– Vi er langt inne i en omstilling. Og det tror jeg er sunt innimellom

Nyheter
2099

I helgen leverte Kleven sin andre brønnbåt til Sølvtrans. Fartøyer til fiskeri og oppdrett er blitt et stadig viktigere satsningsområde for verftskonsernet etter havariet i offshoresegmentet.

Vågen ligger stille, badet i sol, foran baugen. Bak hekken, langs traseen som løper over Bryggen, haster VM-syklister forbi. Oppe på broen til det 80 meter lange nybygget «Ronia Diamond» er toppledelsen i Kleven samlet – blant de mange sunnmøringer som har funnet veien til VM-byen denne helgen.

– Dette er den andre brønnbåten for Kleven. For oss er det noe nytt, forteller Ellen Kvalsund, kommunikasjonsdirektør i Kleven til iLaks.

– Vi skal også bygge slaktebåt for DESS Aquaculture, legger hun til. Sistnevnte skal leveres i første halvår 2018, og er noe av et innovasjonsprosjekt.

Posisjonere
– Det er viktig å finne markeder som er store nok. Posisjonere oss for nye markeder. Vi har stort sett bygget offshore de siste ti år, bemerker hun.

Kleven-gruppen har blitt slankere de siste årene. Tidligere inngikk en rekke verft, inkludert i Florø og Førde, i porteføljen. Nå gjenstår kun to: Myklebust verft og Kleven i Ulsteinvik.

Det har tradisjonelt vært familieeid, men ble refinansiert for to uker siden. Klevenfamiliens eierposisjon ble vannet ut til 20 prosent. Inn kom penger fra Hurtigruten og Petter Stordalen. I tillegg kom verdens største yachtdesigner Lüchten med på eiersiden.

– Vi har et samarbeid på yachtbygging, utdyper Kvalsund.

– Og så bygger vi fire trålere.

– Det er ganske variert det vi jobber med for tiden. Vi er langt inne i en omstilling. Det er det vi driver med hver dag. Og det tror jeg er sunt innimellom – å se på hva vi driver med, sier hun.

Inge-Johnny Hide

Identiske
Ansvarlig for byggingen av «Ronia Diamond» er Inge-Johnny Hide.

– «Ronja Ocean» og «Ronia Diamond» er identiske. Det er veldig sjelden vi bygger så identiske søsterskip, sier han. – De tekniske data er 79,90 meter ganger 18 meter.

Konsernsjef Ståle Rasmussen legger ikke skjul på at offshorebåter har vært særs viktig for selskapet – i nokså lang tid.

– Vi har bygget offshorebåter i et par tiår. Men Kleven har holdt på i over 100 år, skynder han seg med å legge til.

I kjølvannet av fallet i oljeprisen i 2014 har det ikke vært mange nyordrer fra supplyrederiene. Det er stort sett ferdigstillelse av gamle avtaler.

Ståle Rasmussen

Håper på flere
Tidligere har Kleven en rikholdig CV og produktpallett.

– Her inngår fiskefartøy, passasjerbåtter, hurtigruter, åtte kystvaktfartøyer, fryse- og kjølebåter, såkalte reefere, og tank og bulk, forteller Rasmussen.

Han er glad for de to brønnbåtordrene fra ålesundrederiet Sølvtrans.

– Det er viktig for en bedrift som Kleven når offshorenæringen har blitt redusert. Og vi håper på flere kontrakter.