Analytikerne ser skarp økning for Lerøy

Lerøy Midt sitt kontor på Hitra. Foto: Steve Hernes.

Investeringene ventes å gi økt avkastning.

Lerøy Seafood Group ventes å rapportere et driftsresultat før biomassejusteringer på 715 millioner kroner i fjerde kvartal 2024, mot 765 millioner kroner i samme periode året før. Det viser gjennomsnittet av ti estimater innhentet av Infront for TDN Direkt.

Ni av analytikerne har kjøpsanbefaling på aksjen, mens en anbefaler hold. Gjennomsnittlig kursmål er 62,20 kroner, varierende mellom 57 og 70 kroner.

Lerøy legger frem kvartalsrapporten fredag 28. februar.

På årsbasis venter analytikerne et driftsresultat før verdijusteringer av biomasse på 2.876 millioner kroner for 2024. For inneværende år ventes dette å øke kraftig – til 4.678 millioner kroner.

Analytikerne venter et utbytte på 2,34 kroner for regnskapsåret 2024. Dette ventes å øke til 2,64 kroner for 2025.

Måsøval møtte ikke forventningene: – Nok en gang har de vært preget av start-up kostnader

Illustrasjonsfoto: Måsøval

Det børsnoterte oppdrettsselskapet skuffet analytikerne med kvartalstallene. Men det er lyspunkter fremover.

Måsøval endte med en operasjonell EBIT på tre millioner kroner, eller 0,7 kroner per kilo dette i fjerde kvartal. Selskapet viste store forskjeller mellom regionene, der region Midt hadde negative marginer på -3,3 kroner, mens region Vest oppnådde 17,6 kroner per kilo i margin.

Oda Djupvik er analytiker hos Pareto Securities. Foto: Linked In

– En operasjonell EBIT på tre millioner kroner er godt under forventningene, sier Pareto Securities-analytiker Oda Djupvik til iLaks.

Biologiske forbedringer fortsetter i vest
Det svake driftsresultatet skyldes hovedsakelig høye kostnader i region Midt etter høyt lusetrykk, i tillegg til høyere kostnader enn forventet innen Sale & Processing.

– Men selv om resultatet var skuffende, ser vi lyspunkter. Forbedringene i region Vest begynner å vise igjen og regionen leverte bedre marginer enn vårt estimat i fjerde kvartal. De gjentok dessuten volumveiledningen på 29.000-31.000 tonn i 2025, bemerker analytikeren.

Djupvik forventer at kostnadsnivået til oppdrettsselskapet på kort sikt vil fortsette på det nivået som ble rapportert i fjerde kvartal.

– Kostnadene forventes å holde seg på nivå med Q4 inn i Q1. I tillegg forventer vi å ta en mer forsiktig holdning til kostnader generelt. I sum vil dette senke vårt estimat for i år med syv til ti prosent, opplyser hun.

Oppstartskostnader – igjen
Djupvik får følge av Carnegie-analytiker Henrik Longva Knutsen.

Henrik Longva Knutsen. Foto: Carnegie

– Missen mot konsensus i kvartalet skyldes primært et svakt salgs- og prosesserings-segment, som nok en gang har vært preget av start-up kostnader, skriver han i en SMS.

Les også: Måsøval kjøper salgsavdelingen til Pure Norwegian Seafood

Men analytikeren er fornøyd med det han ser for region Vest.

– Region Midt er svak som følge av mye lusebehandling gjennom høsten, men Måsøval viser at de har klart å få ned kostnadene i region Vest. Det er positivt. Utover det holder selskapet kortene tett til brystet, oppsummerer Knutsen.

 

Høyt lusetrykk vasket bort overskuddet til Måsøval

(Foto: Steve Hernes).

Krevende siste kvartal.

Måsøval offentliggjør tirsdag morgen sine foreløpige resultater for fjerde kvartal 2024. Konsernet rapporterer et slaktevolum på 5.802 tonn, inkludert 1.076 tonn høstet på kommersielle samlokaliseringsavtaler. Det gir et helårs slaktevolum i 2024 på 25.058 tonn for konsernet inkludert høsting på kommersiell samlokalisering.

Kvartalet endte med en operasjonell EBIT på tre millioner kroner, eller 0,7 kroner per kilo, i kvartalet. Region midt rapporterer negative marginer på -3,3 kroner. Et strålende resultat i første halvår og et ekstraordinært høyt lakselustrykk andre halvår. Region vest mer enn doblet marginene – fra 8,2 kroner per kilo samme kvartal i 2023 til 17,6 kroner per kilo Q4 2024.

Reflekterer
– Region midt er under det som bør forventes av denne regionen, mens Q4 var nok en milepæl i forbedring for region vest, kommenterer konsernsjef Helge Kvalvik.

Salg og foredling rapporterte et negativt resultat på 13,7 millioner kroner.

– Det negative resultatet reflekterer integrasjonskostnadene ved å etablere en heleid og kontrollert salgsavdeling og og økte kostnader ved vårt nye slakteri, TL52, sier Kvalvik.

Måsøvals lakseslakteri på Ulvan på Hitra. FOTO: Mowi

Vekst
Resultat før skatt endte på -11,7 millioner kroner i kvartalet.

– På årsbasis avslutter Q4 2024 med en operasjonell EBIT per kilo gjennom verdikjeden på 16,3 kroner mot 19,2 kroner i 2023. 2024 var nok et viktig år i vår vekst som selskap. Siden 2017 har vi klart å øke slaktevolumet hvert eneste år. Dessuten var 2024 viktig for å optimalisere verdien vår kjede og å legge til slaktekapasitet og heleid salgsavdeling. Ser vi inn i 2025, forventer konsernet å øke volumene ytterligere med en guiding på 29.000-31.000 tonn.

Styret i Måsøval har foreløpig ikke lovet noe utbytte for regnskapsåret 2024 til aksjonærene.

– Lite fornuftig å låse seg for sterkt til én teknologi alene

Havfarmen. Foto: Nordlaks / Kolbjørn Hoseth Larssen

Nordlaks mener at det er viktig å utnytte næringens naturgitte fortrinn.

Ørretoppdretter Erik Osland etterlyser en diskusjon om god drift, lønnsomhet og konkurransekraft i lys av Havbruksmeldingen. Han har advart mot at det politiske utfallet av meldingen ikke må skape en situasjon der det blir politisk ukorrekt å drive med åpne merder.

Nordlaks har vært tidlig ute med skjermingsteknologi, som eksempelvis luseskjørt og bruk av utviklingskonsesjoner, for å holde lakselusen ute. Selskapet har merket seg at regjeringen i dyrevelferdsmeldingen fremhever at det viktigste forebyggende tiltaket mot lusesmitte vil være å skille laksen fra lakselusen.

– Det er vi til en viss grad enige i, men det må skje på en måte som ikke tar bort våre naturgitte fortrinn ved å tvinge hele næringen over i lukkede anlegg, sier markeds- og kommunikasjonsleder Heidi Torkildson Ryste til iLaks.

Unngå avlusing av sårbar fisk
Nordlaks opplever at den teknologiske utviklingen beveger seg hurtig, samtidig som det er et mangfold av metoder for å kontrollere lakselus på en velferdsmessig forsvarlig måte.

– Det er etter vår mening lite fornuftig å låse seg for sterkt til én teknologi alene, og det er viktig å huske på at fullt lukkede anlegg i sjø introduserer ny risiko for fisk og folk, sier hun.

Etter hennes og Nordlaks sin oppfatning er det viktigste dyrevelferdstiltaket å unngå avlusing av sårbar fisk.

– Det viktigste, slik vi ser det for å bedre fiskevelferd, er at fisk som er sårbar ikke avluses,  påpeker markeds- og kommunikasjonssjefen.

Rullerende MTB
Som en konsekvens av dette er påpeker hun at det er behov for klare kriterier for når man ikke skal avluse.

– Det må settes tydelige avbruddskriterier for når fisk ikke bør avluses mer, sier Torkildson Ryste.

– Vi mener også at det mest effektive og enkleste tiltaket, som også forsvarer kost/nytte, er å innføre et system med rullerende MTB (maksimal tillatt biomasse), legger hun til.

Les også: – Viktig at vi i næringen ikke tåkelegger og problematiserer situasjonen

Heidi Torkildson Ryste, leder for marked og kommunikasjon. Foto: Nordlaks

Fraråder dykking i lukkede merder

RISIKOFYLT ARBEID: Dykking i havbruk er risikofylt og krever forsvarlig bemanning. FOTO: Mateusz Nurzynski

– Dykking i lukkede merder bør unngås der det er mulig, og der det ikke kan unngås, må man sørge for tilstrekkelig bemanning i tilfelle nødsituasjoner, sier seksjonsleder Rosmari Johnsen i Arbeidstilsynet. 

Dykking er blant de mest risikofylte bransjene å jobbe i, og dykking i lukkede merder er spesielt farlig.

Høsten 2024 mistet en ung mann livet under arbeidsdykking i en lukket merde.

Mange velger minstekravet til bemanning
I regelverket er det detaljerte krav om bemanning ved dykkeoperasjoner.  Hovedkravet er at bemanningen må stå i forhold til de oppgaver som skal utføres og de farer som dykkeren kan utsettes for. Det betyr at bemanningen skal kunne håndtere nødsituasjoner som kan oppstå.

– Vi i Arbeidstilsynet erfarer at svært mange velger det absolutte minstekravet, uten å vurdere hva som reelt er forsvarlig bemanning. Det er kun i helt enkle dykkeroperasjoner at minimumsbemanning på fire personer er tilstrekkelig, sier Rosmari Johnsen i en pressemelding.

Må bemanne for å kunne håndtere en nødsituasjon
– Tiden mellom bevissthetstap og død trenger ikke å være lenger enn 2,5 minutter. Tidstap påvirker direkte sannsynligheten for overlevelse ved en dykkerulykke.

Manglende beredskap går igjen som en sentral årsak for ulykker i dykking.

– Det kan være at beredskapsdykker ikke er klar for øyeblikkelig assistanse, men det kan også være mangler ved kommunikasjonsutstyr, manglende reservepustegass eller utstyr som ikke fungerer, forklarer Johnsen.

Tilstrekkelig bemanning ved dykkeoperasjoner er etter Arbeidstilsynets vurdering av kritisk betydning for at et dykkerteam i en nødsituasjon skal være i stand til å redde en dykker som er i nød.

– Det vil derfor være misvisende å beregne bemanningen ut ifra den planlagte arbeidsoperasjonen alene, og utelate vurderingen av tilstrekkelig bemanning ved en nødsituasjon, understreker seksjonslederen.

Mangelfull kartlegging, risikovurdering og beredskap
– I vår gjennomgang av dykkerulykker, ser vi at hendelser har oppstått som følge av manglende kartlegging, og manglende eller utilstrekkelig vurdering av risiko i forkant av de arbeidsoperasjonene som skal utføres. Vi ser at det ikke er gjort nødvendige vurderinger av omkringliggende forhold som kan påvirke arbeidsoperasjonen som skal utføres, og at dykkelaget som er involvert ikke har vært godt nok bemannet, eller har hatt nødvendige kvalifikasjoner, til å utføre oppdraget.

– Arbeidstilsynet oppfordrer både dykkevirksomheter og oppdragsgivere å ta på alvor sitt ansvar for å bedre sikkerheten ved arbeidsdykking gjennom å samarbeide om et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, sier seksjonsleder Rosmari Johnsen.

Rakettveksten fortsetter for Bømlo Skipsservice

Foto: Bømlo Skipsservice

På fem år har verftet dermed femdoblet omsetningen.  

– Bømlo Skipsservice har hatt et fantastisk år i 2024. I forhold til omsetningsrekorden i 2023, som var på cirka 139 millioner kroner, vil vi i 2024 ha en omsetning på over 260 millioner kroner. En vekst på over 120 millioner kroner, eller 86 prosent, på et år, sier verftsdirektør Sveinung Vestbø til iLaks.

Ikke-reviderte tall viser en omsetning på 263 millioner kroner, EBITDA på 14 millioner kroner og et resultat før skatt på 3,7 millioner kroner.

– Kombinasjon av store investeringer til et moderne og effektiv verft og svært dyktige ansatte har resultert i at Bømlo Skipsservice har blitt et anerkjent verft. Noe som igjen viser seg i den store kundemassen vi har opparbeidet oss. Og nye kunder kommer stadig til, sier han.

– Arbeidskulturen vi har i Bømlo Skipsservice med å levere kvalitet og effektivitet til alle våre kunder er alltid i fokus hos våre ansatte. Vi er et serviceverft, og da må en også være tilgjengelig for våre kunder når de de har behov.

Onsdag denne uken blir hans siste arbeidsdag på Bømlo Skipsservice.

– Jeg begynner som administrerende direktør hos Tersan Havyard 1. mars, sier han, men legger raskt til: – Bedriftskulturen i Bømlo Skipsservice er sterk, og fremtiden til verftet er positiv. Veksten de siste årene har ikke vært personavhengig, men av det sterke felleskapet i bedriften.

Har tapt tresifret millionbeløp på ny teknologi. Advarer mot at åpne merder blir «politisk ukorrekt»

Erik Osland, Osland Havbruk. Foto: Kjartan Aa Berge
Erik Osland. Foto: Kjartan Aa Berge

Erik Osland etterlyser en diskusjon om god drift, lønnsomhet og konkurransekraft i lys av Havbruksmeldingen.

Forventningene til hvilke tiltak og løsninger som presenteres i Havbruksmeldingen er høye. Fremskrittspartiets næringspolitiker Sivert Bjørnstad håper at meldingen gir startskuddet til en ny kurs, som kan skape mer vekst og mindre byråkrati for havbruksnæringen. Oppdretter Sondre Eide mener en må være lønnsomt å investere i nullutslippsløsninger.

Erik Osland er tredje generasjons eier av Osland Havbruk, som holder til i Høyanger på sørsiden av Sognefjorden. Selv om han er helt enig i fokuset på bærekraft, understreker han at man ikke må glemme at en sunn og veldrevet næring også skal være lønnsom.

– Målsettingen med Havbruksmeldingen må også være å legge til rette for mer effektiv og lønnsom drift, sier han til iLaks.

Les også: – Da sikrer det også lønnsom sysselsetting og aktivitet langs kysten

Må ikke tvinges inn
Ørretoppdretteren er kjent med å være tidlig ute med å satse på lukkede merdløsninger. Høsten 2022 opplevde han et havari i Sognefjorden, like før merden skulle fylles med fisk. Dette har han tapt et tresifret millionbeløp på. Heldigvis ble det ikke tap av fisk eller skade på personell etter det som skjedde.

Med den dramatiske hendelsen i Sognefjorden friskt i minne mener han det er viktig at man har en edruelig tilnærming, når man skal stake ut en ny kurs for næringen.

– Drifter du godt med åpne merder, kan ikke Havbruksmeldingen medføre at man skal tvinges inn i nye usikker driftsform bare for å tilfredsstille politikere og forvaltning, sier Osland, og utdyper:

– Alt kan bli feil dersom nye tiltak blir innrettet slik at god lønnsom drift med dagens modell med åpne merder blir politisk ukorrekt, og man blir tvunget inn i nye usikre teknologiske løsninger. Da blir resultatet fort enda mer usikker dyrevelferd og lav lønnsomhet.

Den lukkede merden Ecomerden R30 Hos Osland Havbruk i Sognefjorden Foto: Fredrik Kyrkjebø Fiizk Ecomerden

Dynamisk drift
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) påpekte nylig at siste trafikklysrapportering viste at det bare var tre områder som var farget grønt. Dette bekymrer Osland.

– Fiskeriministeren peker på noe svært urovekkende, og det er at det nesten ikke er igjen grønne produksjonsområder langs kysten, sier han.

Han tror at veien ut av dette uføret ikke dreier seg om tvang.

– De foreslåtte tiltakene i Havbruksmeldingen bør heller legge til rette for dynamisk drift, der det blir mindre byråkratisk å legge om til en driftsform som forbedrer dagens utfordring på de forskjellige lokalitetene og produksjonsområdene, mener oppdretteren.

Bred tilslutning
Osland mener det er avgjørende at det legges til rette for langsiktige og stabile rammevilkår. Han er derfor enig med oppdretterkollega Sondre Eide i at det er svært viktig at politikken i kjølvannet av Havbruksmeldingen får bred politisk ryggdekning.

– Eide har et viktig poeng i at Havbruksmeldingen må innrettes slik at den får bred politisk tilslutning i Stortinget. Det vil gi et tydelig signal til næringen om at ny driftsform og investering kan være langsiktig, sier han.

– Dette vil gi større sjanser for at målsettingene kan nås, og ikke minst gi lønnsom drift, tror Osland.

Kina trapper opp: Har kjøpt mer norsk laks enn Danmark hittil i år

Pakking av laks ved Mowi Jøsnøya. Foto: Aslak Berge

Lakseprisene har stabilisert seg på et noe lavere nivå denne vinteren enn hva tilfellet var ifjor. Billigere produkter åpner for bygging av nye markeder og varestrømmer.

Danskene har nært halvert importen av norsk laks i år. Ifjor på denne tiden hadde Danmark importert 12.048 tonn laks fra Norge. Så langt i 2025 har de nøyd seg med om lag halvparten av dette, nærmere bestemt 6.268 tonn.

Det viser eksportstatistikk fra Norges sjømatråd.

Samtidig har Kina til en viss grad dekket opp for danskene. Kina har handlet inn 7.999 tonn flybåren fersk laks – opp fra 5.106 tonn i 2024. Det representerer en vekst på astronomiske 56,7 prosent. Kina er nå Norges sjette største laksekunde.

Foredlings- og transittlandet Nederland er også store på flyfrakt av fersk laks til Asia, over Schipol-flyplassen utenfor Amsterdam. Nederland har så langt i år importert 10.432 tonn, og passerer med det både Danmark og Frankrike på eksportstatistikken.

Foredlingsgiganten Polen er fortsatt klart største kjøper av norsk laks, selv om importvolumene har falt til dels betydelig i år. Polen har handlet inn 11.963 tonn, som en en nedgang fra 14.306 tonn i samme periode i 2024.

Totalt sett har Norge eksportert 161.080 tonn laks, omregnet til rund vekt, i løpet av de første syv ukene av 2025. Det er en oppgang fra 157.395 tonn i samme periode i 2024.

Nytt oppdrettsskip skal styrke Kinas offshore-planer

"Guoxin 2-1" måler 245 meter i lengde og 45 meter i bredde, og er det største akvakulturfartøyet som noen gang er bygget.

Kina er trapper opp sine oppdrettsambisjoner offshore med “Guoxin 2-1”, et 150.000 tonns “smart oppdrettsfartøy”, som for tiden er under bygging i havnebyen Qingdao. Oppdrettsskipet, utviklet av Guoxin China Shipbuilding Qingdao Marine Technology, forventes å være i drift i løpet av 2025.

“Guoxin 2-1” måler 245 meter i lengde og 45 meter i bredde, og er det største akvakulturfartøyet som noen gang er bygget. Det rommer 15 tanker, hver større enn to standard svømmebassenger. Fartøyet er en oppgradert versjon av “Guoxin 1”, verdens første storskala oppdrettsskip, som har vært i drift siden 2022.

Les også: Kina sjøsatte 250 meter langt tankskip, som skal fylles med oppdrettsfisk

Forbedret
“Guoxin 1” har fungert som et “proof of concept”, etter å ha seilt 14.000 nautiske mil over Gulehavet, Øst-Kinahavet og Sør-Kinahavet siden sjøsettingen. Fartøyet har produsert 2.700 tonn av den lokale fiskearten yellow croaker, ved å utnytte evnen til å navigere i forskjellige farvann for å matche optimale temperaturforhold for fiskeoppdrett, rapporterer  avisen Bastille Post Global.

Med utgangspunkt i denne erfaringen introduserer “Guoxin 2-1″ et forbedret leveringssystem for fiskeyngel.

– Mens vi har beholdt heisemetoden, har vi brukt en sideinngangsmetode som gjør at fiskeyngel kan transporteres direkte inn i oppdrettstankene gjennom nye skrogåpninger,” sier Tian Neidong, prosjektdirektør ved Guoxin China Shipbuilding Qingdao Marine Technology. – Dette øker effektiviteten betydelig og reduserer skadefrekvensen.

Fartøyet er utstyrt med et integrert kontrollsystem, med mer enn 2.000 sensorer som overvåker vanntemperatur, kvalitet og oksygennivåer i sanntid. Data overføres til både skipets overvåkingsrom ombord og et landbasert kontrollsenter, noe som muliggjør fjernstyring og operasjonelle justeringer.

Høy tetthet
Fisketettheten i “Guoxin 2-1” sine lukkede tanker er rapportert å være fire til seks ganger høyere enn tradisjonelle merder, mens akvakultursyklusen er redusert med 30 prosent. Selskapet hevder også at fartøyet øker fiskens overlevelsesrater og veksteffektivitet, og forbedrer det totale produksjonsutbyttet.

Guoxin sine flytende farmer er en del av Kinas bredere strategi for å industrialisere offshore akvakultur, med planer om å bygge 50 slike fartøy i løpet av de neste fem årene. Modellen har vakt internasjonal oppmerksomhet, spesielt fra europeiske firmaer som utforsker tankbasert lakseoppdrett, som et alternativ til landbaserte resirkulerende akvakultursystemer (RAS) og tradisjonelt kystnært oppdrett.

“Guoxin 2-1” forventes å bli levert i slutten av 2025, med flere fartøyer, inkludert de som er designet for kaldtvannsarter som atlantisk laks, som for tiden er under utvikling.