Fraråder dykking i lukkede merder

RISIKOFYLT ARBEID: Dykking i havbruk er risikofylt og krever forsvarlig bemanning. FOTO: Mateusz Nurzynski

– Dykking i lukkede merder bør unngås der det er mulig, og der det ikke kan unngås, må man sørge for tilstrekkelig bemanning i tilfelle nødsituasjoner, sier seksjonsleder Rosmari Johnsen i Arbeidstilsynet. 

Dykking er blant de mest risikofylte bransjene å jobbe i, og dykking i lukkede merder er spesielt farlig.

Høsten 2024 mistet en ung mann livet under arbeidsdykking i en lukket merde.

Mange velger minstekravet til bemanning
I regelverket er det detaljerte krav om bemanning ved dykkeoperasjoner.  Hovedkravet er at bemanningen må stå i forhold til de oppgaver som skal utføres og de farer som dykkeren kan utsettes for. Det betyr at bemanningen skal kunne håndtere nødsituasjoner som kan oppstå.

– Vi i Arbeidstilsynet erfarer at svært mange velger det absolutte minstekravet, uten å vurdere hva som reelt er forsvarlig bemanning. Det er kun i helt enkle dykkeroperasjoner at minimumsbemanning på fire personer er tilstrekkelig, sier Rosmari Johnsen i en pressemelding.

Må bemanne for å kunne håndtere en nødsituasjon
– Tiden mellom bevissthetstap og død trenger ikke å være lenger enn 2,5 minutter. Tidstap påvirker direkte sannsynligheten for overlevelse ved en dykkerulykke.

Manglende beredskap går igjen som en sentral årsak for ulykker i dykking.

– Det kan være at beredskapsdykker ikke er klar for øyeblikkelig assistanse, men det kan også være mangler ved kommunikasjonsutstyr, manglende reservepustegass eller utstyr som ikke fungerer, forklarer Johnsen.

Tilstrekkelig bemanning ved dykkeoperasjoner er etter Arbeidstilsynets vurdering av kritisk betydning for at et dykkerteam i en nødsituasjon skal være i stand til å redde en dykker som er i nød.

– Det vil derfor være misvisende å beregne bemanningen ut ifra den planlagte arbeidsoperasjonen alene, og utelate vurderingen av tilstrekkelig bemanning ved en nødsituasjon, understreker seksjonslederen.

Mangelfull kartlegging, risikovurdering og beredskap
– I vår gjennomgang av dykkerulykker, ser vi at hendelser har oppstått som følge av manglende kartlegging, og manglende eller utilstrekkelig vurdering av risiko i forkant av de arbeidsoperasjonene som skal utføres. Vi ser at det ikke er gjort nødvendige vurderinger av omkringliggende forhold som kan påvirke arbeidsoperasjonen som skal utføres, og at dykkelaget som er involvert ikke har vært godt nok bemannet, eller har hatt nødvendige kvalifikasjoner, til å utføre oppdraget.

– Arbeidstilsynet oppfordrer både dykkevirksomheter og oppdragsgivere å ta på alvor sitt ansvar for å bedre sikkerheten ved arbeidsdykking gjennom å samarbeide om et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, sier seksjonsleder Rosmari Johnsen.

Rakettveksten fortsetter for Bømlo Skipsservice

Foto: Bømlo Skipsservice

På fem år har verftet dermed femdoblet omsetningen.  

– Bømlo Skipsservice har hatt et fantastisk år i 2024. I forhold til omsetningsrekorden i 2023, som var på cirka 139 millioner kroner, vil vi i 2024 ha en omsetning på over 260 millioner kroner. En vekst på over 120 millioner kroner, eller 86 prosent, på et år, sier verftsdirektør Sveinung Vestbø til iLaks.

Ikke-reviderte tall viser en omsetning på 263 millioner kroner, EBITDA på 14 millioner kroner og et resultat før skatt på 3,7 millioner kroner.

– Kombinasjon av store investeringer til et moderne og effektiv verft og svært dyktige ansatte har resultert i at Bømlo Skipsservice har blitt et anerkjent verft. Noe som igjen viser seg i den store kundemassen vi har opparbeidet oss. Og nye kunder kommer stadig til, sier han.

– Arbeidskulturen vi har i Bømlo Skipsservice med å levere kvalitet og effektivitet til alle våre kunder er alltid i fokus hos våre ansatte. Vi er et serviceverft, og da må en også være tilgjengelig for våre kunder når de de har behov.

Onsdag denne uken blir hans siste arbeidsdag på Bømlo Skipsservice.

– Jeg begynner som administrerende direktør hos Tersan Havyard 1. mars, sier han, men legger raskt til: – Bedriftskulturen i Bømlo Skipsservice er sterk, og fremtiden til verftet er positiv. Veksten de siste årene har ikke vært personavhengig, men av det sterke felleskapet i bedriften.

Har tapt tresifret millionbeløp på ny teknologi. Advarer mot at åpne merder blir «politisk ukorrekt»

Erik Osland, Osland Havbruk. Foto: Kjartan Aa Berge
Erik Osland. Foto: Kjartan Aa Berge

Erik Osland etterlyser en diskusjon om god drift, lønnsomhet og konkurransekraft i lys av Havbruksmeldingen.

Forventningene til hvilke tiltak og løsninger som presenteres i Havbruksmeldingen er høye. Fremskrittspartiets næringspolitiker Sivert Bjørnstad håper at meldingen gir startskuddet til en ny kurs, som kan skape mer vekst og mindre byråkrati for havbruksnæringen. Oppdretter Sondre Eide mener en må være lønnsomt å investere i nullutslippsløsninger.

Erik Osland er tredje generasjons eier av Osland Havbruk, som holder til i Høyanger på sørsiden av Sognefjorden. Selv om han er helt enig i fokuset på bærekraft, understreker han at man ikke må glemme at en sunn og veldrevet næring også skal være lønnsom.

– Målsettingen med Havbruksmeldingen må også være å legge til rette for mer effektiv og lønnsom drift, sier han til iLaks.

Les også: – Da sikrer det også lønnsom sysselsetting og aktivitet langs kysten

Må ikke tvinges inn
Ørretoppdretteren er kjent med å være tidlig ute med å satse på lukkede merdløsninger. Høsten 2022 opplevde han et havari i Sognefjorden, like før merden skulle fylles med fisk. Dette har han tapt et tresifret millionbeløp på. Heldigvis ble det ikke tap av fisk eller skade på personell etter det som skjedde.

Med den dramatiske hendelsen i Sognefjorden friskt i minne mener han det er viktig at man har en edruelig tilnærming, når man skal stake ut en ny kurs for næringen.

– Drifter du godt med åpne merder, kan ikke Havbruksmeldingen medføre at man skal tvinges inn i nye usikker driftsform bare for å tilfredsstille politikere og forvaltning, sier Osland, og utdyper:

– Alt kan bli feil dersom nye tiltak blir innrettet slik at god lønnsom drift med dagens modell med åpne merder blir politisk ukorrekt, og man blir tvunget inn i nye usikre teknologiske løsninger. Da blir resultatet fort enda mer usikker dyrevelferd og lav lønnsomhet.

Den lukkede merden Ecomerden R30 Hos Osland Havbruk i Sognefjorden Foto: Fredrik Kyrkjebø Fiizk Ecomerden

Dynamisk drift
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) påpekte nylig at siste trafikklysrapportering viste at det bare var tre områder som var farget grønt. Dette bekymrer Osland.

– Fiskeriministeren peker på noe svært urovekkende, og det er at det nesten ikke er igjen grønne produksjonsområder langs kysten, sier han.

Han tror at veien ut av dette uføret ikke dreier seg om tvang.

– De foreslåtte tiltakene i Havbruksmeldingen bør heller legge til rette for dynamisk drift, der det blir mindre byråkratisk å legge om til en driftsform som forbedrer dagens utfordring på de forskjellige lokalitetene og produksjonsområdene, mener oppdretteren.

Bred tilslutning
Osland mener det er avgjørende at det legges til rette for langsiktige og stabile rammevilkår. Han er derfor enig med oppdretterkollega Sondre Eide i at det er svært viktig at politikken i kjølvannet av Havbruksmeldingen får bred politisk ryggdekning.

– Eide har et viktig poeng i at Havbruksmeldingen må innrettes slik at den får bred politisk tilslutning i Stortinget. Det vil gi et tydelig signal til næringen om at ny driftsform og investering kan være langsiktig, sier han.

– Dette vil gi større sjanser for at målsettingene kan nås, og ikke minst gi lønnsom drift, tror Osland.

Kina trapper opp: Har kjøpt mer norsk laks enn Danmark hittil i år

Pakking av laks ved Mowi Jøsnøya. Foto: Aslak Berge

Lakseprisene har stabilisert seg på et noe lavere nivå denne vinteren enn hva tilfellet var ifjor. Billigere produkter åpner for bygging av nye markeder og varestrømmer.

Danskene har nært halvert importen av norsk laks i år. Ifjor på denne tiden hadde Danmark importert 12.048 tonn laks fra Norge. Så langt i 2025 har de nøyd seg med om lag halvparten av dette, nærmere bestemt 6.268 tonn.

Det viser eksportstatistikk fra Norges sjømatråd.

Samtidig har Kina til en viss grad dekket opp for danskene. Kina har handlet inn 7.999 tonn flybåren fersk laks – opp fra 5.106 tonn i 2024. Det representerer en vekst på astronomiske 56,7 prosent. Kina er nå Norges sjette største laksekunde.

Foredlings- og transittlandet Nederland er også store på flyfrakt av fersk laks til Asia, over Schipol-flyplassen utenfor Amsterdam. Nederland har så langt i år importert 10.432 tonn, og passerer med det både Danmark og Frankrike på eksportstatistikken.

Foredlingsgiganten Polen er fortsatt klart største kjøper av norsk laks, selv om importvolumene har falt til dels betydelig i år. Polen har handlet inn 11.963 tonn, som en en nedgang fra 14.306 tonn i samme periode i 2024.

Totalt sett har Norge eksportert 161.080 tonn laks, omregnet til rund vekt, i løpet av de første syv ukene av 2025. Det er en oppgang fra 157.395 tonn i samme periode i 2024.

Nytt oppdrettsskip skal styrke Kinas offshore-planer

"Guoxin 2-1" måler 245 meter i lengde og 45 meter i bredde, og er det største akvakulturfartøyet som noen gang er bygget.

Kina er trapper opp sine oppdrettsambisjoner offshore med “Guoxin 2-1”, et 150.000 tonns “smart oppdrettsfartøy”, som for tiden er under bygging i havnebyen Qingdao. Oppdrettsskipet, utviklet av Guoxin China Shipbuilding Qingdao Marine Technology, forventes å være i drift i løpet av 2025.

“Guoxin 2-1” måler 245 meter i lengde og 45 meter i bredde, og er det største akvakulturfartøyet som noen gang er bygget. Det rommer 15 tanker, hver større enn to standard svømmebassenger. Fartøyet er en oppgradert versjon av “Guoxin 1”, verdens første storskala oppdrettsskip, som har vært i drift siden 2022.

Les også: Kina sjøsatte 250 meter langt tankskip, som skal fylles med oppdrettsfisk

Forbedret
“Guoxin 1” har fungert som et “proof of concept”, etter å ha seilt 14.000 nautiske mil over Gulehavet, Øst-Kinahavet og Sør-Kinahavet siden sjøsettingen. Fartøyet har produsert 2.700 tonn av den lokale fiskearten yellow croaker, ved å utnytte evnen til å navigere i forskjellige farvann for å matche optimale temperaturforhold for fiskeoppdrett, rapporterer  avisen Bastille Post Global.

Med utgangspunkt i denne erfaringen introduserer “Guoxin 2-1″ et forbedret leveringssystem for fiskeyngel.

– Mens vi har beholdt heisemetoden, har vi brukt en sideinngangsmetode som gjør at fiskeyngel kan transporteres direkte inn i oppdrettstankene gjennom nye skrogåpninger,” sier Tian Neidong, prosjektdirektør ved Guoxin China Shipbuilding Qingdao Marine Technology. – Dette øker effektiviteten betydelig og reduserer skadefrekvensen.

Fartøyet er utstyrt med et integrert kontrollsystem, med mer enn 2.000 sensorer som overvåker vanntemperatur, kvalitet og oksygennivåer i sanntid. Data overføres til både skipets overvåkingsrom ombord og et landbasert kontrollsenter, noe som muliggjør fjernstyring og operasjonelle justeringer.

Høy tetthet
Fisketettheten i “Guoxin 2-1” sine lukkede tanker er rapportert å være fire til seks ganger høyere enn tradisjonelle merder, mens akvakultursyklusen er redusert med 30 prosent. Selskapet hevder også at fartøyet øker fiskens overlevelsesrater og veksteffektivitet, og forbedrer det totale produksjonsutbyttet.

Guoxin sine flytende farmer er en del av Kinas bredere strategi for å industrialisere offshore akvakultur, med planer om å bygge 50 slike fartøy i løpet av de neste fem årene. Modellen har vakt internasjonal oppmerksomhet, spesielt fra europeiske firmaer som utforsker tankbasert lakseoppdrett, som et alternativ til landbaserte resirkulerende akvakultursystemer (RAS) og tradisjonelt kystnært oppdrett.

“Guoxin 2-1” forventes å bli levert i slutten av 2025, med flere fartøyer, inkludert de som er designet for kaldtvannsarter som atlantisk laks, som for tiden er under utvikling.

Omfattende politirazzia mot oppdrettsselskap på Herøy

Foto: Seløy Sjøfarm.

Politiet har aksjonært mot Seløy Sjøfarm, etter anmeldelse fra Mattilsynet.

Det var onsdag morgen politiet slo til. Flere politibiler og en politibåt var engasjert i aksjonen som rettet seg mot en av Seløy Sjøfarms lokaliteter, skriver Helgelands Blad.

– Politiet kan bekrefte at vi på bakgrunn av en anmeldelse fra Mattilsynet knyttet til mistanke om feilrapportering av fiskehelse, gjennomførte en aksjon på et fiskeoppdrettsanlegg på Helgeland, skriver politiadvokat In Hangås i en epost til avisen.

Daglig leder Jan Erik Jakobsen. Arkivfoto: Seløy Sjøfarm

– Politiet har i forbindelse med aksjonen tatt en rekke beslag og har gjennomført en rekke avhør, skriver Hangås og legger til at etterforskningen er i en innledende fase.

Daglig leder i Seløy Sjøfarm, Jan Erik Jakobsen, har etterspurt dokumentasjon og opplysninger knyttet til rapporteringsgrunnlaget, men vil ikke kommentere saken utover dette.

Oppdrettsselskapet drifter fire lokaliteter. Tre av dem er i samdrift med Salmo Innovation.

Daglig leder i Salmo Innovation, Bjørn-Inge Rikardsen, bekrefter at han har vært avhørt og har status som vitne i saken.

Mattilsynet varsler tilsyn med fôrselskaper

Fôrlager. Skrettings avdeling Stokmarknes. Illustrasjonsfoto: Steve Hernes

Vil revidere alle konsern og kjeder som produserer fôrblandinger.

I 2025 vil Mattilsynet blant annet sjekke hygieniske forhold hos et utvalg produsenter og transportører av fôr. Det kommer frem i en pressemelding, der Mattilsynet kunngjør sine hovedprioriteringer innen fôr fremover.

“Tidligere tilsynsresultat viser at noen produsenter av fôrblanding og transportører av fôr har utfordringer med fôrhygienen,” skriver Mattilsynet. De presiserer ikke om problemet er størst innen fôr til husdyr eller fisk, men skriver at de vil gjøre revisjoner hos alle konsern eller kjeder som produserer fôrblandinger – både til dyr på land og i vann/sjø.

Verifikasjonstilsyn vil gjøres ved utvalgte fabrikker. Hovedfokuset i tilsynene vil være på renhold, skadedyrkontroll og forutsetninger for god fôrhygiene.

Mattilsynet skal til enhver tid prioritere ressursene sine der de mener der er størst sjanse for regelbrudd – med påfølgende store konsekvenser. Hvert år velger de derfor ut noen områder der de skal gjøre tilsyn og fokusere sitt veiledningsarbeid. Mattilsynet har også pågående revisjoner med oppdrettsselskaper, som de startet med i 2024.

Les også: Mattilsynet er ikke ferdig med revisjonene. Disse kan forvente tilsyn i år.

Lakseprisen kryper opp: – Biologien er betydelig bedre i år enn i fjor

Men biomassehoppet kaster lange skygger over prisdannelsen til andre halvår.

– Denne uken har det gått greit. Det har vært balanse mellom tilbud og etterspørsel. Eksportørene har kommet seg gjennom uken uten å tape penger, sier en eksportør til iLaks.

– Noen snakker om et par kroner opp på 2-5 kilo. 5+ er stabilt. Det er mye storfisk tilgjengelig. Det tetter seg igjen, det gapet på vektstørrelsene.

Fakta

iLaks henter hver fredag etter lunsj inn spotpriser for laks. Dette er fisk som skal leveres den følgende uke. Her kontakter vi flere ledd i verdikjeden, herunder oppdrettere, eksportører og importører. Vi har alltid minst fem uavhengige kilder, selv om ikke alle kildene nødvendigvis vises på trykk. Vi varierer hvilke kilder vi bruker, og bruker ikke de samme kildene hver gang.

Mindre differanse
Han ramser deretter opp følgende priser, til oppdretter, for den kommende uke:

  • 2-3 kg 78 kroner
  • 3-4 kg 84-85 kroner
  • 4-5 kg 87-88 kroner
  • 5-6 kg 90-92 kroner
  • 6+ kg 95 kroner

– Du får ikke mer enn et par kroner i differanse mellom størrelsene. Og det er jo det som er vanlig. Og så har det sikkert vært slaktet litt mindre denne uken her.

Han har merket seg hoppet i biomassen, som iLaks rapporterte torsdag. Der fremgikk det at den stående laksebiomassen ved utgangen av januar var 894.551 tonn, sammenlignet med 824.030 tonn samme måned i 2024. Det gir en oppgang på hele 8,6 prosent på årsbasis.

– Biologien er betydelig bedre i år enn i fjor. Det er fantastisk tilvekst i sjøen, sier han.

Økt biomasse
En oppdretter bekrefter bildet med stigende laksepriser for den kommende uke.

– Det er imponerende priser, hensyntatt 30 prosent økning i fôrsalget og økt biomasse. Det er ikke noe problem med etterspørselen, men det kan bli en del supply, medgir han.

– Det har vært en uke der det har vært mulig å få igjen bidrag. Slik det skal være. Med en tiltakende tøffhet mot sluttuke, sier en eksportør.

Også han ser økte priser.

Få kontrakter
– Det er en til to kroner, men det er utrolig at prisene ikke er høyere. En har vært forsiktige med kontraktsinngåelser, det er mer spotfisk i markedet, og det bidratt til den ubalansen vi har sett i de første to månedene.

– Vi ser ikke mer enn en krone, sier en annen innkjøper. – Vi har gått ut med stabile priser sammenlignet med sist uke.

Han lister deretter opp følgende priser til oppdretter: – 83, 85, 89 og 93 kroner på 3-4, 4-5, 5-6 og 6+.

– Denne uken har ikke gått helt som en hadde trodd, og en sitter igjen med en del fisk nå på slutten. Risikoen for neste uke føles større enn for denne uken, mener han.

– Da sikrer den også lønnsom sysselsetting og aktivitet langs kysten

Fiskeri - og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) Foto: Kjartan Aa Berge

Marianne Sivertsen Næss er opptatt av at havbruksnæringen skal fortsette å utvikle seg, men den må ivareta flere hensyn.

Denne våren er det knyttet store forventinger til Havbruksmeldingen. En av dem som venter i spenning er Sondre Eide. Han er opptatt av at nullutslippsløsninger må lønne seg.

Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss gir Eide støtte i sitt syn.

– Havbruksnæringen skal fortsette å utvikle seg, men utviklingen må være bærekraftig, uttaler hun til iLaks.

Les også: – Det viktigste fremover er hvordan vi skal få til vekst i Norges viktigste distriktsnæring

Kun tre grønne områder
Statsråden understreker at veksten i næringen har gitt nye utfordringer som ikke kan tas lett på.

– Havbruksnæringen har hatt en sterk utvikling og vekst. Med veksten har det fulgt utfordringer knyttet til miljø, biosikkerhet og fiskevelferd, sier hun videre.

Næss trekker frem den seneste statusen på trafikklysstemet.

– Siste vurdering fra ekspertgruppen for trafikklyssystemet viser at det det nå kun er tre grønne områder, av 13, påpeker hun.

Etter hennes oppfatning underbygger dette viktigheten av bærekraftsfokuset.

– Dette illustrerer tydelig et behov for en omlegging til en mer bærekraftig regulering av havbruksnæringen, sier Næss.

 Verdiskapning i vid forstand
Nå bereder Marianne Sivertsen Næss grunnen for den nye Havbruksmeldingen. Selv om hun ikke vil si noe om det konkrete innholdet, legger hun ikke skjul på hva som må bli hovedtemaet.

– Jeg mener at hovedmålet for akvakulturnæringen må være at den skal gi størst mulig verdiskaping innenfor økonomiske, miljømessige og dyrevelferdsmessig bærekraftige rammer, sier hun.

Næss legger til:

– Da sikrer den også lønnsom sysselsetting og aktivitet langs kysten.

Les også:  Havbruksmeldingen og tiårets viktigste høring i Stortinget