Kampen om omdømmet

Nyheter
1554

– I Russland er 17 prosent av alle restauranter sushi-restauranter. Vi er midt i en megabølge her, sier Arne Hjeltnes. Han er sistemann ut blant talerne ved årets AquaVision konferanse.

Den tidligere programlederen, komikeren, reiselivsutsendingen, fiskeriutsendingen, forfatteren, politikeren og kommunikasjonsjefen er nå toppsjef for reklame- og kommunikasjonsbyrået Creuna.

I skjønnhetsbransjen
– I Kina fremheves det at laks er bra for huden din. Da er en i skjønnhetsbransjen – og den er mye større enn helsekostbransjen, påpeker han med sedvanlig entusiasme.

– Lerøy Aurora har klart å overbevise japanerne om at nordlys om vinteren og midnattsol om sommeren gir en bedre sushi. Og da har du klart å få til noe som er ute av din kontroll. Det er det omdømme og merkevarebygging går ut på, sier Hjeltnes og drar en parallell til Coca-Cola.

Et svekket omdømme de siste ti år har etterhvert utviklet seg til å bli en trang flaskehals for norsk lakseoppdrett.

Omdømme-paradokser
Hjeltnes peker, illustrerende nok, på forskjellen i omdømme mellom to av landets viktigste industrier: Fiskeoppdrett og olje.
– I Norge er det ingen som er i mot oljeboring. De som er mot mener at en bør bore litt mindre.

Eksil-Vossingen har personlig engasjert seg i arbeidet for å styrke oppdrettsbransjens omdømme. Han har idag en godt synlig «Laks er viktig for Norge»-button på sin lysegrå sommerdress. Creuna har utformet denne kampanjen.

Hjeltnes viser så reklamefilmer fra «Laks er viktig for Norge»-kampanjen. Fra Stokmarknes og Nordkapp, Fusa, Lovund, Skjervøy og Steinvik. Totalt har Creuna laget 26 filmsnutter med dette temaet.

Ikke gangstere
– Hele ideen er at vi er ikke miljøgangstere: Vi lager produkter vi er stolte og avhengige av. Det er viktig å få frem at dette er viktig for hele Norge og særlig for de som bor i rurale strøk. Vi vil få frem stoltheten blant de ansatte, utdyper han.

Reklame og omdømmekampanjen har hatt sin effekt.
– Vi har naturligvis målt dette – før og etter. Ni av ti mener nå at laks er viktig for Norge, sier han og peker på at lakseoppdrett har klatret på omdømmeindeksen – fra 46 til 64 poeng.

Eventyret på Lovund
Hjeltnes fremhever avslutningsvis særlig historien om Lovund. Øyen ytterst på Helgelandskysten var på begynnelsen av 70-tallet preget av fraflytting. To skolelærere, Steinar Olaisen og Hans Petter Meland, opplevde at skolen var truet av nedleggelse. De reiste til Frøya, leide et sjøfly fra Trønder-fly, og kjøpte 2.000 smolt. De satte fisken i sjøen, men kun to(!) av smolten overlevde. Olaisen og Meland var imidlertid ikke som alle oss andre, og tolket det heller slik: – Vi klarte det! Fisken lever!

I år omsetter Olaisens Nova Sea og Melands Lovundlaks for godt over en milliard kroner. Lovund opplever nettotilflytting og økning i innbyggertallet. Laks er viktig for Lovund.