Havbruk er Norges nest farligste yrke, men HMS og nullvisjonen for dødsulykker var knapt nevnt i regjeringens Havbruksmelding. Norsk Sjøoffisersforbund og Høyre mener sikkerhet må høyere opp på dagsordenen.
– Meldingen slik den ble lagt frem manglet en systematisk tilnærming til HMS. Den tok ikke i tilstrekkelig grad inn over seg den høye risikoen mange ansatte i næringen står i til daglig. Vi mener det trengs en sterkere forankring av HMS som et gjennomgående premiss for videre vekst og regulering,
Det sier leder for politikk og samfunnskontakt i Norsk Sjøoffiserforbund, Endre Borgen Mæland, til iLaks.
Stortinget har, etter innspill fra blant andre Norsk Sjøoffisersforbund og LO, bedt regjeringen vurdere hvordan HMS og nullvisjonen om hardt skadde eller omkomne til havs skal følges opp i havbruket.
Les også: Om Havbruksmeldingen: – Det er mange veier til Rom
– Et tydelig faresignal
Havbruk er den nest farligste næringen i Norge basert på yrkesskader og dødsrate, og fra 2012 til 2020 har det i gjennomsnitt vært én dødsulykke årlig i havbruksnæringen. Mange av dødsulykkene skjer på fartøy, særlig under risikoutsatte operasjoner med kran og nokke, som dødfiskhåndtering og avlusning.
SINTEFs rapport HMS i havbruk 2023 avdekker en rekke alvorlige utfordringer. 62 prosent av de spurte har opplevd nestenulykker de siste to årene, mens 29 prosent mener produksjon prioriteres over sikkerhet, og 22,7 prosent føler seg noen ganger presset til å arbeide på en måte som truer sikkerheten.

– Det er et tydelig faresignal. Når over halvparten rapporterer nestenulykker, viser det at det er systematiske svakheter i HMS-arbeidet. Det trengs både bedre forebygging, mer involvering av ansatte og sterkere prioritering av sikkerhet i hele verdikjeden, sier Mæland.
Rapporten peker også på store utfordringer knyttet til bemanning, stress og helserisiko. Over 28 prosent oppgir at de ofte opplever stress på jobb, og nesten 40 prosent rapporterer brudd på hviletidsbestemmelser.
Mæland mener at slike arbeidsforhold kan være belastende også før det skjer noe alvorlig:
– Det å jobbe under forutsetninger der det ofte nesten skjer ulykker er belastende i seg selv, fortalte han til næringskomiteen under høringen om havbruksmeldingen i mai.
– Må stilles tydelige krav til sikkerhet
Mæland understreker at regjeringens nullvisjon om ingen dødsulykker til sjøs også må gjelde for havbruksnæringen.
– Nullvisjonen må konkretiseres med målbare krav, og følges opp med tiltak innen regulering, opplæring, teknologi og tilsyn. Det må også stilles tydelige krav til sikkerhet ved utvikling av nye teknologier og produksjonsformer, slik at sikkerhet ikke havner i skyggen av effektivitet, sier han.
Han trekker også frem behovet for et forpliktende trepartssamarbeid mellom myndigheter, arbeidsgiverorganisasjoner og fagforeninger – og trekker frem sikkerhetsforum i petroleumsnæringen som et eksempel:
– Et trepartssamarbeid bør involvere myndigheter, arbeidstakere og arbeidsgivere i felles dialog om HMS-standarder, risikovurderinger og kompetansekrav. Det er viktig for felles virkelighetsforståelse og avgjørende for å bygge en sterk sikkerhetskultur.
– Vi er i denne forbindelse glad for at regjeringen har signalisert en mulighet for å få til et samarbeids- og sikkerhetsforum for havbruk til havs, etter initiativ fra Biomarint Forum. En slik arena vil på en svært god måte kunne bidra til å utvikle en ny industri og næring i tråd med best practice HMS. Potensialet for synergieffekter til resten av havbruksnæringen vil da være stort, fortsetter han.
Les mer: Her er det politiske forliket om Havbruksmeldingen
– Skuffende
Også Høyre har reagert på fraværet av HMS i meldingen. Olve Grotle (H), medlem av Stortingets næringskomité, sier det var «skuffende at det ikke sto et eneste ord i havbruksmeldingen om nullvisjonen eller helse, miljø, sikkerhet eller velferd til de som arbeider i havbruksnæringen».

Grotle forteller at Høyre tok saken inn i forhandlingene og fikk gjennomslag for et vedtak om at HMS og nullvisjonen skal vurderes i det videre arbeidet:
– Nå mener jeg vi har lagt til rette for at det fremover både vil bli fokus på og gjort utredningsarbeid knyttet til dette viktige tema.
Han legger til:
– Vi må gjøre enda mer, og en viktig del av dette er å få til grunnleggende endringer i holdningene og tankesettet vårt når det gjelder ulykker på sjøen. Skal vi lykkes med det, må HMS få sin naturlige plass i fremtidige meldinger, som for eksempel Havbruksmeldingen.
– Systematisk HMS-arbeid er helt avgjørende
Havbruksmeldingen ble til slutt vedtatt etter et bredt politisk forlik mellom Ap, Høyre, Sp, Frp, SV og Venstre. Flere av de foreslåtte endringene er satt på vent i påvente av nye utredninger.
Mæland mener det er et skritt i riktig retning, men advarer mot at dette ikke må bli liggende i en skuff.
– Nå er det viktig med operasjonalisering i det videre arbeidet. Havbruksnæringen er avgjørende for norsk verdiskaping, matsikkerhet, beredskap og samlet konkurransekraft. Et sterkt og systematisk HMS-arbeid er helt avgjørende for at næringen kan vokse videre på en bærekraftig måte, avslutter han.