– Sjømatterminalen kan være med å ødelegge for eksportørene

Nyheter
869

Bjørn Erik Barman-Jenssen, administrerende direktør i Norwegian Air Cargo, mener Avinor ikke gjør jobben sin rett om de bygger en sjømatterminal på Gardermoen. 

– Er det noen her som faktisk vil ha sjømatterminalen?, spurte Barman-Jenssen de rundt 200 representantene fra ulike transportaktører under Schenkers sjømatseminar på Gardermoen onsdag.

Ingen svarte ja.

Barman-Jenssen fortalte at han mener Avinor ikke gjør den jobben de skal dersom de bygger terminalen. Avinor-sjef Dag Falk-Petersen sa for øvrig til Dagens Næringsliv i januar at terminalen ikke blir bygget hvis ikke noen vil bygge den. 

Frykter flere konkurser
I oktober i fjor gikk fraktselskapet Roadfeeders konkurs, og Barman-Jenssen tror en sjømatterminal ikke vil bidra til vekst i sjømateksporten på Oslo Lufthavn, men derimot tvert om frykter han at flere vil gå konkurs.

– Vi trenger ikke en sjømatterminal. Det er mer enn nok lasterom og lager på Gardermoen allerede. Avinor er et statlig eid selskap som bruker penger de får inn via skatter og avgifter. Og de er det vi som betaler. Det er våre penger de vil bruke på terminalen. Og vi vil ikke ha den, sa han.

Avinor skal etter planen selv betale for tilrettelegging av tomt og infrastruktur til 150 millioner kroner i forbindelse med den nye sjømatterminalen, som har en prislapp på 800 millioner kroner.

Fridde til publikum
Enn så lenge er det kun SAS av norske selskaper som har lov å fly over russisk territorium, og derfor har ikke Norwegian muligheter til å fly direkte til Asia. Barman-Jenssen appellerte til tilhørerne og ba om hjelp til å få tillatelsen de trenger.

– Vi vil gjerne fly sjømat direkte, men vi må ha tillatelsen. Hvis den kommer åpner vi flyrute direkte til Asia dagen etter, sa han.