Aarskog: – Denne kunnskapen er mangelvare i vår næring

Nyheter
963

–Oppdrettsnæringen har ikke nok kunnskap om hva som er rett tidspunkt for konsumentene for å spise laks. Er det til jul, til påske, eller er det til frokost? Som varmrøkt i salaten? Og hvor ofte kan man egentlig spise laks?

Konsernsjef i Mowi, Alf-Helge Aarskog, besøkte Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) onsdag under de første Havbruksdagene på Ås. Til omlag 50 studenter fortalte Aarskog om hvorfor Mowi har valgt å endre navn fra Marine Harvest, og hvordan de har endret tankesett til å bruke markedsføring som en viktig del av videre utvikling av selskapet.

– Til og med jeg som sunnmøring blir påvirket av reklame. Selv om jeg liker å ikke tro det, sa Aarskog.

– Vi har jobbet mye med markedsføring etter navnebyttet, men det er én ting vår som er mangelvare i vår næring. Kunnskap om hva som er hva er rett tidspunkt for å spise laks. Og hvor ofte kan man spise laks? Dette er noe vi ikke har jobbet særlig med, og spør du andre i næringen har ikke de det heller, la han til.

Matvaretrygghet
Tidligere på dagen holdt forsker fra Cargill, Olav Fjeld Kragerud, foredrag om fiskefôr. På utfordring fra salen på hva som er den store utfordringen i fôrproduksjonen fremover svarte han at å lage et fôr med lik sluttkvalitet over tid, gitt stor variasjon i råvarene som benyttes, er en utfordring.

Vebjørn Andreassen takket Alf-Helge Aarskog etter foredraget. FOTO: Andreas Witzøe

Aarskog trakk frem at matvaretrygghet og det å kunne spore alle deler av produksjonen er viktig for Mowi.

– Vi vil ha kontroll på hele reisen til laksen. Det var også derfor vi startet med vår egen fôrproduksjon, sa Aarskog.

Hele historien
Vebjørn Andreassen var en av studentene som sto bak arrangementet. Han er veldig glad for at store aktører fra næringen stilte opp og fortalte studentene om alt fra genteknologi til fôrproduksjon.

– Det at de store aktørene stiller opp her er helt avgjørende for oss. Det viser oss et mylder av muligheter og hvor spennende denne næringen er, sier Andreassen.

Og responsen fra selskapene har vært overveldende positiv, ifølge Andreassen.

– Flere har snudd alle steiner for å få til å komme hit. Det er vi veldig glad for. Vi håper dette blir et årlig arrangement, sier han.