Nederlandsk skipsverft: – Forventer mer interesse fra norske kunder

Nyheter
1691

– Vår forretningsmodell er standardisering, sier produktdirektør for arbeidsbåter, Lodewijk van Os i det nederlandske skipsverftet Damen Shipyards. 

Selskapet som har hovedkontor i Gorinchem i Nederland, ble grunnlagt i 1927. Nåværende eier, Kommer Damen, overtok selskapet i 1969. Med en arbeidsstyrke på bare ti personer, gjorde han selskapet til internasjonalt operativt skipsbyggingsfirma med 9000 ansatte og 33 verft over hele verden.

Lodewijk van Os.

Damen vokste opprinnelig med arbeidsbåter, spesielt for mudringindustrien, med fokus på å bygge i serie for lager, sier produktdirektør for arbeidsbåter, Lodewijk van Os.

– Kommer Damen så potensial i lagerbygging da han la merke til at entreprenører trengte fartøy på kort varsel. Etter markedsundersøkelser begynte han å produsere standardiserte arbeidsbåter på lager. 

Effektivitet 
En av fordelene ved standardisering er allsidigheten den tilbyr, forklarer Van Os.

– Havbruk er et voksende marked, og arbeidsbåter brukes intensivt i havbruksnæringen. Fordi de samme arbeidsaktivitetene foregår på hvert anlegg, er standardiserte arbeidsbåter praktiske. Også med en rekke modulære alternativer tilgjengelig for skip i Damen-porteføljen, er standard fartøy lett tilpasset for andre markeder, noe som betyr gode bruksverdier, spesielt ettersom våre arbeidsbåter har en levetid på om lag 30 år, sier han.

Å bygge standardiserte fartøy i serie, betyr også at den allerede har bevist seg, noe som er bra for alle aspekter av operasjonen, inkludert sikkerhet, pålitelighet og effektivitet.

– Besetninger og reservedeler kan byttes på grunn av alminneligheten.

Damens arbeidsbåt, Multi Cat – en stor, stabil arbeidsplattform – brukes ofte i havbruk.

– Multi Cat har vist seg å være spesielt nyttig for avlusing. Dette har ført oss til å fokusere på havbrukssektoren. 

UV-4312. FOTO: Damen Shipyards

Skipsformet plattform
I 2013 besøkte Damen for første gang AquaNor for å lære mer om utviklingen i bransjen.

– Arbeidsbåter for avlusing var høyt etterspurt oppdaget vi, på grunn av økende problemer med lus i Norge. Avlusningsmetoder har endret seg drastisk de siste årene, så vi fokuserte på dette bestemte området, for å kunne utstyre våre båter bedre for dette formålet. For to år siden besøkte vi flere norske selskap som er involvert i avlusingsteknikker. 

Disse besøkene resulterte i utviklingen av et nytt fartøy, UV 4312, sier Van Os.

– Det er behov for stor dekksplass for avlusingsutstyr og pontoner, og vi har levert to for dette markedet. Men de har ingen fremdrift, og flytting fra anlegg til et annet anlegg krever hjelp av en slepebåt. Så vi utviklet en skipsformet plattform som en løsning for havbruksnæringen. Det er første gang et som skip som dette er bygget utenfor Norge

– Norge er teknologisk leder, men havbruk er globalt, og våre skip finnes overalt i verden. Som et resultat av dette, vet vi hvilken innvirkning ulike klima har på vårt fartøy. Vi kan bruke erfaringene i skipsbygging for havbruk hvor som helst. Og vårt nettverk for service og salg er allerede globalt. 

Byggesett 
Et annet alternativ som Damen gir er byggesett.

– Det kan være av interesse for lokale skipsbyggingsindustrier. Vi fokuserer også på land som Canada, Storbritannia, Tasmania og Chile. Ved å besøke disse landene, legger du merke til forskjeller du kan svare på, som størrelsen eller omfanget av et anlegg, kostnadsstruktur og avstanden til markedet. I Chile vil arbeidsbåtene være forskjellige fra behovet på norske anlegg. Vår mangfoldige portefølje gjør at vi kan tilpasse oss ulike marked.

Etter hvert som olje- og gassvirksomheten reduseres over hele Europa, er skipsbyggernes øyne på havbruksnæringen, ifølge Van Os.

– Vi ser alle etter alternativer, og havbruk blomstrer, noe som resulterer i økt etterspørsel i arbeidsbåter. Så vi er alle hverandres konkurrenter. Alle vil ha en bit av paien.

Damen er klar til å møte konkurransen, legger han til.

– Vi er i konstant kommunikasjon med markedet. Vi har nylig levert en ny Multi Cat 2409 til en skotsk oppdretter. Vi har også utviklet en liten arbeidsbåt på 15 meter, som vi vil lansere veldig snart. En 43m lang Utility Vessel, UV 4312, er for tiden under bygging. Den vil være klar i mars 2018. Og når den overleveres til sin nye eier i Norge, er jeg sikker på at det vil føre til enda mer interesse. Bedrifter vil selvfølgelig ønske å se den i aksjon først. 

Havbruk er fortsatt en liten del av Damens portefølje, men Van Os forventer at den skal vokse i årene som kommer.

– Vi forventer at det blir et stabilt, vellykket marked, både i og utenfor Europa.