– Vi er ikke for avhengig av ett enkelt land, eller ett enkelt segment

Nyheter
902

Villa Seafood har vært igjennom en lang reise, men satser i dag på stabilitet og jevnt tempo. 

Svak julemusikk og lukten av klementiner fyller det åpne kontorlandskapet idet man entrer Villa Seafoods lokaler i Ålesund på denne tiden av året. Julestjerner er plassert i vinduene som avslører en utsikt over fjell og fjorder fra Næringsparken i byen, og marsipan, Twist og sjokolade står plassert på bordene.

Den rolige julestemningen varer imidlertid ikke lenge; logistikk må gå opp for å få førjulsleveransen klar, og telefonene til de ni ansatte som sitter plassert på kontoret i Ålesund, overdøver raskt den stemningsfulle melodien til «Driving home from Christmas».

– Det er typisk at det blir litt slik når det nærmer seg jul, sier administrerende direktør, Ove Thu, med et stort smil, før han tar telefonsamtale nummer tre på ti minutter, denne gangen på engelsk.

– Jeg tror jeg må ha pratet i telefonen i femten timer i dag. Det er godt gjort når det ikke har gått såpass lang tid av dagen en gang, sier han og ler idet han setter seg på møterommet og omsider kan legge mobilen fra seg. For en liten stund.

I åpne kontorlandskapet sitter administrasjon- og salgsavdelingen. Foto: Lizbeth Osnes

En lang reise
Selv har Thu vokst opp langs fjørekanten på Valderøy utenfor Ålesund, og har gått løpet med arbeid på oppdrett, som fisker og senere i blant annet Panfish og SalMar, før han til slutt kom inn i Villa Seafood etter å ha lagt ned sitt eget selskap, Seafood Marketing.

– Folk spør meg jo om hvor lenge jeg har jobbet med fisk. Svaret på det er enkelt: alltid.

For Villa Seafood startet det hele med tremenningene Johan Andreassen og Bjørn-Vegard Løvik. Som fjortenåringer startet de opp med å fiske leppefisk som de leverte til lakseoppdrettere langs hele norskekysten. Siden den gang har det som i dag heter Villa Seafood, hatt en lang reise før de i dag har landet på å være et selskap som i all hovedsak driver med behandlet fisk, der laks står for 90 prosent av all leveranse.

Administrerende direktør i Villa Seafood, Ove Thu. Foto: Lizbeth Osnes

Ikke alltid problemfritt 
– Det sjarmerende med det hele er at det begynte jo som en liten familiebedrift. Da jeg kom inn etter mange år «over alt» i fiskenæringen, ble alt diskutert og satt på plass rundt kjøkkenbordet. Det er litt den følelsen vi holder på, selv nå som vi har vokst oss ganske så store med tiden, sier Thu til iLaks.

Men, at reisen har vært problemfritt, er det ingen som kan forsøke seg på å påstå.

– Det er ikke til å legge skjul på at vi hadde en dårlig periode i 2013-2014 eller rundt der, som en følge av Global Salmon-krisen. Sakte, men sikkert, har vi klart å legge det bak oss. Nå har vi bygget oss opp igjen til en stabil økonomi, noe som også er målet vårt.

Tallene for 2018 viser at selskapet hadde en omsetning på 557,3 millioner kroner, og et driftsresultat på 10,4 millioner, kontra et driftsresultat på 5,8 millioner i 2017.

– For i år ser vi mot en omsetning på rundt 600 millioner, avslører Thu.

Kontorlokalene i Næringsparken ble satt opp for rundt halvannet til to år siden, og fremstår som moderne. Foto: Lizbeth Osnes

Trives trygt
Å ha et ønske om det stabile og trygge, gjelder ikke bare for selskapets økonomi.

– Slik jeg ser det er det nesten umulig å drive med både helfisk og bearbeiding av fisk på samme tid, uten at det ene går utover det andre. Det er jo særlig én grunn til at vi har valgt å satse på bearbeiding, vi har et ønske om å jobbe nærmest mulig sluttbruker, samt å kunne selge produkt med en historie. Det at dette markedet er mer stabilt enn helfisk-markedet gjør at man kan jobbe på en annen måte, litt mer langsiktig. I tillegg har vi et spredt kundesegment og satser bredt, slik at vi i minst mulig grad blir påvirket av det dersom noe uforutsett skulle dukke opp, forteller Thu, og viser til eksempler som Donald Trump som president i USA, de strenge regelverkene i Russland, straffetoll eller fredsprisen i Kina.

– Vi jobber bevisst med å ha et godt geografisk og segmentmessig spredning. Vi er ikke for avhengig av ett enkelt land, eller ett enkelt segment. Det gir en trygghet å vite at vi har flere bein å stå på, legger han til.

Produktene, som i all hovedsak består av filet og porsjonert fisk, leveres til kunder over hele verden. Men akkurat hvem disse kundene er, velger Thu å holde for seg selv:

– Det er jo litt slik med oss som det er med flyverter på store privatfly; kunden forventer diskresjon, sier han med et lurt smil.