Dette kan være neste steg for «Norwegian Gannet»

Nyheter
1424

Administrerende direktør i Hav Line, Carl-Erik Arnesen, vil ikke at verdens største slaktebåt skal bruke tid på å gå frem og tilbake til Hirtshals.

Torsdag sist uke åpnet offisielt verdens største laksepakkeri, Hav Line Processing, i Hirtshals. Til stede var et kobbel av prominente gjester, samt direktør Arnesen selv. Det eneste som manglet var slaktebåten, som står for levering av laks til anlegget.

Til iLaks forteller Arnesen at han ser for seg at «Norwegian Gannet» heller ikke kommer til å være til stede for å losse laks i Hirtshals i fremtiden.

– Et naturlig trinn to vil være at «Norwegian Gannet» kjører rundt og slakter, og så bruker vi føringsbåter for å frakte fisken til Danmark, sier han.

Står ubrukt mye av tiden
Da iLaks besøkte Hav Line Processing sto maskinene stille. Slik har det nok vært mye av tiden siden åpningen. Siden nyttår har pakkeriet tatt unna nærmere 8.000 tonn laks, fraktet dit av «Norwegian Gannet». Et antall som er veldig langt unna kapasiteten til anlegget, på nærmere 10.000 tonn i uka.

Også hos «Norwegian Gannet» står maskinene stille mye av tiden.

– Nå står jo maskinene i verdens største slaktebåt ubrukt på transportetappen ned til Hirtshals og opp igjen til vestlandet. Først skal vi få pakkeriet i Hirtshals opp å gå på en skikkelig måte, men det er klart at føringsbåter, og dermed bedre utnyttelse av «Norwegian Gannet», er en naturlig vei videre, sier Arnesen.

Med 14 sløyemaskiner om bord har «Norwegian Gannet» en total kapasitet på cirka 160.000 tonn fisk i året.

Produksjonslaksen
Arnesen tror ikke en løsning med føringsbåter bør by på større problemer med myndighetene enn Hav Line allerede har hatt.

– Hvorfor skulle vi ikke få lov til dette? Den eneste utfordringen er jo dette med produksjonsfisken. Det må jo finnes en løsning på det, sier han.

Hav Line har fått dispensasjon fra kravet om å sortere produksjonsfisk innenlands frem til 1. juli 2020.