Nederlandsk lakseforedler: – Volumet vårt er tredoblet under koronaviruset

Nyheter
829

Mens mange foredlere i Europa nå opplever en nedgang, når Noordzee Internationals salg av laks det høyeste noensinne.

I fjor kjøpte den store frossenmatleverandøren et lakseforedlingsfirma for å utvide deres horisont og inntak. Koronaviruset har nå økt etterspørselen etter laks for den fortsatt ferske lakseforedleren.

Rein Kramer, kommersiell direktør i Noordzee International. Foto: Ted Olsson(med tillatelse)

– Vi opplever en ekstrem vekst i etterspørselen etter laks. Vi prøver bare å følge med. Volumet vårt er tredoblet under koronaviruset, sier Rein Kramer, kommersiell direktør i Noordzee International, som også er ansvarlig for laksefabrikken.

Er nede
Siden desember har Noordzee International håndtert laks. Selv etter en oppløftende start, har selskapet de siste ukene vært i en helt annen liga.

– Prisene er nede for øyeblikket, på grunn av fall i etterspørselen etter fersk fra foodservice, avbrudd i flygninger og svekkelse av norske kroner mot euro. Etterspørselen etter frosne produkter øker bare, sier Rein Kramer til iLaks.

Noordzee International eksporterer mellem 6-10 lastbiler lastet med rundt 160 ton laks om uken.

Etterspørsel etter frossen laks
Spesielt forespørsler om frossen laks er noe selskapet har møtt. Fra å ta opp 40 prosent av deres solgte produkter, utgjør det nå 80 prosent av eksporten. Salget av fersk laks er redusert, og tar bare opp 20 prosent nå.

Noordzee International eksporterer sin laks for det meste til Europa, men eksporterer også til USA og Australia.

– I Sverige, Tyskland, Frankrike, Italia og USA er det en veldig stor etterspørsel innen detaljhandel for øyeblikket, men vi opplever det over hele Europa.

Vil vokse enda mer 
I går kunngjorde den nederlandske regjeringen at stengningstiltak for samfunnet blir utvidet til 1. juni. Men i motsetning til andre er Noordzee International ikke redd for denne uttalelsen.

– Mange mennesker fyller fryserne hjemme, og det ser ikke ut til å ende med det første, uttaler Rein Kramer og legger til:

– Vi forventer å se en stor økning i foodservice når bransjen åpner opp igjen. Når folk ikke har fått lov til å dra ut på lenge, tror vi det vil være stor etterspørsel fra restauranter og hoteller.