Når kommer tunge merkevarer til laksebransjen?

Nyheter
1351

Marine Harvest satser på Rebel Fish, Ducktrap og Morpol, men har fortsatt en lang vei å gå.

Ved Marine Harvests foredlingsfabrikk i Miami skjæres lakseporsjoner for merkevaren Rebel Fish. Den serveringsklare forpakningen, som tilbys med en rekke forskjellige smakstilsetninger, er en av selskapets spydspisser i det amerikanske markedet.

– Rebel Fish utvikler seg bra, men litt tregere enn vi har håpet på. Vi distribuerer til fire av de største dagligvarekjedene i USA-markedet hver dag, og prøver stadig ut nye smakstilsetninger. Vi har fått hylleplass og beholder denne, så det betyr at dagligvarekjedene tjener penger på produktene. Vi er inne i vårt tredje år nå, forteller Joe Fidalgo, administrerende direktør for Consumer Products i USA i Marine Harvest.

– Det er ikke et enormt volum, for det serveres kun i 60 ounce porsjonspakker. Det er ikke mye, kanskje 5.000 tonn per år.

Men han tror på en økning.

– Absolutt. Det er en klar målsetning for vårt selskap, sier han til iLaks.

Flere merkevarer
– Vi har også en merkevare med Ducktrap, med røykelaks i fra Maine. Det er en veletablert merkevare som har vært i markedet i 35 år. Det er en merkevare som er godt kjent og som kundene setter pris på. Her er salgsvolumet betraktelig høyere. Jeg vet ikke om volumet er offentliggjort, vi er et børsnotert selskap, sier han unnskyldende.

– Vi vil doble kapasiteten ved vårt anlegg. Det vil fortsatt ligge i Maine.

I tillegg flyr Marine Harvest inn produkter fra sin heleide polske foredlingsgigant Morpol til det amerikanske markedet.

– Vi distribuerer også produkter fra Morpol. Vi bringer inn produkter fra alle regioner. På toppen av det gjør vi også torsk fra Island, tilapia, steelhead fra Colombia, ørret, barramundi og hyse.

Fellesnevnere
Fidalgo leder satsingen på konsumprodukter i det amerikanske markedet. Han har sin bakgrunn fra banankjempen Dole, og ser mange fellesnevnere mellom bransjene.

– Jeg har vært i Marine Harvest i fire år. Men jeg har vært 20 år innen bedervelige produkter. Jeg var vice president for ferske blomster i Dole. Det er mange likhetstrekk mellom dem; biologisk risiko, regulering, shelf life, parasitter, sykdom – spredning fra en lokalitet til en annen. Gjør en noe galt, smitter det over på naboen. Og vi selger til faste kunder, legger han til.

– Det var en enkel overgang for meg. Den store forskjellen er at en spiser laksen. Men det er mange likhetstrekk. Produktene har forskjellige kvaliteter og forskjellige priser. Det faktum at en kan spise laksen stiller særlige krav til regulering og matvaretrygghet.

– En forskjell mellom de to sektorene er vel at den ene, Dole, har en sterk merkevare?

– Det er sant. Det er fortsatt behov for å få et brand inn i spillet. Ikke bare i USA, men over hele verden. Det er fortsatt en mulighet for det. Vi har utvilsomt muligheten for det. Vi har definitivt de markedsmessige verktøy for å få den muligheten.

– Ducktrap eller Rebel Fish?

– Ducktrap er et godt produkt. Men det er fortsatt oppe for diskusjon. Vi er et globalt selskap så vi må tenke globalt – ikke for et spesifikt land.

– Er det derfor Marine Harvests ledelse er så opptatt av å fjerne eksportavgiften i Norge?

– Det ønsker jeg ikke å kommentere. Jeg kjenner ikke detaljene her, og det er uansett et konsernspørsmål. Det viktige for meg som administrerende direktør er å gjøre det riktige. Det er lett å selge et produkt, men vanskelig å finne et produkt en vil selge.

– Men for en commodity som laks, er det mulig å bygge en sterk merkevare?

– Jeg tror for sjømat generelt har laks en ledende posisjon. Det er her et brand vil utvikles. Så hvis det kommer et brand innen sjømat vil det sannsynligvis komme i laks.

Langsiktig
– Å bygge et brand er en langsiktig satsing. Det er ikke gjort på to-tre år. Det en en langsiktig satsing, sier han bestemt.

– Hvor mange år?

– Jeg tror det vil ta en livslengde. Det er et langtidsprosjekt.

– Kan Marine Harvest være et brand?

– Det er noe vi må se på. Det er knyttet til kundens aksept, opplevelser og forventninger. Det har definitivt et godt navn i business to business, men business to consumer er et totalt annet spill, sier Fidalgo.