– Å kjøpe ut broren min, som var partneren min i 25 år, var en enorm utfordring. Jeg risikerte å sette alt på spill

Nyheter
930

Polar Salmon Hjerting Laks bygger på en familiearv av lakserøking i flere generasjoner. iLaks har møtt selskapet i Esbjerg, på vestkysten av Danmark, for å høre historien om hvordan et lite røkeri ble til en stor virksomhet som produserer 100 tonn lakseprodukter i uken.

Det hele startet på 1920-tallet da Leo Kjærgaard i en ung alder overtok en liten dagligvarebutikk i Hjerting etter sin avdøde far Peder Kjærgaard.

Leo Kjærgaard. FOTO: Privat

1930-tallet var vanskelig for den lille familiebedriften, og fordi mange kunder hadde problemer med å betale for dagligvarene, betalte de heller med fisk. For å få mest mulig ut av fisken bestemte Leo Kjærgaard seg for å røke den. Han lærte å røke laks i en hjemmesnekret røykovn i bakgården bak dagligvarebutikken sin. Kunnskapen fikk han blant annet fra en annen person etter å ha først gitt en boks sigarer i gave.

Men mye har skjedd siden store laks hang i det hjemmebygde røkeriet i bakgården. Industrialiseringen fulgte, og det gjorde også behovet for enorme mengder laks, som ble behandlet i løpet av korte tidsperioder.

Hjerting Laks fusjonerte derfor med Polar Salmon i 2016 og flyttet til Esbjerg. Barnebarnet til Leo Kjærgaard, Christoph  Kjærgaard, er administrerende direktør i det fusjonerte selskapet Polar Salmon Hjerting Laks, som i stor grad røker norsk laks.

– Mye har endret seg de siste 10-15 årene. I dag produserer vi rundt 100 tonn røket laks i uken, og veksten har hatt en årlig økning på 20 prosent. I år forventer vi ytterligere 10-15 prosent i vekst, sier Christoph Kjærgaard til iLaks.

Utfordrende
Overgangen fra å være et familiedrevet selskap til et stort internasjonalt selskap har ikke vært lett, ifølge Christoph Kjærgaard. 

Faren til Christoph Kjærsgaard. FOTO: Privat

– Det har vært en veldig stor beslutning for oss, selvfølgelig. Vi kunne se at vi hadde vokst og at vi måtte utvide og bygge en fabrikk et annet sted, siden det ikke var plass der vi var. Det var en stor beslutning om vi skulle fullføre fusjonen og flytte fra Hjerting, men det var så mange åpenbare fordeler med det. Blant annet var naboen interessert i å kjøpe den gamle fabrikken til en fornuftig pris, sier Christoph Kjærgaard til iLaks.

I forbindelse med fusjonen valgte Christoph Kjærgaards bror, Andreas, å bli kjøpt ut av virksomheten. Han ville prøve ut noe annet, og driver i dag et motorverksted.

Saken fortsetter under bildet.

Andreas Kjærgaard og Christoph Kjærgaard drev familiebedriften, Hjerting Laks, i 25 år frem til fusjonen i 2016 med Polar Salmon. Her sitter de foran bilder av oldefaren, bestefaren og faren. FOTO: Privat

– Å kjøpe ut broren min, som hadde vært partneren min i 25 år, var en enorm utfordring. Jeg risikerte å sette alt på spill. Hvis det ikke fungerte av en eller annen grunn, ville det være en enormt dårlig forretningsavgjørelse, som også ville påvirke familiens omdømme og føre til at virksomheten ble satt flere år tilbake, forklarer Christoph Kjærgaard.

Tiden etter sammenslåingen var ny for Christoph Kjærgaard, der han for første gang skulle være sjef for selskapet alene og gå inn i en ny tid. Men overgangen har gått over all forventning, selv om Polar Salmon (datterselskap av den danske/grønlandske giganten Polar Seafood), gikk inn i fusjonen med underskudd.

Saken fortsetter under bildet. 

Den varmrøkte laksen som ikke har tilpasset størrelse for skiver, presses sammen til et rektangel og selges til sandwichleverandører som vil ha en nøyaktig mengde som kan veies, slik at alle kunder får samme mengde i sin sandwich. FOTO: Katrina Poulsen

– Årsregnskapet overgår forventningene
I 2017 og 2018 har Polar Salmon Hjerting Laks presentert årsresultater på henholdsvis 18 millioner kroner og 17 millioner kroner.

Årsrapporten for 2019 er ennå ikke publisert, men selskapet forventer også her et godt resultat.

FOTO: Katrina Poulsen

– Årsregnskapet i år overgår forventningene våre, sier Christoph Kjærgaard.

55 prosent av selskapets produkter går til det danske markedet. Deretter følger Italia med 25 prosent. De resterende lakseproduktene går til resten av Europa.

I tillegg selger selskapet villaks fra Alaska, som utgjør 15 prosent av deres totale råvarer og er spesielt populært i Italia, men også i stor grad i Danmark og i flere andre europeiske land.

FOTO: Katrina Poulsen

Blir det en 5. generasjon?
Christoph Kjærgaard har tre barn i alderen 17-21 år. Hvorvidt en av dem blir 5. generasjon av Kjærgaard til å bringe selskapet videre, er ennå ikke sikkert. Christoph Kjærgaard vil ikke presse noen av barna sine til å overta selskapet.

– Det mest åpenbare er datteren vår, men hun er bare 17 år. Hun er i sitt andre år på Handelshøyskolen. Hun er veldig interessert i forretningsdrift, og er veldig flink til regnskap. Så hun er nok den mest åpenbare, men jeg vil ikke overtale henne til noe, avslutter Christoph Kjærgaard med et smil om munnen.