– Situasjonen på GPC er en katastrofe for næringen

Nyheter
1404

Stein Inge Larsen er transportør, og har vært i bransjen i 28 år. Nå setter han foten ned for et uholdbart bindeledd, og vil kreve tiltak ved GPC. 

Gardermoen Perishable Center er en terminal som tar imot og videredistribuerer fisk til flyfrakt. Hver eneste måned håndterer de rundt 10.000 tonn laks. Fisken som transporteres til GPC skal flyfraktes til oversjøiske markeder i Asia og Nord-Amerika. Terminalen har også et kjølelager med 3.500 kvadratmeter med lagringskapasitet.

– Jeg har noen år på baken som transportør, og ser tydelig at den situasjonen vi opplever på GPC for tiden rett og slett ikke er annet enn en katastrofe for næringen. Det er tross alt «gullet» vårt det er snakk om her, forteller driftsjef for Thermo-avdelingen til SR Group, Stein Inge Larsen.

En typisk arbeidsdag for Larsen, og de mange andre transportørene som hver eneste dag er på veiene for å sikre at kunder over hele verden får det de har bestilt, er å sette seg i bilen, og legge ut på en reise langs kyst, fjell og fjorder, fra Vestlandet til Oslo. Vel fremme på terminalen skulle ting ha gått som smurt. Slik er det ikke.

Stein Inge Larsen. Foto: Privat

Lange ventetider
– Hver eneste dag kjører det mellom 10 og 15 biler fra Vestlandet til Oslo. Bakerst i bilen har vi fisken som skal fraktes med fly fra GPC, lenger fremme har vi varer til andre kunder som skal få sin leveranse i ettertid. Det skulle ha gått som smurt å få levert det som skal videre fra Gardermoen, men det gjør det ikke, sier Larsen.

Han forteller at idet bilene kommer på plass ved GPC, er leveransen fortsatt langt unna å være ferdig.

– Vi møter opp til et kaos uten kontroll, logistikk eller det minste form for oversikt. Vi får et tidspunkt vi skal møte opp på, men tiden drøyer. Ofte blir vi stående i mange timer for å vente på å få losset ut av bilen, forteller han oppgitt til iLaks.

Administrerende direktør ved Gardermoen Perishable Center, Torgil Stålberg, er klar over problemet:

– Vi har per i dag en del problemer i visse tidsrom og på enkelte dager, som skyldes begrenset kapasitet i dagens terminal. Dette medfører en del ventetid, sier han.

Planlegger ny terminal
Nøyaktig hvor lang tid det vil ta før situasjonen er forbedret er vanskelig å si, men Stålberg forventer at det skal være avklart i løpet av året.

– En utvidelse av GPC er ikke lagt på is, men utvidelse på nåværende lokasjon er imidlertid sterkt begrenset, både når det kommer til langsiktighet og tilgjengelige arealer. Det som det arbeides med, er planlegging av en ny og vesentlig større terminal, sier Stålberg til iLaks.

Han legger til at lokasjon på lufthavnen med tilgang til «Airside» er en forutsetning for virksomheten, og av den grunn må de avvente svar fra Avinor før noe mer konkret kan bli sagt om saken.

– Vi har en god dialog med Avinor og har full forståelse for at det er en kompleks og tidkrevende prosess med mange aspekter å ta hensyn til, sier Stålberg.