Mer gods på sjø og bane

Meninger
2737

Ja, vi har hørt det før. Og regjeringen har gjentatt det igjen. Mer gods skal fraktes på sjø og bane framfor på vei. I Nasjonal transportplan 2018–2029, som Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti la fram tidligere år, har de satt som mål at 30 prosent av godstransportene på distanser over 300 kilometer skal overflyttes fra vei til sjø og bane. Nå gjelder det å følge opp dette.

I et innlegg 4. desember peker Knut Arne Borge og Kenneth Erdal i Kystrederiene på det inkonsekvente i at det samme stortingsflertallet nå gir sjøtransporten høyere drivstoffavgifter, mens lastebiltransporten slipper dette. Dette kommer på toppen av omfattende veiutbygging og åpning for lengre og tyngre vogntog på veinettet, som også senker lastebilens kostnader, på bekostning av sjø- og banetransport.

Naturvernforbundet har i flere år pekt på at veibruksavgiftene må økes, seinest i våre innspill til Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2018. Denne avgiften skal i prinsippet dekke veitrafikkens lokale miljøskader og veislitasje. Men grønn skattekommisjon har tydelig pekt på at tunge kjøretøy betaler for lite i veibruksavgifter. Det er også vanskelig å forstå at veibruksavgiften for diesel er om lag 2 kroner lavere enn for bensin, til tross for at dieselkjøretøy generelt gir høyere utslipp enn bensinbiler.

Et mer riktig nivå for veibruksavgiften på diesel vil også bidra til å innfri regjeringens og Stortingets mål om å flytte godstransporter fra vei til sjø og bane.

Å flytte godstransporter over lengre distanser fra vei til sjø og bane er bra for miljø og trafikksikkerhet. Naturvernforbundet forventer at stortingsflertallet følger opp sine mål og ikke bare bruker dem i sine festtaler.