Mowi får fortsatt ikke bruke sitt nye navn i Kina

Nyheter
1764

Mowi har fremdeles ikke godkjenning til å eksportere sjømat for humant konsum til Kina, over tre måneder etter navnebyttet.

Med Coca Cola som forbilde ble navnebyttet og Mowi-merkevaren lansert med brask og bram under Marine Harvest Capital Markets Day i fjor høst. Fra 1. januar 2019 byttet de offisielt til Mowi og navnet Marine Harvest har siden den gang gått i glemmeboka for mange.

Men i Kina her situasjonen en annen. Der heter bedriften fortsatt Marine Harvest, i hvert fall på papiret.

Ifølge den siste oversikten fra Mattilsynet har Mowi fortsatt ikke godkjenning til å eksportere til Kina. En eksportør iLaks har snakket med forteller at Mowi fremdeles bruker navnet Marine Harvest når de eksporterer til Kina, fordi navnet Marine Harvest har den nødvendige godkjenningen. At selskapet har byttet navn, gjør ikke at godkjenningen gjelder for Mowi.

Ola Helge Hjetland. FOTO: Mowi.

Papirmølle
Ola Helge Hjetland, kommunikasjonsdirektør i Mowi, forteller til iLaks at papirarbeidet for å få på plass godkjenning til å eksportere til Kina har tatt lang tid, og det er fremdeles ikke klart.

– Navneendringen tar litt tid i Kina fordi det mye papirarbeid som må komme i orden der sammenlignet med de fleste andre land, sier han.

I oktober i fjor inngikk Mowi en avtale med netthandelgiganten Alibaba for å skalere opp og målrette produktene mot det kinesiske markedet.

Merkevarebygging
Et av hovedmålene med navnebyttet har hele tiden vært å i større grad nå sluttbrukeren. På tross av at de fortsatt ikke kan selge merkevaren Mowi til kineserne, mener Hjetland at det ikke går utover merkevarestrategien til Mowi.

– Dette har ingen innvirkning på vår drift eller vår merkevarestrategi, sier Hjetland.

Når godkjenningen kommer er foreløpig uvisst.