Lerøy og BioMar satser på alger i fôret

Nyheter
1583

Et tett samarbeid mellom Lerøy og BioMar sikrer at Lerøy også i framtiden vil kunne tilby lakseprodukter med et høyt innhold av de sunne omega-3-fettsyrene DHA. Ved å benytte mikroalger produsert på en bærekraftig måte, og med et høyt innhold av omega-3 DHA, kan Lerøy erstatte deler av fiskeoljen med AlgaPrime DHA i fiskefôret.

– Gjennom dette samarbeidet tar partene et økt ansvar for å videreutvikle produksjonen av laks på en enda mer bærekraftig måte, sier konsernsjef i Lerøy Seafood Group, Henning Beltestad.

Mer bærekraftig produksjon
Lerøy går nå inn i et nytt område for å sikre en mer bærekraftig produksjon framover. Laks over ett kilo vil fra mai måned bli produsert ved bruk av fôr tilsatt mikroalger, en bærekraftig omega-3-rik råvare utviklet av TerraVia i samarbeid med Bunge. Ved bruk av den nye råvaren legger Lerøy ut på en ny reise for å redusere avhengigheten av marine ingredienser.

– For forbrukeren betyr endringen at vi vil kunne opprettholde det høye nivået av sunt omega-3 i Lerøy-laks også i framtiden. Vi vet at det vil bli mangel på fiskeolje, og at vi må finne alternativer til fiskeolje som fôringrediens dersom vi vil beholde det høye nivået av sunt omega-3 som vi har i laksen i dag. Et slikt alternativ har vi funnet nå. Ved bruk av fôr tilsatt mikroalger er vi sikre på å kunne opprettholde høye nivåer av de sunne omega-3 fettsyrene i mange år framover, sier Henning Beltestad.

Fôrleverandør i forkant
Fôrleverandøren BioMar har utviklet en rekke fôrløsninger for Lerøy. Nå altså en variant hvor en del av det høye nivået av sunt omega-3 er oppnådd ved bruk av mikroalger.

– Vi vet at kunder over hele verden bryr seg om sunne produkter framstilt på en bærekraftig måte. Gjennom dette effektive samarbeidet har vi vært i stand til å produsere laksen på en enda mer bærekraftig måte på store deler av vårt produksjonsvolum innen svært kort tid. BioMar har vært i forkant med nye muligheter innen bærekraftige ingredienser, og vi trenger nye råvarer for å kunne følge opp etterspørselen etter sunn sjømat. For oss er det svært viktig at hele verdikjeden tar ansvar for å utvikle næringen i en enda mer bærekraftig retning, forklarer konsernsjefen i Lerøy Seafood Group, og fortsetter:

– Forbrukerne må kunne velge blant ulike produkt, som alle har en helse- og bærekraftsprofil, når de velger laks fra Lerøy i butikk. Vi ønsker å ta dette steget fullt ut fordi det er viktig at næringen engasjerer seg i å utvikle og implementere nye fôrløsninger som balanserer høy helseverdi og bærekraft.

BioMar har vært et selskap i front når det gjelder å utvikle og teste fôr med mikroalger, samt å implementere de nye råvarer i markedet i kommersiell skala. Siden september 2016 har mer enn 40.000 tonn fôr blitt markedsført – og konsumert hovedsakelig av Lerøy-laks.

Løfter næringen
– Vi er veldig glade for at vi har vært i stand til å bidra til å utvikle sunne og bærekraftige lakseprodukter sammen med Lerøy. Det er viktig at BioMar jobber i et nært samarbeid med våre kunder og leverandører. For oss er det tydelig at vi trenger samarbeid for å utvikle næringen, sier Jan Sverre Røsstad, direktør for laksedivisjonen i BioMar Group.

Som leverandør av mikroalger med omega-3 til akvakulturnæringen, har TerraVia joint venture med Bunge, opplevd det tette samarbeidet med BioMar og Lerøy som en svært verdifull måte å videreutvikle akvakulturnæringen på:

– Lerøy og BioMar har samarbeidet tett med oss gjennom kommersialiseringen av AlgaPrime ™ DHA for å sikre at vi leverer et bærekraftig, kostnadseffektivt og relevant produkt som kan nyttiggjøres som fôrråvare i næringen – og som ikke minst løfter næringen i forhold til bærekraft. Ved å utnytte vår respektive kjernekompetanse kan vi nå skape meningsfulle resultater for forbrukernes helse og for næringens tilgang på omega-3-holdige fôrråvarer framover. TerraVias joint venture med Bunge i Brasil har bidratt til økt produksjonskapasitet av AlgaPrime DHA omega-3, og fôrråvaren leveres nå jevnlig til BioMar som bruker dette i sitt fiskefôr til Lerøy, forklarte Graham Ellis, Senior Vice President for Business Development at TerraVia.