Lovart Aqua Logistics satser på alternativ transport av slaktefisk

Nyheter
0

Selskapet har inngått kontrakt med Fitjar Mekaniske Verksted for oppgradering av servicefartøyet «Lovart Viking» til en kombinert bløgge- og servicebåt med en lastekapasitet på om lag 110 tonn laks.

Fartøyet skal være klart i starten av september i år.

– Alternativ transport av slaktefisk er et interessant satsningsområde for vårt selskap. Dette fartøyet skal bli en positiv bidragsyter både på biosikkerhet og for redusert tap av biomasse, sier daglig leder i Lovart Aqua Logistics, Stian Tangen, i en pressemelding.

Denne løsningen gir mulighet for bløgging parallelt med at båten er operativ til andre serviceoppdrag, sier han videre.

«Lovart Viking» ble levert som servicefartøy fra Aas Mek. Verksted i 2016.

Kan prosessere 25 tonn fisk i timen
Operasjonsleder i Lovart, Tom Erik Tangen, er primus motor for prosjektet, og er meget fornøyd med valget tekniske løsninger og leverandører.

– Kombinasjonen av Fitjar som verft og Optimar som systemleverandør sikrer oss samarbeid med to leverandører med god erfaring på området, sier Tangen.

Båten blir utstyrt med Optimar sin nye bløggerobot, som under gode betingelser kan prosessere inntil 25 tonn fisk per time.

Takker for tilliten
Administrerende direktør hos Fitjar Mekaniske Verksted, Hugo Strand, er fornøyd med
kontrakten og takker for tilliten.

– FMV har allerede designet og bygd flere nybygg til dette segmentet, noe som viser at det er behov for bløggebåter i norsk havbruksnæring, sier Strand.

Lovart Aqua Logistics ble etablert i 2018 og har opplevd jevn vekst i aktivitetsnivået etter
oppstart.