Det russiske flyfraktselskapet AirBridgeCargo sin rute fra Gardermoen til Seoul, via Karaganda i Kasakhstan, ble stoppet forrige uke.
I slutten av juli ble to fly med mellom 80 og 100 tonn laks hver nektet transitt til Asia på Sjeremetjevo internasjonale lufthavn i Moskva. Flyene tilhørte Aeroflot og AirBridgeCargo.
Som en konsekvens av transittforbudet i Russland, opprettet AirBridgeCargo en alternativ rute som gjorde at at de ikke behøvde å lande på russisk jord. Isteden gikk to fly direkte fra Oslo Lufthavn til Karaganda i Kasakhstan, hvor flyene stoppet for å fylle drivstoff før de fortsatte videre til Seoul i Sør-Korea.
– Den nye løsningen til Seoul fungerte bra, men det ble brått stopp forrige uke. Årsaken er manglende importlisens mellom Kasakhstan og Sør-Korea, sier Morten Würgler, sjef for flyfrakt i Schenker, til iLaks.
Merkbart
Würgler forteller at det er merkbart at 300 tonn kapasitet har forsvunnet gradvis over den siste måneden.
Men et markant fall i etterspørsel for global flyfrakt har gjort situasjonen løsbar for Schenker.
– Vi har klart å få til gode alternativer fra Europa som ellers ikke har vært mulige. I tillegg har eksisterende aktører på Oslo Lufthavn jobbet med å finne plass til de flyplasser som AirBridgeCargo primært opererte til. Så i det store hele har det gått greit for Schenker sin del og for våre kunder, sier Würgler.
Fortsatt uklart
Ifølge Würgler, har det fortsatt ikke kommet noen forklaring på hva som har skjedd med det plutselige transittforbudet i Russland.
– Politisk beslutning, er alt vi kommer frem til. Det er utenfor vår kontroll, og da er det vår oppgave å finne gode og bæredyktige alternative løsninger til sjømatnæringen, sier han, og legger til:
– Uansett ønsker vi AirBridgeCargo velkommen tilbake, og vi vet at de jobber med løsninger som forventes å kunne tas i bruk fra tidlig september, avslutter Würgler.