Lakseeksporten til Kina har økt med 43 prosent til nå i år

Nyheter
693

Det viser tallene for norsk lakseeksport per uke åtte 2019.

Samlet eksport til Kina og Hong Kong (egen tollregion som betjener sørlige deler av Kina) viser at lakseeksporten fra Norge til det kinesiske markedet er i stor fremgang. Til nå i år har lakseeksporten til Kina økt med 43 prosent sammenliknet med 2018. I uke åtte nærmet den totale eksporten til Kina (og Hong Kong) seg 1.000 tonn.

Victoria Braathen er utsending i Kina. FOTO: Norges sjømatråd

– Sammenliknet med i fjor ser vi at Kina går i riktig retning. norsk laks er på god vei inn i markedet, sier Fiskeriutsending til Kina, Victoria Braathen til iLaks.

Ser vi utelukkende på eksport til fastlands-Kina, er det en oppgang fra 291 tonn i 2018 til 591 tonn i år i uke åtte. Totalt 4.008 tonn hittil i år, mot 2.807 tonn i fjor på samme tidspunkt.

Merker veksten
Schenker forteller at det er mer trykk i markedet.

– Vi merker veksten og det er svært hyggelig for norsk sjømateksport. Vi har hatt en vekst på over 20 prosent i flybåren laks i februar i år, mot februar 2018 til alle markeder, sier Morten Würgler, sjef for flyfrakt i Schenker.

Morten Würgler, sjef for flyfrakt i Schenker.

Men det er ingen grunn til å at veksten skal stopp på grunn av kapasitetsmangel, det er langt ifra fullt, ifølge Würgler.

– Der er fremdeles god kapasitet på de ulike løsningene, både fra Norge, men også via Europeiske Gateways til Kina, sier han.

Utfordringer med kanselleringer
Würgler forteller at General Cargo markedet virker å være litt roligere etter kinesisk nyttår.

Han mener det fortsatt er flere utfordringer med eksporten østover.

– Vi er rustet for å ta unna veksten, men samtidig må eksportør også vise til stabilitet for å sikre fast plass på ukentlig basis. Kina er fremdeles utfordrende med tanke på fiskehelse (listeria) og størrelse på fisken, vi opplever også denne uken kanselleringer til Kina på svært kort varsel, sier han.

15 mai starter Hainan Airline opp direktefly til Beijing, og vil da ha mulighet til å ta unna 50 tonn direkte i uka fordelt over tre avganger.

Det slovakiske fraktselskapet Air Cargo Global startet tidligere i år opp sin nye direkte fraktrute mellom Oslo lufthavn og Tianjin Binhai International Airport i Kina.