Det kinesiske oppdrettsskipet «Su Hai No. 1» skal operere i Gulehavet og produsere laks i lukkede, AI-styrte kamre, uten behov for fast lokalitet.
Det skriver det statlige nyhetsbyrået Xinhua.
Fartøyet ble overlevert 26. juni ved en havn i Nansha i Guangdong-provinsen sør i Kina, ifølge den statlige skipsbyggeren China State Shipbuilding Corporation (CSSC).
Skipet opereres av Joint Venture-selskapet Jiangsu Lianshen Marine Technology, og er ifølge Xinhua et stort steg i Kinas satsing på moderne, havbasert akvakultur.
Prøvetur i Sørkinahavet
iLaks omtalte tidligere i år at «Su Hai No. 1» ble sjøsatt fra verftet Guangzhou Huangpu Wenchong utenfor Shanghai i april, før den ble sendt ut på prøvetur i Sørkinahavet.
Les også: 130.000-tonner sjøsatt i Kina. Den skal oppdrette laks i Gulehavet
Skipet har siden gjennomgått omfattende testing og forberedelser før det nå er ferdigstilt og klar for oppstart av kommersiell drift i Gulehavet til høsten.
Fartøyet markerer en viktig milepæl i Kinas strategi for å bygge opp en egen lakseproduksjon, i takt med et raskt voksende innenlands konsum. Over 80 prosent av laksen som spises i Kina er i dag importert – i stor grad fra Norge.
Ambisjonen er nå å redusere importbehovet gjennom høyteknologiske offshore- og landbaserte løsninger, med «Su Hai No. 1» som et signalprosjekt.

Kan flyttes ved behov
Det 132.000 tonn tunge skipet er 249,8 meter langt og 45 meter bredt. Ombord er det 15 lukkede oppdrettskamre med et samlet vannvolum på 83.000 kubikkmeter. Anlegget skal kunne produsere opptil 8.000 tonn laks årlig.
I stedet for tradisjonelle merder i sjø, foregår oppdretten i isolerte og AI-styrte kamre der vannstrøm, oksygen, lys, fôring og avfallsbehandling kontrolleres kontinuerlig.

Xinhua skriver at skipet kan flytte seg ved behov – for eksempel ved tyfoner eller algeoppblomstring. Dette skal også gjøre det mulig å følge optimale vanntemperaturer gjennom året.
Planen er at fartøyet skal operere i kaldtvannsområder i Gulehavet, ifølge nyhetsbyrået.
Les også: Kina leder an: Norsk laks tar nye jafs
«Su Hai No. 1» har ikke bare oppdrettsanlegg, men også eget prosesseringsanlegg om bord. Laksen kan dermed slaktes og prosesseres direkte på skipet, med levering til kinesiske markeder innen 24 timer, ifølge CSSC.
Fartøyet har fire hovedgeneratorer på 2.800 kilowatt hver, en marsjfart på 10,3 knop og rekkevidde på 20.000 nautiske mil.
Skipet kan oppholde seg til havs i opptil 90 dager, og har plass til et mannskap på 50 personer.
CSSC uttaler til Xinhua at skipet representerer et stort steg i retning av å redusere Kinas avhengighet av importert laks. Med helårlig drift og mulighet for jevn produksjon og levering, mener de også at risiko knyttet til prisvolatilitet i markedet reduseres betydelig.