Avinor etterlyser samarbeid for å sikre flyfrakttilbudet. – Vi har allerede god dialog, sier Cermaq

Nyheter
633

I skarp kontrast til det Avinor sier, mener Cermaq at de har god dialog med sine konkurrenter i sjømatindustrien, også når det gjelder logistikk og transport.

Martin Langaas, direktør for trafikkutvikling og flyfrakt i Avinor, mener selskapene i sjømatindustrien må bidra, og maner til at selskapene må ha dialog seg imellom for å sikre den kritiske infrastrukturen for eksport alle er avhengige av.

– Drepende for flyfraktmarkedet
– I dag ser vi at prissensitiviteten hos enkelte eksportører er ned mot fem øre per kilo for å heller sende fisk med lastebil ned til Europa, enn å fly det direkte fra Norge. Det er forståelig fra et rent kostnadsperspektiv, men på lengre sikt er dette drepende for flyfraktmarkedet i Norge, sa Langaas til iLaks forrige uke.

Ståle Slemmen, logistikksjef i Cermaq Norway, mener tilbud og etterspørsel er med på å styre både kapasitet og pris, og markedet ser ut til å fungere godt med denne mekanismen i dag.

– Vi har god dialog med våre konkurrenter i sjømatindustrien, også når det gjelder logistikk og transport. Vi har også godt samarbeid med våre speditører og flyselskapene, sier Slemmen.

Villige til å betale
Logistikksjefen har forståelse for at de er avhengig av et godt flytilbud.

– For å levere fersk fisk til kunder på andre kontintenter er vi avhengige av et flyfrakttilbud. Vi er villige til å betale markedspris for flyfrakt, og benytter de løsningene som passer best til kundenes behov, sier Slemmen