Regjeringen vil ikke stoppe Havbruksskatteutvalget

Nyheter
576

– Det er helt naturlig og fornuftig å la utvalget gjøre ferdig arbeidet sitt nå, sier stortingsrepresentant fra Høyre og medlem av næringskomiteen Tom-Christer Nilsen.

På tross av at et overveldende flertall sa nei til en grunnrenteskatt på oppdrettsnæringen på Høyres landsmøte forteller Nilsen til iLaks at det ikke foreligger noen planer om å stoppe arbeidet til Havbruksskatteutvalget. Han bekrefter dermed det utvalgets leder Karen Helene Ulltveit-Moe fortalte iLaks mandag. 

– Utredningen kommer uansett. Og det tror jeg er bra for alle parter, sier Nilsen.

Dermed ligger det an til at sjømatbedriftenes administrerende direktør, Robert Eriksson, ikke får ønsket sitt oppfylt om at «Særskatteutvalget» for havbruk kan legge ned arbeidet.

Mange påstander
Selve utredningen kommer som et svar fra regjeringen på det som i fjor høst var et flertall på Stortinget om en produksjonsavgift på næringen. Nilsen tror ikke dette lengre er tilfellet.

– Det ser ut som Venstre har snudd i saken. Da kan det godt være at det ikke lengre er et flertall, sier han.

Nilsen håper Havbruksskatteutvalget nå kan gi et endelig svar i debatten rundt hvor mye næringen faktisk legger igjen, og hva som er et fornuftig skatte og avgiftsnivå.

– Det vi observerer i debatten er at det er mange påstander både den ene og den andre veien. Det skal bli greit å få på plass denne utredningen slik at man får klarhet i alle spørsmålene som stilles, sier Nilsen.

Kan nærme seg olje
Nilsen tror ikke laks er den eneste løsningen på fremtiden for Norge, men at den kommer til å være en viktig del er han overbevist om.

– Laks er ikke den nye oljen, men den kan nærme seg oljen. Hovedårsaken til at det ble et så klart nei som det ble på landsmøtet vårt er at vi ikke ønsker å gjøre rammebetingelsene noe dårligere for næringen, sier Nilsen.

Det gjelder å holde tempoet i utviklingen opp, ifølge Nilsen.

– Og da kan vi ikke legge ytterligere ulemper på næringen som kan stoppe det, og i værste fall gi konkurransefordeler for de som driver utenfor Norge, avslutter han.