– Vi er generalister med spesialfelt

Nyheter
470

For Brødrene Dahl er effektivitet og nærhet til kundene, viktige stikkord. Nå arbeides det med å finne flere automatiserte løsninger. 

– Vi er en generalist, som samtidig spesialiserer oss innenfor de feltene vi mener er avgjørende for oss å bli best på. Det gjør blant annet at vi kan forenkle flyten av produkter og informasjon fra produsenter til kunder. I stedet for at hver enkelt produsent skal nå ut til de aktuelle kundene, blir vi et samleledd der alt går gjennom oss, forteller direktør for havbruk i Brødrene Dahl, Anders Kallerud.

At det dermed må 120 biler i drift hver eneste dag for å få fraktet varer fra det 110.000 kvadratmeter store sentrallageret i Langhus, til de ulike kundene og varelagrene spredt om i landet, er ikke så rart.

– Det er klart at kundene våre blir litt «bortskjemte», det er ikke så viktig å planlegge skikkelig med en slik løsning, sier Kallerud og ler.

– Neida, men for oss er det veldig viktig å gå den ekstra milen for kundene våre, og gjøre alt i vår makt for at de skal få best mulig service.

Brødrene Dahls varelager i Ålesund. Foto: Lizbeth Osnes

Et skritt foran
Kallerud understreker viktigheten å hele tiden gjøre alt enda mer effektivt. I dag går det 120 lastebiler fra sentrallageret i Langhus, til kunder over hele Norge. Helt opp til Saltfjellet skal det ta ett døgn før varene er hos kunden – og raskest mulig også lenger nord, selv om veiforholdene der er vanskeligere. Det er effektivt, men det finnes alltid rom for forbedring.

– Effektivitet er svært viktig, selvfølgelig. Om vi bare får spart inn få minutter på én del av jobben, har det mye å si for fremdriften og produktiviteten. Vi har blant annet egne roboter på sentrallageret som plukker rørene som skal sendes videre, og jobber med å finne løsninger på også det å plukke små varer som skal ut til kundene våre. Slik det er i dag blir hver eneste, lille mutter pakket for hånd av en lagerarbeider. Nå jobber vi for at også det skal bli automatisert. Det er viktig å alltid ligge et skritt foran, og alltid tenke nye løsninger, forteller Kallerud.

I dag merkes hvert eneste produkt av en medarbeider. Brødrene Dahl vil effektiviseres ytterligere i fremtiden, med mer automasjon. Foto: Lizbeth Osnes

Tett på kundene, hele veien
– For oss er det ekstremt viktig å være der det skjer, fortest mulig og på mest mulig effektiv måte. Våre kunder skal vite at dersom de bestiller et produkt fra oss før klokken fire den ene dagen, blir det levert på døren til samme tid dagen etter helt opp til Saltfjellet, forteller Kallerud.

Selv har Kallerud sitt kontor i Stavanger, men er stadig på reise. Da iLaks møtte ham i Breivika i Ålesund, hadde han fløyet inn fra hovedkontoret bare timer før.

– Om noen timer skal jeg videre, da er det Tromsø som er neste destinasjon, sier han med et stort smil.

For Kallerud er det viktig å være der det skjer, noe som også er en sterk beskrivelse av selskapet.

– Vi har kunder over alt, så ja, vi må også være over alt, smiler han.