

Kraftig vekst
De siste to årene har selskapet brukt på omorganisering og struktur, med en klar mening om at de ikke skal bli topp-tunge:

– Vi vil ha en alle tjener alle-mentalitet, sier Vike.

– Dette er en bransje som har hatt en enorm vekst, og det er kjekt å se at arbeid med omorganisering og struktur har gitt resultat. I 2019 opplevde vi tidenes vekst med 50 prosent økning på omsetning i forhold til 2018. Vi tjener penger, det er vi stolte av i ett år der vi var preget av eierskifte og flytting av bedrifter, forteller Vike.

Regnskapet viser at MMC First Process hadde driftsinntekter på 399 millioner og underskudd på 10,3 millioner i 2018. Tallene fra 2019 er som kjent ikke offentliggjort ennå.

Bærekraftig strategi 
– I vår videre vekst er vår fremtidige strategi at vi skal være bærekraftig og komplett. Biomassen skal håndteres effektivt, skånsomt og sikkert. Kunnskap og kompetanse er avgjørende for fremtiden.

Fremover kommer MMC First Process til å kjøre fullt fokus på bærekraftighet.

– Vi vil utarbeide konkrete handlingsplaner for de syv områdene vi har valgt oss ut å satse på, slik at alle i bedriften vår kan ha et forhold til målene, og være bevisst på hvordan vi når dem. Vi har bærekraftmålene våre klistret strategisk rundt i bedriften, slik at alle på jobb kan se dem over alt, forteller Vike.

Han understreker viktigheten av at alle de 160 ansatte i selskapet skal få et forhold til målene, og selv kan ta det med seg inn i hverdagen når daglige oppgaver gjennomføres.

– Biomassesikkerhet, fiskevelferd og produktkvalitet. Du oppnår sjelden det ene, uten det andre. Det er ikke lenge til det begynner å stilles spørsmål om hvilket karbonavtrykk filetene vi kjøper i butikken har, sier Vike avslutningsvis.