– Vårt mål er å alltid konkurrere på kvalitet og aldri på pris

Nyheter
407

– Prøver vi å konkurrere på pris så taper vi.

Konsernsjef Craig Anderson i The Scottish Salmon Company(SSC) forteller til iLaks at han fikk seg en overraskelse da han for fem år siden kom inn i konsernet og skulle forsøke å selge laks til oversjøiske markeder.

– Jeg fikk spørsmål fra kjøperne om jeg kunne garantere hvor fisken kom ifra, og hvordan jeg kunne garantere hvor fisken de mottar kommer fra. Jeg dro tilbake til Skottland og snakket med markedsavdelingen vår for å finne ut hvordan vi kunne gi kundene det de ville ha, sier Anderson.

Det var på denne måten SSC endte opp med å endre sin strategi og fokusere mer på merkevaren og ikke bare produksjonen av laks.

– Lanseringen av merkevaren vår har vært veldig viktig for oss. Native Hebridean er ikke bare et merke, det er en fisk. Vi liker å si: Når er en laks ikke bare en laks? Når den er en Native Hebridean salmon. Vi mener merkevaren vi har bygget er et fortrinn for oss, sier Anderson.

Kostbart
Men det er ingen tvil om at fokuset på merkevare er kostbart for SSC.

– Vi kan ikke konkurrere på pris. Vårt mål er å konkurrere på kvalitetet. Og vi jobber med det til en hver tid, sier Anderson.

I 2018 ble Lochlander Salmon lansert i Nord Amerika som en del av merkevarebyggingen.

– Her utnytter vi nettopp det jeg erfarte for fem år siden. Vi garanterer gjennom merkevaren at fisken har skotsk opphav, sier konsernsjefen.

Anderson forteller at 2018 har vært et år med kontinuerlig hardt arbeid, men at det har vært et suksessfullt år.

Skal ikke på land
På spørsmål om de vurdere å starte produksjon av matfisk på land er Anderson klinkende klar.

– Det er ikke aktuelt for oss. Hvis det er landbasert kan det være hvor som helst i verden. Hvor er garantien for kvalitet og hvor fisken kommer fra da?

I motsetning til mange andre er ikke SSC interessert i å delta i noe løp for å komme seg på land eller å fôre opp fisken raskest mulig.

– Det kommer tilbake til kvaliteten. Vi tror at ved å la fisken gro i naturlig hastighet, i sjøen, produserer det bedre kvalitet på fisken. Og vi tror det er fisk med god tekstur, smak og farge kundene vil ha. Vi vil fortsette å levere kvalitetsmåltider med vår fisk istedenfor å drive aggressivt og fôre opp fisken på 12 måneder, avslutter Anderson.