Hindar om Sekkingstad og Hauglands slaktebåt: – Vi er ikke så opptatt av å gjøre et intervju

Nyheter
2412

Hav Line Gruppen ønsker ikke overdreven oppmerksomhet rundt gigantisk slaktebåt.

Torsdag omtalte iLaks, som første avis, Sekkingstad og Haugland-gruppens langt fremskredne planer om å bygge en slaktebåt som skal føre laks fra Norge til Danmark. Slaktebåten bygges på et verft i Spania og vil driftes av rederiet Hav Line Gruppen, hvor tidligere Cermaq-topp Jon Hindar er styreformann. Hindar oppgis også som pressekontakt for prosjektet.

Slik ser Hav Line Gruppen for seg sin nye slaktebåt. Illustrasjon: Wärtsilä

iLaks har i lang tid søkt kommentarer til saken fra byggherrene, men de har, av flere forskjellige årsaker, avstått fra å kommentere saken.

Taushet
I en pressemelding publisert i denne avis tirsdag morgen bekrefter lakseeksportør Sekkingstad byggingen, men serverer lite nytt utover det som allerede er kjent.

Alle spørsmål om båtens dimensjoner og mannskap henvises til styreformann Hindar.

– Spørsmål vedrørende båten tar du med Jon Hindar, han har detaljene, skriver Konrad Sekkingstad i en epost til iLaks.

Ikke så opptatt
Etter gjentatte forsøk – over flere dager – på å komme i kontakt, lykkes iLaks tirsdag ettermiddag med å nå Hindar. Hindar gjør det da klart at intervju med iLaks ikke står høyt oppe på prioriteringslisten.

– Vi er ikke så opptatt av å gjøre et intervju. Dere journalister får gjøre som dere vil, sånn sett har jeg ikke så mye mer å melde, sier han kort.

Hindar vil ikke snakke om dimensjonene på verken båten eller slakteriet ombord, men konfrontert med intervjuet han ga IntraFish fredag, om en slaktekapasitet på hele 150.000 tonn, bekrefter han at det er kapasitet «ved maksimal uttelling».

Når det er naturlig
Gitt at båten vil slakte 150.000 tonn, tilsvarer det vel 12 prosent av landets lakseproduksjon, og vil med det bli landets største slakteri. Laksen skal altså hentes levende i norske merder, før den slaktes og føres ut av landet for foredling og distribusjon fra Danmark.

– Vil båten ha norsk mannskap?

– Vi har ikke ansatt noe mannskap. Vi ønsker ikke å gå inn på detaljer utover det, sier Hindar, før han legger til: – Vi vil komme tilbake når det er naturlig for oss.