Tre nye lærlinger har fått plass i Stingray-teamet

Fra seks personer i 2010, teller nå Stingray 24 fulltidsansatte. Selskapet har også fått inn tre dyktige lærlinger fra Strømmen Videregående Skole, som skal ta fagbrevet sitt ved bedriften.

Nyheter 19.10.2016
Av Elisabeth Nodland
 

Stingray er i vekst. Kanskje har de klart å stikke litt hull på skepsisen til folk i næringen. Spesielt i en tid hvor næringen, uten å ta for hardt i, brukte fem milliarder på å bekjempe lakselus i 2015. Teknologien vekker også internasjonal interesse. Tirsdag fikk selskapet besøk av elever ved Strømmen videregående skole og den franske skolen Lycee St. Marie i Belfort.

De norske elevene kommer fra fagutdanning innen teknikk og industriell produksjon, med fokus på automatisering. De franske elevene studerer mye det samme, men er ikke like teknisk rettet.

John Arne Breivik, daglig leder hos Stingray ønsker elevene velkommen til bedriftsbesøk. Foto: Elisabeth Nodland

Hard jobbing
– Det var ikke mange som hadde troa på oss da vi fortalte en hel næring at vi kunne skyte lakselus med laser i 2010. Men det var en mann fra Innovasjon Norge som sa at dersom vi likevel skulle klare det, ville det bli en sensasjon. Dette er ord som driver en fremover. Ordet sensasjon får en til å ha lyst til å kjøre på. Dette viser at man kan få til det meste, men man må være forberedt på å jobbe hardt. Glem surfing på mobiltelefonen og avslapning i sofakroken. Utallige arbeidstimer må til for å nå sine mål.

Dette var de innledende ordene fra daglig leder i Stingray, John Arne Breivik, da han talte til de rundt 40 elevene som møtte opp under bedriftsbesøket.

Tre lærlinger
Stingray kan også skilte med at de nylig har fått inn tre lærlinger i bedriften, nettopp fra Strømmen VGS. Så langt er de fornøyd med valget de har gjort.

– De er tre dyktige personer som passer godt inn i vårt team, forteller Breivik.

Tove Lange, daglig leder i Matindustriens opplæringskontor er imponert over bedriften med 24 ansatte som velger å ta inn tre lærlinger fra samme klasse.

Tove Lange, daglig leder i Matindustriens opplæringskontor forteller at det er uvanlig av en bedrift å ta inn mer enn en lærling av gangen. Stingray har tatt inn tre. Foto: Elisabeth Nodland

– Dette er høyst uvanlig, forteller hun til iLaks.

Selv er de vant til å rekruttere lærlinger til kjente og store bedrifter som Coca-Cola, Ringnes og Arcus Gruppen, men det er sjelden de tar inn mer enn en lærling av gangen.

– Vi er veldig glade for at vi har fått kontakt med Stingray. Ser man stort på det, inngår Stingray som et ledd i matproduksjonen, og vi er glade for at de har valgt oss. Samtidig er det en vinn-vinn situasjon. Selskapet får gode kandidater, samtidig som lærlingene skaffer seg verdifull erfaring og praksis som gjør dem klar for arbeidslivet sier Lange.

Imponert
Videre blir elevene delt inn i grupper og får omvisning på ulike stasjoner i den splitter nye produksjonshallen til Stingray. Det er gjort et godt forarbeid og utstyr, dataskjermer og lasere er flyttet ned i hallen for å lage ulike stasjoner som blir ledet av de ansatte. Her er det teknologi på høyt nivå som gjelder å få vise frem, og franskmennene lar seg imponere.

Laetitia Receveur, som er lærer ved Lycee St. Marie, er imponert over det Stingray har fått til. Foto: ELisabeth Nodland

– Det har vært en spennende og lærerik dag. Vi er imponert over hva de har fått til her. Teknologien virker både lovende og interessant, og selv om våre elever ikke er like teknisk rettet, får de stort utbytte av dette besøket, forteller Laetitia Receveur, som er lærer ved Lycee St. Marie.

Selv vet hun lite om oppdrett, men spiser mye laks i hverdagen.

– Jeg er skeptisk til alt oppdrettslaksen får i seg, men dersom man kan dokumentere at laksen ikke har fått i seg medikamenter, men heller blir behandlet med Stingrays teknologi, vil det trolig selge bedre i det franske markedet, mener Receveur.

Et godt sted for læring
Tilbake til lærlingene. Det er tre unge gutter som alle har fullført studiet innen automatikk ved Strømmen VGS. Nå er de klar for å få fagbrev.

– Vi startet alle sammen denne sommeren, og vi har gått i samme klasse hele veien, forteller Markus Ervik.

Han synes de allerede har lært en hel del, og setter pris på at de har fått utfordringer fra dag en. Dette er også Rikard Skipsfjord og Martin Ihlang enige i.

– Dette er både interessant og ikke minst kult. Det er teknologi som bygges steg for steg. Er man flink til å bygge Lego uten bruksanvisning, er dette plassen å jobbe, sier Ihlang.

Skipsfjord er også fornøyd, og han trives med arbeidsmiljøet og resten av staben.

– Vi får prøve oss i alle ledd i produksjonen, og vi har fått bygget laserne opp fra bunnen av. I tillegg har vi også fått tatt del i vedlikehold og service. Helheten gjør det veldig lærerikt, forteller Skipsfjord, som ikke ser bort fra at han kunne tenke seg å jobbe med tilsvarende arbeid når fagbrevet er i boks.

Artikkelen fortsetter under bildet.

To elever studerer elektronikken i den optiske avluseren. Foto: Elisabeth Nodland

Storstilt samarbeid
Strømmen VGS har inngått et prosjekt med Lycee St. Marie ved å få på plass en intensjonsavtale for å sette fokus på det globale arbeidsmarkedet.

– Det er viktig at elevene får innblikk i andre kulturer, hvordan man møter andre kulturer og ikke minst lære seg engelsk fagspråk som jobbspråk. I en arbeidssituasjon vil man raskt treffe arbeidere fra flere ulike land og kulturer, og da er det viktig med et godt fagspråk i bunnen. Nå vil vi gjennomføre et tilsvarende besøk i Frankrike med denne klassen, for å få innblikk i franske teknologibedrifter. Dette er et veldig spennende prosjekt som vi håper vi får midler til å fortsette med, sier Marit Dovland Lund, som er norsklærer og prosjektleder ved Strømmen VGS.

Lærerne ved Strømmen Videregående, Marit Dovland Lund, Stig Vandli og Frode Wara, er alle fornøyd med besøket. Foto: Elisabeth Nodland

Frode Wara, som også er lærer ved Strømmen VGS, mener det er viktig at elevene får innsikt i alt som skjer langs norskekysten. Han påpeker at potensialet innen havbruk og undervannsteknologi er et stort felt.

– Oppdrett er Norges nest største industri. Det må alle unge få vite. Gitt miljøutfordringene oppdrettsnæringen sliter med nå, vil ny teknologi og automatisering stadig bli viktigere. Dette er spesielt i fokus hos oss, forteller Wara.

Skolen er glade for kontakten som er knyttet mellom dem og Stingray.

– Dette har gitt våre elever et nytt syn på hvilke muligheter som ligger innen fagfeltet, noe som er viktig for å finne frem til mulighetene i arbeidslivet på et senere tidspunkt, sier Stig Vandli, lærer ved Strømmen VGS.

Etter noen forfriskninger og mingling er det tid for å takke for seg. Det er en fornøyd gjeng som forlater industribygget, som er plassert i Groruddalen i Oslo. Det er kanskje ikke det området som er mest kjent for innovasjon og utvikling på teknologi til havbruksnæringen, men for en næring i lusekrise, et svært viktig tilskudd.