Her er det politiske forliket om Havbruksmeldingen

Oppdrettsanlegg i Hardanger. Foto: Tina Totland Jenssen

Avtalen gjengis i sin helhet.

Avtale mellom Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre om Meld. St. 24 (2024-2025) Fremtidens havbruk – Bærekraftig vekst og mat til verden.

Les også: Forlik i Stortinget: Regjeringens forslag om endring i havbruksforvaltningen settes på vent

Partiene er enige om følgende grunnlag for avtalen:

  • Norge skal ha en verdensledende og bærekraftig havbruksnæring, som skaper verdier for kystsamfunn, nasjonal økonomi og global matforsyning slik meldingen peker på. Dette innebærer at politikken skal bygge opp under en konkurransedyktig og kunnskapsbasert havbruksnæring.
  • I lys av vurderingene fra FN og FAO skal Norge legge til rette for økt produksjon innenfor kunnskapsbaserte miljøkrav. Akvakulturvirksomheten skal reguleres ut fra faktisk påvirkning på natur og miljø. Påvirkningen fra lakselus må reduseres til et nivå i tråd med målsettingen som er omtalt i meldinga.
  • Partiene har hatt gode og konstruktive samtaler i arbeidet med behandlingen av Meld. St. 24 (2024–2025) om fremtidig regulering av havbruksnæringen. Partiene anerkjenner og har respekt for hverandres primærstandpunkter, og er enige om at disse kan komme til uttrykk i komiteens innstilling. 
  • Med hensyn til aktivitet i lokalsamfunn langs hele kysten, havbruksnæringens utvikling, fiskevelferd og miljøhensyn har alle partier vist vilje til å strekke seg for å oppnå en enighet om en balansert og fremtidsrettet retning for reguleringen av næringen. 
  • Partiene er enige om å ikke fremme alternative flertall i forslag eller merknader som utfordrer enigheten i denne avtalen. 
  • Der det er nødvendig med romertallsvedtak, i henhold til denne avtalen, vil disse partiene stå sammen om dem i innstilling og avstemning

Partiene slutter seg til Meld. St. 24 (2024–2025) med følgende prinsipper og endringer: 

  1. Mål og retning for havbruksnæringen
  • Fremtidig regulering av havbruk skal bygge på faktisk og målbar miljøpåvirkning og være innrettet med individuelle insentiver for havbruksselskapene, også for å nå fastsatte målsetninger om bedre fiskevelferd og redusert dødelighet. 
  • Modellen i Meld. St. 24, Havbruksutvalgets forslag og dagens rammeverk skal utredes før Stortinget fatter endelig vedtak. 
  1. Overgang til nytt system
  • Overgangen til nytt reguleringssystem skal være forutsigbart og bredt politisk forankret.
  • Dagens system med MTB og trafikklyssystem videreføres inntil nytt regelverk er utviklet og vedtatt, men med insentivmekanismer for å redusere miljøavtrykk i form av miljøteknologiordning.
  • Det skal utredes en fordelingsnøkkel for eventuell tildeling av kvoter basert på selskaps-MTB. Konsekvenser for selskapsverdi, eierskap og finansiering ved eventuell oppheving av MTB må utredes før endelig beslutning.
  • Det nye reguleringssystemet skal legge til rette for rammevilkår som også ivaretar de små og mellomstore aktørene, og være strukturnøytralt.
  • Hensynet bak særtillatelser skal videreføres i ny reguleringsstruktur, og det skal utredes hvordan disse kan inkluderes i ny innretning.
  • Systemet skal utredes og høres i tråd med utredningsinstruksen, og fremmes for ny behandling i Stortinget i løpet av 2026 før innføring.
  • Ny regulering skal tre i kraft i løpet av 2–4 år.
  1. Miljøteknologiordning
  • Det er viktig for partene at det innenfor dagens system stimuleres til teknologiutvikling for å bidra til omstillingen i et fremtidig nytt system.
  • Stortinget støtter etableringen av en teknologinøytral miljøteknologiordning der nedtrukket kapasitet kan tas i bruk i anlegg med nullutslipp av lakselus. Ordningen skal tre i kraft høsten 2025. 
  • Ordningen skal så raskt som mulig utvides til også å omfatte lavutslippsløsninger, når det foreligger tilstrekkelig datagrunnlag og teknologisk verifikasjon – herunder automatisert lusetelling. Dette forutsetter utredning og høring, og ny ordning skal senest tre i kraft i løpet av 2026. Ordningen skal erstatte dagens unntaksregel i trafikklyssystemet, og innrettes slik at effekt på lusereduksjon og styrke på insentiv henger sammen.
  • Stortinget ber regjeringen om å utvide ordningen, hvis hensiktsmessig, til en generell ordning i tråd med regjeringens forslag og Stortingets enstemmige anmodningsvedtak 606 i 2024. 
  1. Forvaltning og areal
  • Stortinget ber regjeringen vurdere å samle det overordnede ansvaret for koordinering av havbruksforvaltningen i et Fiskeri- og havbruksdirektorat, med myndighet til lokalitetsavklaringer og -tildelinger. Direktoratet skal også ha ansvar for oppfølgingen av kommunene i deres arealplanlegging i kystnære sjøområder.
  • Nærings- og fiskeridepartementet skal fortsatt ha ansvaret for kunnskapsbygging og regulering av lakseluspåvirkning.
  • Det støttes at statlige planretningslinjer utvikles til også å dekke kystnære sjøarealer og at mer av vilkårene for etablering og drift fastsettes i forskrift og ikke i tillatelsesvilkår, for å bidra til mer samordnet og effektiv arealforvaltning. Kommunene er planmyndighet.
  • En slik omlegging, med statlige planretningslinjer og at mer fastsettes i forskrift, skal bidra til raskere og mer enhetlig behandling av lokalitetssøknader. Tilgangen på tilstrekkelig areal er en viktig forutsetning for utvikling og vekst i næringen.
  • Havbruksfondet skal videreføres og videreutvikles for å sikre og opprettholde forutsigbare og stabile inntekter til vertskommuner og lokalsamfunn.
  1. Kunnskapsgrunnlag, datagrunnlag og teknologi
  • Det skal utvikles et mer helhetlig og grundig kunnskapsgrunnlag for havbrukets miljøpåvirkning, herunder næringens faktiske og relative påvirkning på den norske villaksbestanden. I dette arbeidet skal det delta et bredt sammensett utvalg av forskere og fagfolk, og fortsatt skal det være åpenhet om metoder og modeller.
  • Regjeringen bes styrke det tekniske og biologiske datagrunnlaget for vurdering av miljøpåvirkning. Kostnadene knyttet til innsamling av et godt datagrunnlag kan være høye, og regjeringen bes vurdere mulighetene for å styrke dette gjennom å samordne med og anvende data fra private aktører langs kysten.
  • Erfaringene fra evalueringen av trafikklyssystemet skal brukes til å forbedre beslutningsgrunnlaget og støtte utviklingen av eventuelt ny regulering, blant annet at forskning og overvåkning knyttet til grenseverdier for villfiskdødelighet, effekter av lusepåslag på villaksbestander og bestandsvurderinger av gytebestandsmål mm, forsterkes.
  • Det skal satses på bedre overvåkning av lakselus, utslipp og fiskevelferd gjennom bruk av ny teknologi og tilgjengelige data, herunder automatisk overføring av relevante data fra oppdretter til tilsynsmyndighet.
  1. Andre enighetspunkt

Fiskevelferd

  • Stortinget ber regjeringen iverksette arbeid med tiltak for å nå målsetningen satt i Dyrevelferdsmeldingen om en dødelighet ned mot 5%. 

Slam

  • Regjeringen skal i løpet av 2026 legge frem en vurdering av hvordan slam og andre avfallsstrømmer fra havbruk kan inngå i en mer sirkulær økonomi, inkludert muligheter for gjenvinning, bruk i jordbruk og energi, samt utvikling av en nasjonal strategi for sirkulærøkonomi i havbruket. 

Lavtrofisk

  • Stortinget ber regjeringen legge til rett for økt produksjon av lavtrofisk akvakultur, herunder makroalge-dyrking, med mål om å legge til rette for bærekraftig vekst og økt verdiskaping innen produksjon av lavtrofiske arter, inkludert arealtilgang.

Arter

  • Artsbegrensing i akvakulturtillatelser skal bestå. 

 

 

Rune Støstad, Arbeiderpartiet 

Olve Grotle, Høyre

Erling Sande, Senterpartiet 

Sivert Bjørnstad, Fremskrittspartiet

Kari Elisabeth Kaski, Sosialistisk Venstreparti

Alfred Bjørlo, Venstre

Forlik i Stortinget: Regjeringens forslag om endring i havbruksforvaltningen settes på vent

Stortinget. Foto: Kjartan Aa Berge

Partiene kjøper seg mer tid.

Regjeringen (Ap) har sammen med Høyre, Sp, Frp, SV og Venstre kommet til enighet om å utsette oppdrettsendringer i påvente av nye utredninger.

Systemendringer skal eventuelt fremmes for ny behandling i Stortinget i løpet av 2026, med mål om innføring i løpet av 2–4 år, skriver E24.

– Overgangen til nytt reguleringssystem skal være forutsigbart og bredt politisk
forankret, står det i avtalen.

I avtalen ber partiene også regjeringen «iverksette arbeid med tiltak for å nå målsettingen satt i Dyrevelferdsmeldingen om en dødelighet ned mot fem prosent».

Da Aqua Nor støvsugde Skandinavia for strippere

Jo Kristian Kvernland og festivalsjef Svein Bjørge som peker på bilde av Lemmy.

Det er snart 20 år siden det legendariske rockebandet Motörhead spilte på Steinkjerfestivalen – og festivalen fikk beskjed om å skaffe strippere i fem dager. Det lot seg ikke gjøre, for samtidig ble Aqua Nor arrangert.

Steinkjerfestivalen feirer 20-årsjubileum i år, og i den forbindelse har forfatter Jo Kristian Kvernland gitt ut boken «Historien om Steinkjerfestivalen». Der kommer det fram at Lemmy Kilmister og hans bandkolleger i Motörhead krevde strippere da de besøkte byen i 2007, men at det ikke var mulig å skaffe til veie da alle var opptatt på en havbruksmesse i Trondheim de samme dagene.

Kvernland jobber til daglig i kommunikasjonsbyrået PKOM og har jobbet tett på havbruksbransjen i mange år. Han forteller han lo godt da han fikk høre historien. «Historien om Steinkjerfestivalen» er hans fjerde bok.

– Jeg har selv vært til stede på havbruksmessen flere ganger, og må innrømme jeg brøt sammen i latter da festivalsjef Svein Bjørge fortalte meg historien, sier Kvernland.

Festivalsjefen selv bekrefter historien, og sier han aldri har hørt lignende på sine 20 år som festivalsjef. Lemmy & co var her i nesten en hel uke. Det var litt av en opplevelse for både festivalsjefen og byens innbyggere. Ettersom bandet ikke hadde noen konserter i dagene før festivalen, valgte de å bruke fritiden sin på Steinkjer og ble boende i fem dager i byen. På rideren hadde bandet masse øl, alle slags varianter av brennevin, seks kinderegg, tolv timer video fra 2. verdenskrig og en håndfull strippere. Det siste var ikke så enkelt å oppdrive i bygdenes by.

– Da var jeg tydelig, damer må dere fikse selv og strippeklubb finnes ikke på Steinkjer. Dagen etter ringte manageren deres fra London. Han fortalte at dette måtte vi bare fikse og spurte «How many strip joints are there in town?», legger Bjørge til med en god latter.

– Han ante jo ikke hva Steinkjer var. Jeg svarte «None». Det ble helt stille i andre enden, før han nesten kom igjennom telefonen: «NONE?!». Endskapen var at jeg måtte ringe et agentbyrå i Oslo som formidlet strippere. De var positive og svarte at det ikke var noe problem, når ønsker dere stripperne? Jeg ga dem datoene. «Sorry, glem det», var svaret. Det fantes ikke strippere å oppdrive. Ikke i Norge og ikke i Sverige. Hele Skandinavia var støvsugd for strippere, fordi det var havbruksmesse i Trondheim. Og det meste var private strippeseanser på hotellrommene til nyrike oppdrettsmillionærer, forteller Bjørge.

Da ringte festivalsjefen i desperasjon til den lokale MC-klubben Mamas Boys.

– De kjenner vel noen strippere, tenkte jeg. De tilbød oss Berit fra Bogen (bydel i Steinkjer, red. anm.), en husmor på 40, som kunne strippe for en flaske whisky. Det var vel ikke akkurat det Lemmy og gutta så for seg, så da ble det ikke strippere, ler festivalsjefen.

Verdens største bløggebåt på visitt i Bergen: – Laster 200 tonn i timen

Napier-sjef Kjetil Tufteland poserer på dekket til flunkende nye "Tauroa". Foto: Aslak Berge

Napier leverer skreddersøm for storkunden Mowi.

Den knallgule skipssiden gjør Napier-båtene lett gjenkjennelige. Og ingen av dem er større enn nybygget “Tauroa”.

– De blir større og større, sier Napier-sjef Kjetil Tufteland idet han tar imot iLaks på broen til den flunkende nye bløggebåten.

– Vi har en til båt som blir sjøsatt i neste uke og som kommer over nyttår, sier han, og legger til at også denne bygges ved Sefine Shipyard i Tyrkia.

– De tidlige båtene var bygget på spekulasjon. Denne er bygget på kontrakt i henhold til kundens spesifikasjoner.

Verdens største
Og kundens spesifikasjoner gjør “Tauroa” til verdens største bløggebåt. Den skal gå på kontrakt for Mowis slakteri på Jøsnøya. Den skal hente fisk fra oppdrettsmerdene i Midt-Norge, avlive fisken, kjøle den ned og frakte den til slakteri- og pakkeanlegget. Herfra distribueres hel eller foredlet laks til kunder i alle verdenshjørner.

Om bord er det rikelig av programvare i høyteknologiske innretninger og monitorer.

– Vi har en del “bløggebåt-neder” i selskapet, som har bygget systemet i samarbeid med MMC. Vi kan nullstille båten på to timer, forklarer Tufteland.

Napier-sjef Kjetil Tufteland. Foto. Aslak Berge

– Det er mye å holde styr på. Den skal holdes bein under lasting. En skal ha likt antall fisk i tankene. Den skal være drikkevannsren hver dag. Vi har tatt kjøling noen steg videre, sier han.

Bømlo-rederiet Napier har lenge ledet utviklingen av bløggebåter. Det hele begynte med “Tauranga”, som fikk kontrakt med Mowis slakteri på Hjelmeland. Det var en ombygget bløggebåt, bygget i 2001, som den første med skyveskott.

– Det er 17 år siden. Da var jeg selv maskinist om bord. Vi brukte 7-8 timer på å losse båten, sier Tufteland.

Lavest kostnader
“Tauroa”, som torsdag ligger fortøyd ved Bradbenken i Bergen, har helt andre dimensjoner.

– Båten laster 200 tonn i timen. Den har 48 linjer med Baader, som tar 14-15 fisk per minutt per linje, forteller Tufteland.

Oppe på broen har Tufteland fått besøk av kunden Mowis toppsjef, Ivan Vindheim. På spørsmål om hvorfor Mowi satser på bløggebåter, er Vindheim forbilledlig klar:

– Det er rett og slett for da får en til syvende og sist de laveste slaktekostnadene – hvis du hensyntar svinn på slakteriet.

Mowi har høstet erfaringer over tid.

– Alt begynte i Canada egentlig. Så begynte vi i Region Sør og så til Jøsnøya. Det har rett og slett blitt utviklet internt i 20 år. Når en summerer opp, er det det som gir best lønnsomhet. I tillegg er det det som gir best biologi, fiskehelse og smittekontroll, sier Vindheim.

– Det har vært en lang reise, legger han til. – Den viktigste gevinst er å sikre verdiene i tillegg til å oppnå best biosikkerhet og fiskevelferd, selvsagt.

Kjetil Tufteland og Ivan Vindheim

Skala
Nå tar Napier et lang steg videre med den 70 meter lange og 15 meter brede “Tauroa”.

– Hva koster båten?

– Altfor mye. Jeg har ikke så lyst til å snakke om det, sier Tufteland.

– Den koster, humrer Ivan Vindheim. – En viktig del er skala. Spesielt når alt blir bare dyrere og dyrere.

Det er 12 mann om bord. De deler et stilsikkert kjøkken, gaming rom, treningsrom, stue og oppholdsrom – med en rekke store wide screen-skjermer. Tuftelands kone har tatt seg av utvikling av design.

– Det kan være store aldersforskjeller om bord. Noen liker å se “Norge rundt”, mens andre vil se “Ex on the beach”, sier Tufteland.

Her avlives fisken om bord.

Nullstilt
Dette er den femte båten til rederiet. Inne i båtens buk kan bløggemaskinene håndtere om lag 700 fisk i minuttet. 15 fisk på 48 linjer. Etter avliving sendes fisken videre til store utblødningstanker.

– De blør uti ti minutter. Så blir fisken nullstilt og går i et mye renere vann, forklarer Tufteland.

Så går fisken videre på sin ferd gjennom fabrikken – i et nettverk med kilometre av rør og tanker inne i fartøyet.

– Du avliver, blør ut og kjøler. Fisken bløgges mens en laster, sier Tufteland, før han viser en egen avdeling som sorterer ut rensefisk som deretter avlives.

Opp og ned trappene om bord tråler ansatte i Napier, leverandører og kunder, samt kontakter fra bank og forsikring. Det er mange skuelystne.

Men snart begynner den egentlige jobben, oppdraget for Mowi Jøsnøya på Hitra.

– Første fisk om bord blir mandag kveld, sier Kjetil Tufteland.

“Tauroa” fortøyd ved Bradbenken i Bergen Foto: Aslak Berge

Takstmannen lastet opp med BioFish-aksjer – før taksten var skrevet

BioFish' produksjonshall for postsmolt på Ljones. Foto: Aslak Berge

– Det er åpenbart en relevant opplysning, mener styreleder Torbjørn Gjelsvik.

Finansiering har stått sentralt i en årrekke i utviklingen av smoltanlegget til BioFish. I dette arbeidet engasjerte selskapet en uavhengig takstmann til å gjøre en verdivurdering. Valget falt på bergenseren Rune Løseth, som driver firmaet A1 Takst.

Løseth hadde sammen med daværende daglig leder i BioFish, Ole Fredrik Skulstad, befaring ved anlegget i Tørvikbygd i Hardanger 14. september 2023.

Takstdokumentet var ferdig utarbeidet 10. oktober samme år.

Tre metoder
“Det legges til grunn flere verdsettelsesmetoder ved verdifastsettelsen av anlegget. En av disse er verdi på produksjonslinjen for 2.200 tonn/år. I denne beregningen er det lagt til grunn at anlegget er ferdigstilt ved utløp av Q2 2023. Deretter tar det naturligvis noe tid å bygge biomasse i hele anlegget og få driften og produksjonen i «steady-state». Det er i verdiberegningen lagt til grunn et gjennomsnitt av alle budsjetterte inntekter og utgifter for perioden 2023-2025, dvs 3 fulle driftsår, inntil man er kommet i «steady-state».

En annen er byggekostnad/gjenanskaffelsesverdi for tilsvarende anlegg. Det er her foretatt en direkte sammenligning med 3 tilsvarende anlegg som alle er bygget i samme periode.

Og en tredje metode er en sammenligning med tilsvarende produksjonskapasitet i sjø, hvor konsesjonene tradisjonelt har vært priset til rundt 200 millioner for 780 t SBM. I tillegg til kostnaden for selve konsesjonen tilkommer ca. 100 mill. i anleggskostnader pr. konsesjon,” skriver Løseth i taksten.

Byggekostnad
Han legger ikke skjul på at BioFish-anlegget er kostnadseffektivt bygget.

Takstmann Rune Løseth. Foto: A1 Takst

“Nedenfor viser vi hva sammenlignbare smoltanlegg er bygget for i Norge:
Wenberg Innovation Park (ferdig 2022) har bygget 1.000 tonn produksjonskapasitet til 600 mill dvs Capex cost på 600.000 kr/tonn produksjonskapasitet
Salten Smolt sitt nye smoltanlegg (ferdig 2022) har bygget 1.200 tonn produksjonskapasitet til 600 mill, dvs Capex cost på 500.000,- kr/ tonn produksjonskapasitet
Ænes Inkubator (ferdig 2023) bygger 3.000 tonn produksjonskapasitet til 800 mill, dvs. Capex cost på 267.000,- kr/tonn produksjonskapasitet.
Ved større innkjøp vil enhetsprisen naturlig bli noe lavere. Dette forklarer mye av forskjellen i byggekostnad for Wenberg Innovation Park og Salten Smolt på den ene siden og Enes Inkubator på den andre siden,” resonnerer Løseth.

Han påpeker at det er flere grunner til at BioFish-anlegget er så vidt billig.

“Bio Fish sitt prosjekt på 2.200 tonn til ca 250 mill, dvs en Capex cost på ca 114.000,- kr/tonn produksjonskapasitet er derfor spesielt. Dette skyldes flere forhold;
– BioFish kjøpte et gammelt anlegg fra et konkursbo med fisk i tankene. Salg av fisken dekket i all hovedsak kjøpesummen. Dette anlegget var basert på gjennomstrømningsteknologi som man siden har bygget om til RAS. At BioFish overtok et gammelt men tross alt operativt anlegg, gjorde at tomtekost, tilrettelegging og mye av infrastrukturen allerede var på plass. Initialkostnaden ble derfor lavere enn hos andre som det er naturlig å sammenligne seg med.

Betongkarene hos BioFish i Hardanger er laget av Overhalla Betongbygg. Foto: Aslak Berge

“Smart og kostnadseffektivt”
BioFish har langt på vei utviklet og bygget sin egen vannbehandlingsteknologi
– Alle innkjøp hvor det er mulig er foretatt direkte fra produsenter både innenlands og utenlands, og har da unngått fordyrende mellomledd som grossister og norske forhandlere.
– BioFish har selv stått for prosjektering, prosjektstyring og bygging av anlegget.
– BioFish har således bygget både smart og kostnadseffektivt. BioFish sin utbygging hadde under vanlige omstendigheter hatt en bygge kostnad som låg et sted mellom Wenberg Innovation Park/Salten Smolt og Ænes Inkubator. Og det er en slik kostnad som vil gi en god indikator på anleggets verdi, dvs hva hadde det kostet for andre å føre opp et tilsvarende anlegg på en tilsvarende tomt. Men siden BioFish sitt anlegg ligger i samme geografiske område, og dermed også samme pris-/kostnadsområde som Ænes Inkubator, har vi i takstsammenheng valgt å legge oss i nedre sjiktet, dvs på omtrent samme capex kr/tonn produksjonskapasitet som for Ænes Inkubator. Vi har lagt til grunn 285.000 kr/tonn produksjonskapasitet,” heter det i taksten.

Rune Løseth konkluderer med en antatt markedsverdi på 640 millioner kroner for anlegget. Fordelt på 112 millioner BioFish-aksjer gir det en verdi per aksje på 5,71 kroner.

Det var hele fire ganger høyere enn aksjekursen på takseringstidspunktet.

Les også: BioFish-styreleder avviser kritikken: – Underlig at ikke noen andre har kommet på banen med et betydelig høyere bud

Denne uken lanserte Langøylaks Holding 2 et bud på 1,77 kroner per aksje.

Aksjekurs BioFish Holding siste to år. Kilde: Infront

Rune Løseth har tydelige meninger om dette budet.

– Jeg synes det er veldig lavt i forhold den verdivurderingen jeg har gjort. Så jeg mener det er rart. Det er så billig at det er under byggekost. Jeg tenker det, men jeg er jo bare takstmann. Jeg har jo skrevet en takst og den har jo bankene lagt til grunn, sier Rune Løseth til iLaks.

Innbruddspris
– Jeg synes den er veldig lav den prisen. Det er noen som får det til innbruddspris og det er litt trist.

– Har du erfaring med denne type verdsettelser?

– Nei, jeg har verdivurdert foredling av laks, Inka nede i Os. Og så var det et annet anlegg som jeg ikke husker navnet på. Men jeg har gjort denne taksten to ganger for dem. Jeg har brukt biomasse, det skal i teorien være riktig ut i fra de tallene jeg har fått opplyst.

– Hvilke typer taksering har du arbeidet med før?  

– Jeg er takstingeniør, og i utgangspunktet er det bygg og biomasse. Det er tall jeg har fått fra eierne blant annet.

– Du fremhever pris på konsesjoner i sjø i taksten. Er det relevant her?

– Nei, det er det ikke. Det er bare for å vise tallene som var i sjø. Så det har ingenting med dette landanlegget å gjøre.

Aksjonærer i BioFish. Kilde: Infront

– Eide du aksjer da taksten ble skrevet?

– Jeg har en en bitteliten aksjepost, som jeg kjøpte etter jeg hadde vært der. Men det har ingen påvirkning i min portefølje. Jeg kjøpte for 450.000 kroner. Det spiller ingen rolle. Jeg tjener jo selvfølgelig mer når kursen går. Men det påvirker ingenting i min portefølje. Jeg er ikke inhabil sånn, tenker jeg, mener Løseth.

Inhabil
29. september 2023, vel to uker etter befaring, var Løseth oppført med 480.000 aksjer i BioFish. Aksjekjøpet ble gjort på kurser rundt 1,20 kroner.

– Jeg holder ikke noe skjult for å si det sånn. Jeg har taksert det to ganger. Men jeg er ikke inhabil av den grunn. Jeg påvirker ingenting. Det er jo 11 millioner aksjer. Jeg har jo bare et par prosent, ikke det en gang. Jeg ingen påvirkningskraft over hode, sier han.

Rune Løseth er oppført privat med 0,43 prosent av aksjene i BioFish Holding. Det gjør ham til selskapets 33. største eier.

På spørsmål om det var problematisk at takstmannen eide aksjer i BioFish da han skrev taksten for selskapet, svarer daværende daglig leder Ole Fredrik Skulstad:

– Nei, jeg tror han ble aksjonær senere. Uansett så har han en ubetydelig post.

Les også: – Røverkjøp og ran på høylys dag

Løseth eide privat 480.000 aksjer i slutten av september 2023. Og han er fortsatt aksjonær i BioFish.

– Taksten er uhildet, og jeg kan ikke se noe problematisk her. Ser av taksten at han har hatt befaring 14.9., sier Ole Fredrik Skulstad.

Luftige
Advokat og styreleder Torbjørn Gjelsvik mener taksten fremstår som irrelevant.

– Styret i Biofish Holding er kjent med at det var avholdt en takst på anlegget, først i august 2022 og senere i oktober 2023, hvor eneste forskjell er at takstverdien av en uforklarlig grunn er gått opp fra 580 millioner til 640 millioner kroner, kommenterer Gjelsvik.

Torbjørn Gjelsvik

– Det var selskapets tidligere administrasjon som innhentet takstene, og styret har ikke brukt noe tid på de. Takstene bygger nok på endel forutsetninger som er rimelig luftige, inkludert enkle budsjett som nok ikke mange med erfaring fra bygging og drift av settefiskanlegg vil kunne gå god for. Takstene fremstår derfor som rimelig irrelevant ved en vurdering av markedsverdi på Biofish. Vi er forøvrig ikke kjent med at takstmannen også var aksjonær.

– Kan du utdype hvorfor det er problematisk at takstmannen har eierinteresser i anlegget?

– Formålet med en takst vil normalt være at en bank, investorer eller andre får en uavhengig og kvalifisert vurdering på hva det takserte har av verdi. Det vil da være relevant om den som utfører taksten også har en egen økonomisk interesse av om det som er taksert har for eksempel en større verdi enn det markedet trodde var rett. Vi har ikke foretatt noen selvstendig vurdering i dette tilfelle om hvilken betydning takstmannens aksjeinnehav hadde for hans vurdering, men det er åpenbart en relevant opplysning, understreker Torbjørn Gjelsvik.

Grovfjord Mek. Verksted 2.0: – Det beste vi noen gang har hatt

GMV 2.0 leverer nå kun til oppdrettsnæringen, og satser mer på vedlikehold og reperasjoner enn før, sier Meek-Hansen. Foto: Foto: Geir Bjørn Nilsen

Den tidligere konkursrammede verftet har kommet godt i gang med nytt navn og nye eiere.

Sommeren 2023 måtte Grovfjord Mek. Verksted melde oppbud. Men dagen etter konkursen ble det kjent at verftsdriften ble videreført i Grovfjord Mek. Verksted 2.0. Kort tid etter oppstart ble det kjent at nabo-oppdretteren Northern Lights Salmon ble storaksjonær i verftet via sitt holdingselskap.

I sitt første hele driftsår i ny drakt omsatte verftet for 147,5 millioner kroner i fjor. Driftsresultatet ble på 17,6 millioner kroner og driftsmarginen ble 11,9 prosent.

– Dette resultatet er det beste vi noen gang har hatt. Vi har hatt gode prosjekter på nybygg. Og så har vi unyttet kapasiteten vår med vedlikeholdsprosjekter som har gitt greie marginer, forklarer sier daglig leder Bård Meek-Hansen til iLaks.

Trygg suksess
Nybyggene de gjorde var kjent teknologi. Det ga både trygghet og lønnsomhet.

– Nybyggprosjektene våre har vær rene dieselmekaniske båter. Det var kjent teknologi, gode tegninger og skrog som vi hadde bygget før, sier verftssjefen.

– Dere har kjørt trygt og sikkert?

– Ja, vi var avhengig av det for komme i gang igjen. Så nå fokuserer vi på oppdrett, svarer han.

Men verftssjefen utelukker ikke at de kan utvide markedet etterhvert.

– Vi vil ikke utelukke muligheten for å utvikle nye fartøystyper. Men det vil avhenge av markedet, påpeker Bård Meek-Hansen.

Grovfjord Mek. Verksted 2.0. Foto: Geir Bjørn Nilsen

Bygger egenkapital
Ved årsskiftet i 2023 hadde selskapet en egenkapital på 3,6 millioner kroner. Den 31. desember fjor var denne vokst til 16,3 millioner kroner, noe som ga en egenkapitalandel på 38,2 prosent.

Grovfjord Mek. Verksted, som sysselsatte 27 årsverk i fjor, eies av Northern Lights Holding med 64,5 prosent og Grovgaarden med 35,5 prosent. Bård Meek-Hansen er en av to eiere i Grovgaarden.

Selskapet har en langsiktig konserngjeld med Northern Lights Holding på fem millioner krone. Dette er et avdragsfritt fem-årig ansvarlig lån, uten sikkerhet, som løper rentefritt frem til 31. desember 2026.

Les også: Grovfjord Mek. Verksted 2.0 har levert ny oppdrettskatamaran

Grovfjord Mek. Verksted 2.0 2024 2023 Endring
Omsetning 147,5 24,7 497,2 %
EBIT 17,6 0,7 2.414,3 %
Resultat før skatt 11,3 0,6 2.616,7 %
Driftsmargin 11,9 % 2,8 %
Alle tall i millioner kroner

 

Lederskifte i Fishglobe Technologies: Tor Magne Madsen tar over roret

Tor Hellestøl (t.v.) og Tor Magne Madsen. Foto: Fishglobe

Han tiltrer som ny daglig leder i Fishglobe Technologies med virkning fra 1.juni.

Etter flere år i sentrale roller i selskapet, tar Tor Magne Madsen nå over etter Tor Hellestøl, som har ledet selskapet siden oppstarten, skiver selskapet i en pressemelding.

Madsen har lang erfaring fra lederroller innen olje- og gassindustrien, og ble i 2020 ansatt som tredjemann i Fishglobe. Etter sammenslåingen til Fishglobe Technologies har han vært visedirektør med ansvar for all internasjonal aktivitet.

– Jeg er stolt og glad for nye utfordringer. Etter å ha jobbet tett med Tor over mange år, er det trist å ta farvel med en person som betyr mye for meg. Jeg var klar på at tiden skulle komme og er motivert til å ta et av de mest spennende havbruksselskapene i verden enda lenger, sier Madsen.

Ståltro
Tor Magne Madsen har ståltro på at teamet som jobber her, sammen med eiere og styret, er rigget for å nå hårete mål fremover.

Tor Magne Madsen. Foto: Fishglobe

– Dette er bare begynnelsen for selskapet og jeg gleder meg til å jobbe knallhardt for å realisere verdiene og potensialet, sier han.

Tor Hellestøl har ledet selskapet siden 2018 og vil en periode tiltre i en ny rolle i Fishglobe Technologies.

– Det har vært en fantastisk reise siden jeg først møtte Arne Berge i 2018 og ble introdusert for Fishglobe teknologien. Det som startet med oss to, har vokst til et kompetent, fremoverlent og teknologidrevet team – forsterket ytterligere gjennom fusjonen med ICON Systems, sier Hellestøl.

Fikk gjennombrudd
Fishglobe Technologies har de siste årene etablert seg som en ledende aktør innen utvikling og leveranse av lukkede oppdrettsanlegg i sjø basert på egenutviklet og patentert teknologi. I fjor opplevde de et gjennombrudd for teknologien sin.

Styreleder Petter Aanonsen. Han er også investeringsdirektør hos hovedeieren Valinor.

– Som hovedeiere i Fishglobe Technologies ønsker Valinor å takke Tor Hellestøl for hans dedikerte innsats og betydelige bidrag til selskapets utvikling gjennom syv år, forteller han.

– Vi er stolte over hva som er oppnådd under hans ledelse. Samtidig ser vi frem til å bygge Fishglobe Technologies videre til et globalt ledende selskap sammen med ny daglig leder, Tor Magne Madsen, og det sterke teamet i Fishglobe Technologies, avslutter Aanonsen.

Tidenes resultat for Seaborn ga rekordbonus

Foto: Seaborn

Seaborn styrket i fjor sin posisjon som verdens største uavhengige og ikke-integrerte eksportør av laks og ørret, med en totalomsetning på nær 10 milliarder kroner.

I 2024 foredlet og eksporterte Seaborn laks og ørret for 9,9 milliarder kroner, fremgår det av en pressemelding. Dette ga et driftsresultat på 203 millioner kroner og et resultat før skatt på 177 millioner, som er en økning på henholdsvis 120 millioner og 106 millioner fra foregående år.

Topplinjen er den høyeste Seaborn har levert noensinne.

Sterk vekst
Veksten de siste årene, og spesielt i fjor, er et resultat av en tydelig strategi med klare mål.

– Ingenting er mer motiverende og gledelig enn at vi lykkes strategisk og oppnår slike resultater. Vi er svært stolte over det vi har fått til, men vi vet samtidig at vi må fortsette å jobbe hardt og være innovative og fremtidsrettet om vi skal fortsette fremgangen, sier administrerende direktør Dag Aksnes i Seaborn.

Målet for Seaborn er videre vekst, og selskapet har både investert i, og jobber med, en rekke prosjekter. Prosjekter som skal bidra til å ytterligere styrke posisjonen og gi Seaborn flere positive bidrag fremover.

Seaborn har også en tydelig målsetting for ørret, og har et eget dedikert team som jobber med merkevaren «Seaborn Silver».

– Gjennom dette ønsker vi å bli en omfattende leverandør av ørret med leveranser 52 uker i året, og med det vise at vi er en seriøs aktør overfor både oppdrettere og kunder, sier Aksnes.

Tidenes høyeste bonus til ansatte
Selskapet løfter særlig frem de ansatte som nøkkelen bak suksessen.

– Dette resultatet er skapt av våre dedikerte medarbeidere, Seabornerne. Derfor er det ekstra gledelig at vi nå kan dele ut tidenes høyeste bonus til våre ansatte, fortsetter Aksnes.

Ledelsen og aksjonærene i Seaborn er godt fornøyd med selskapets resultatutvikling de seneste årene, og retter en stor takk til alle våre ansatte for strålende innsats.

Seaborn er et selskap etablert i 2001 av andre og tredje generasjon familieeide oppdrettere langs hele kysten.

Fiskekasse fra Seaborn underveis fra Florø. Foto: Kjartan Aa Berge

Fant ny NOFI-sjef i familien

Asbjørn Rørtveit (t.v) og Torgrim Rørtveit. Foto: NOFI

Asbjørn Warvik Rørtveit (52) blir ny konsernsjef i NOFI med tiltredelse 1. september.

Hans bror Torgrim Rørtveit (56) har ledet selskapet siden 2001, og går fra samme tidspunkt over i stillingen som konserndirektør for salg og marked. Dette opplyser selskapet i en pressemelding.

Torgrim Rørtveit har selv tatt initiativet til å gå av som konsernsjef, og fremmet idéen om at Asbjørn Rørtveit skulle ta over.

I familiens fotspor
– Etter å ha vært toppleder i konsernet i 25 år, ser jeg frem til å få Asbjørn inn som konsernsjef, slik at jeg kan fokusere enda sterkere på de oppgavene jeg brenner aller mest for, nemlig salgs- og markedsarbeid, sier Torgrim Rørtveit.

Brødrene har helt siden deres far og gründer av NOFI, Trond Johan Rørtveit, ble rammet avslag i 1997, hatt sentrale roller i virksomheten. Torgrim Rørtveit har vært aktiv i daglig drift, mens Asbjørn Rørtveit har vært sentral i bedriftens styre.

– Jeg er stolt og glad for å kunne overta stafettpinnen fra Torgrim, og gleder meg til at vi skal jobbe side om side for å videreutvikle NOFI sammen med alle 150 dedikerte medarbeidere i konsernet, sier Asbjørn Rørtveit.

Forlater Norges sjømatråd
Asbjørn Rørtveit har jobbet i Norges sjømatråd siden 2009, der han blant annet har vært direktør for markedsinnsikt og markedsadgang, og sjømatutsending til Sørøst-Asia. Han har en Master i Økonomi- og Administrasjon fra Universitetet i Sørøst-Norge og doktorgrad i markedsføring fra UiT-Norges Arktiske Universitet.

– Det har vært et enormt privilegium å få jobbe sammen med sjømatnæringen for å fremme den fantastiske norske sjømaten til hele verden. Jeg har stor tro på at norsk sjømat skal fortsette å vokse, og bli enda viktigere for Norge som nasjon. NOFI representerer en av mange viktige leverandørbedrifter som har bidratt til sjømatnæringens vekst, og jeg tror det er nettopp bedrifter som NOFI som vil være med å forme fremtidens havbruk i Norge, sier Asbjørn Rørtveit.

Fra venstre: Asbjørn Rørtveit, styreleder Petter Høiseth og Torgrim Rørtveit. Foto: NOFI

Vi ha god overgang
Asbjørn Rørtveit overtar fra 1. september rollen som konsernsjef, mens Torgrim Rørtveit da går over i rollen som konserndirektør for salg og marked.

– Torgrim og Asbjørn vil sammen sørge for at overgangen skjer på en best mulig måte for konsernets datterbedrifter, kunder og ansatte. I første omgang vil Torgrim forbli styreleder for datterselskapene Allmaritim og NOFI Oppdrettservice, mens Asbjørn vil overta styrelederrollen i øvrige datterselskaper, sier styreleder Petter Høiseth.

NOFI utvikler, produserer og selger produkter og tjenester over hele verden innenfor det maritime marked.  I Norge er NOFI en mellomstor bedrift innen fiskeri og havbruk.

– Jeg tror få i Tromsø er klar over at vi har en bedrift i verdensklasse innen dette området som er så avgjørende for verdens oljevernberedskap, sier styreleder Petter Høiseth.

– Med Asbjørn på plass som ny konsernsjef og Torgrim i ny rolle som konserndirektør for salg og marked, er jeg trygg på at grunnlaget er lagt for en fortsatt positiv utvikling for konsernet, avslutter Høiseth.