Daglig leder i OptoScale, Sven Kolstø, frykter ikke Googles innmarsj i oppdrettsnæringen.
I går ble det kjent at Mowi innleder et samarbeid med Googles morselskap Alphabet.
– Det vil i høyeste grad bli David mot Goliat, men heldigvis er jeg fra selve beltespenna i bibelbeltet, og vet hvordan den historien går. Vi ser frem til å få Google som konkurrent, det må jeg si, men for oss endrer det lite av strategien, sier Kolstø til iLaks.
Sterk vekst
OptoScale leverer smarte kameraløsninger for havbruk og er, så vidt Kolstø vet, størst på kamerabasert biomassemåling. I tillegg vil selskapet snart lansere en egen modul for velferd:
– Dette blir basert på samme hardware, selvsagt, der man også måler sår, kjønnsmodning, finneskade og så videre. Til jul er ambisjonen at kundene våre også får lusetelling, sier han til iLaks.
At Google kommer på banen, er for Kolstø først og fremst en bekreftelse på hypotesen selskapet har jobbet med de siste fem årene:
– At det finnes stor verdi i å observere fisken ved hjelp av kamera og smarte algoritmer.
- Les også: Cermaq inngår samarbeid med OptoScale
Mange om beinet
– Det er allerede mange aktører som kjemper om oppmerksomheten i denne delen av bransjen, og vårt fokus i år er å vise oss frem som den beste på biomassemåling av laks, og med mye mer på gang, forteller Kolstø.
Til tross for at det er mange om beinet, begynner ryktet om OptoScale å spre seg.
– Nå har vi fokus på å få med oss kunder, og føler at vi lykkes godt med det. Denne uken alene har vi signert to nye kunder, og kanskje blir det enda en før uken er omme. Vi er i en spennende fase og ser at stadig flere ønsker våre produkter.