Den 400 meter lange fella som skal stoppe pukkellaksen i Europas største lakseelv, er nå klar. For to år siden kom rundt 170.000 pukkellaks til Tana.
– Vi måtte utsette arbeidet en uke på grunn av mye vann i Tanaelva. Nå er pukkellaksfella i denne viktige lakseelva på plass. Vi håper den klarer å stoppe pukkellaksen effektivt, samtidig som lokale fiskearter som villaks, sjøørret og sjørøye slipper uskadet forbi, sier Hilde Singsaas, direktør i Miljødirektoratet, i en pressemelding.
Den første fisken som gikk i fella 4. juli var en atlantisk laks på rundt tre kilo, som ble sendt videre opp i elva for å formere seg.
Les også: – Kan ikke utelukke et nytt rekordår for pukkellaks
Noe pukkellaks rakk å passere
Overvåking i Polmak ved grensen til Finland har vist at anslagsvis noen tusen pukkellaks rakk å komme seg opp i elva, før fella ved Seida 30 kilometer lenger ned kom i drift. Sammenliknet med pukkellaksinvasjonen i 2023, er dette et lite antall. Mengden pukkellaks som vandrer opp i Tanaelva forventes å øke kraftig i første halvdel av juli. Rundt 170.000 pukkellaks klarte å komme seg opp i Tanaelva for to år siden.
– Vi legger stor vekt på å ikke skade de lokale fiskeartene under arbeidet med å stoppe pukkellaksen i Tanaelva. Vi har nå satt sammen de store enhetene som til sammen utgjør pukkellaksfella, og gått over for å sørge for at det ikke finnes skarpe kanter og ujevnheter som kan skade fisken, sier prosjektleder Roar Sandodden i Veterinærinstituttet.
Hardtarbeidende personell under krevende arbeidsforhold
Sandodden og Veterinærinstituttet har bygget pukkellaksfella i Tana på oppdrag fra Miljødirektoratet. De har ansatt 21 snekkere, gårdbrukere, mekanikere og andre fagfolk for å drifte prosjektet.
– Flinke og hardtarbeidende praktikere har vært avgjørende for god framdrift i arbeidet med å bygge pukkellaksfella i Tana. Fangstbur og løsninger for å sikre fri passering både oppover og nedover i elva for lokale fiskearter er store og tunge konstruksjoner. Det har krevd nøye planlegging og testing før de transporteres ut og monteres i sperregjerdet. Vi har fått veldig god hjelp til å optimalisere de ulike tekniske løsningene, sier Sandodden.
Han har også latt seg imponere av hvor godt arbeidsfolket samarbeider.
– Vi hører fire språk under arbeidet, norsk, finsk, samisk og engelsk, og det later til at dette ikke hindrer god dialog og flyt i arbeidet, sier Sandodden.