Strømsjokket: – Avhengige av fulle lagre for at det skal lønne seg

Nyheter
0

Sea-Way Logistics i Kristiansund har lagt ned fryselager-virksomheten etter for mye usikkerhet i markedet.

Daglig leder i selskapet, Morten Wedø Berg, forteller til iLaks at de allerede i fjor sommer så at markedet beveget seg i negativ retning.

– Det er rett og slett for mye jojo i frysemarkedet.

Han sier at det for aktører som er avhengige av forutsigbare inntekter, så passer det dårlig når strømprisene mer enn dobler seg over natten.

– Vi så gradvis at det minket med varer på fryselagrene i fjor, så da tenkte vi at vi like gjerne kunne avrime lageret.

Strøm
Berg sier at selv nord for Sognefjorden har de merket at strømprisene har gjort et grovt innhugg i regnskapet, noe også foredleren Inka utenfor Bergen har kjent på. 

– Vi har ikke de samme dramatiske økningene som mange steder i sør har hatt, men når man er over seks kroner per kilowattime, så er det nokså tøft å drive butikk.

Selskapet som også driver med tørrlager, har hatt drift i fryselageret i mer enn 25 år, men nå må de tenke på hva som er fornuftig.

– Selv om strømprisene er bedre i nord, så vet man jo ikke hvordan det bildet ser ut til neste år eller året etter der igjen. Så har markedet for tørrlager vært større.

– Tidligere så hadde vi mye russiske kunder som lagret hos oss, men det har vi ikke lenger.

Les også: Må komme med bedre løsninger på strømkrisen, eller har vi ikke industri i Norge

Inne i Sea-Way Logistics sine lokaler. Foto: Sea-Way Logistics

Forutsigbarhet
Berg sier at en av grunnene til at de også avventer situasjonen er at de har fått mye mindre forespørsler etter lagring av fisk i fryselager.

– Jeg tror vi har fått én forespørsel i senere tid.

Igjen så påpeker han at det kun vil være aktuelt på ta opp driften i lageret om de sikrer seg avtaler som strekker over tid, hvor kostnadene er garantert å bli dekket og at lagrene er fulle.

– Det er absolutt ingen butikk i et halvfult lager. Da får fokuset per nå være kapasitet i tørrlager, avslutter han.