På Mowi sin terminal på Gardermoen kjører det 6.500 fulle lastebiler med laks inn og ut hvert år

Nyheter
0

Gardermoen er knutepunktet for ivrige nordmenn som ønsker å komme seg av vinterdepresjonen og til varmere strøk. Tapas, vin og sang står på menyen for mange nordmenn gjennom den mørke tiden av året.

Man kan nesten si at solen er en importvare for oss nordmenn, selv om vi faktisk forlater landegrensene. Det gjør også en av de største eksportvarene vi har i Norge. Laksen.

Et steikast unna hovedflyplassen utenfor Oslo holder også laksegiganten Mowi til. Her er også knutepunktet for deres rosa gull. Lastebil etter lastebil kjører skytteltrafikk inn og ut porten. Fulle inn, før de pakkes om, så fulle ut igjen.

Destinasjon? Verden.

Registrering
iLaks blir møtt av terminalsjef, Per Bang-Haagensen, som nøye sjekker at personalia stemmer før man får entre bygningen.

Han har jobbet på omlastningsterminalen til Mowi siden 2016, da han kom fra en lignende jobb i IKEA-systemet.

Per Bang-Haagensen. Foto: Sindre Nordeide

En liten kø av lastebilsjåfører står linet opp utenfor døren, men det virker som at de fleste av dem har vært der før. De kan drillen og puster rolig med sigarettene hengende ut av munnen. Hendene er godt plantet i lommene da dette er første dag for vinteren med snø i luften.

– De må registreres her, slik at vi vet at de får riktig last med seg, og at den riktige lasten kommer frem til rett sted.

Bak skranken sitter to medarbeidere som grundig kontrollerer at alt stemmer. Det er tydeligvis mye som kan skje på veien før laksen kommer til endelig destinasjon.

– Vi har egne folk som sitter på tollpapirene. De sender papirene ut der sjåførene sier de skal passere en grenseovergang. Men før den tid kan mye skje.

– Det kan ha vært et uhell, en vei sjåføren pleier å kjøre kan være stengt, eller rett og slett det at man ikke rekker frem til akkurat den overgangen før de har stengt for kvelden. Da må det rapporteres inn til oss, slik at vi kan finne et alternativ. Men da må hele møljen med papirer gjøres på nytt, siden det er en ny grenseovergang som skal passeres. Nokså tungvint.

60 prosent
Bang-Haagensen vet ikke konkret hvor mye laks som går gjennom terminalen i året, bare at det er mye.

– Det eneste jeg kan si er at 60 prosent av all laks Mowi slakter, går via her. Jeg sitter ikke på et nøyaktig tall på det, men det vet vi jo at er mye. Det jeg vet er at det er 6.500 lastebiler som kjører ut herfra hvert år. Helt fulle av laks.

Han forteller at Mowi har 72 årsverk på terminalen, fordelt på 100 hoder.

– Det er nok behov for flere folk her, men så er det plassen da. Vi kunne trengt litt mer lagerrom, men det er en annen sak.

Han forteller at de merker at Mowi har vokst, og tror de vil vokse enda mer i fremtiden.

– Av de 60 prosentene som kommer hit, så finner cirka 80 prosent av dette veien ut i verden via lastebil, mens de resterende 20 prosentene forsvinner ut via luften. Det er fortsatt Europa som er det største markedet for laksen vår, men vi har tro på at vi kommer til å nå andre markeder.

Han peker bort på noen spesiallagede kasser påklistret logoene til de største flyselskapene i  verden.

– De er laget for å nøyaktig passe i lasterommene på flyene. De stabler to og to i bredden, slik at det ikke er mye luft noe sted. Meget bra logistikkmessig.

Kasser spesiallaget for å passe inn I fly. Foto: Sindre Nordeide

Tungen beint i munnen
Bang-Haagensen viser vei ned i kjølerommet. Tykk jakke, gul vest og vernesko er rutine før man får slippe inn. Et kaldt gufs møter de som entrer det store lagerrommet. Lageret holder nøyaktig to grader hele døgnet, året gjennom.

– Oi! Her har det vært et lite uhell.

Han peker bort på noen paller med fisk som har fått en trøkk i siden, slik at man kan se tydelige spor etter en truck.

– Det som er så bra med denne terminalen er at vi faktisk har et eget og godkjent pakkeri, sier han og peker inn til venstre for der han står.

– Om uhellet er ute, så følger vi opp skadene, før vi pakker om og så merker vi kassene med en gul lapp som forteller hva som har skjedd, og kategoriserer det for kunden som skal motta lasten.

Laks ferdigpakket for transport. Foto: Sindre Nordeide

Rutiner
Han sier at de har rutiner for dette og at det er strenge regler for hva og hvordan man har lov til å håndtere skader som dette.

– Man skal hode tungen beint i munnen her, eller så kan mye skje.

– Her er den første delen av bygget. Det var klart da selskapet den gang het Marine Harvest, men ble bygget på til mer enn det dobbelte de senere årene.

Kasser står stablet med laserpresisjon bortover lokalet. Snittvekt, kvalitet, hvor de er fanget og det neste som kan røpe opphavet, står beskrevet på siden av hver av dem. Over henger det remser med strekkoder.

– De forteller hvor de forskjellige kassene skal. Hvilke land, hvilke by, hvilke kjøper og alt. Så da er det bare til å de rette kassene inn på riktig bil, så er det bare å komme seg av gårde.

Økende behov
Haagensen forteller at han merker det godt at Mowi har vokst de senere årene.

– Det kan bli litt trangt her til tider ja, det skal sies, sier han lurt.

Han forteller at de har store planer for utvidelse. Et steinkast unna, ved siden av gigant-lageret til Coop på mangfoldige titalls tusen kvadratmeter, kommer nå et helt nytt bygg.

– Vi skal flytte inn i et nytt bygg. Det blir en god del større og vi skal dele med flere andre operatører inn oppdretts- og fiskeribransjen.

Et helt nytt bygg med navnet «The World Seafood Center» er under bygging og Mowi har allerede signert kontrakt på flere tusen kvadratmeter.

– Det blir en ny epoke for oss og vi gleder oss veldig. Det er hvertfall rigget for at selskapet  skal ha mulighet for å vokse en god del ekstra, avslutter han.

Lageret inneholder gamle skatter, en gammel vogn fra da selskapet het Marine Harvest. Foto: Sindre Nordeide