Her er til og med skroget bygd i Norge

Nyheter
624

I slutten av juni kunne Fitjar Mekaniske Verksted overlevere sin hittil største arbeidsbåt til Finnsnes Dykk & Anleggservice.

– Skroget er bygget hjemme i Norge fra første sveis, sier verftsdirektør Hugo Strand ved Fitjar Mekaniske Verksted.

På verftet i Hordaland bygges alle arbeidsbåtene komplett i Norge.

– Det er et valg vi har tatt, og foreløpig har vi fått det til. I seks år har vi bygd alle nybyggene fra bunnen av, og verftsanlegget er utviklet i takt med hva vi vil få til for framtida.

Økte porteføljen

Med leveringen av det siste nybygget, «Niklas», innlemmet Fitjar-verftet også design og bygging av enskrogs-arbeidsbåter i porteføljen.

Men høy aktivitet gjorde at verftet måtte ut av egne lokaler for å få byggingen i land.

Verftsområdet på Fitjar inkluderer tre kaier, flere haller og verksted for malingsarbeid, sveis og utrustning. Men det var ikke nok.

– Vi har leid lokalene til gamle Eidsvik skipsbyggeri i Uskedalen, men det er våre folk som har arbeidet der inne, forteller Strand.

«Niklas»-skroget ble bygget i seksjoner, sammensatt i Uskedalen og malt, før det ble slept til Fitjar for utrusting og ferdigstilling.

Kuttet nybygg i offshore

Verftet med rundt 75 faste ansatte har kunder innen både offshore, fiskeri- og havbruksnæringene.

Det siste året har Fitjar-bedriften hatt en velfylt ordrebok for levering av arbeids- og servicebåter til havbruk, og har ikke merket nedgangen i skipsbygging.

– Vi kuttet ut nybygg innen offshore i 2009. I dette segmentet har vi kun service- og ombyggingsoppdrag, og er derfor ikke så hardt rammet. Vi har også blitt dyktigere, og satset på eget design. Men vi merker at konkurransen blir hardere på andre segment, når de store verftene også snur seg rundt.

For Fitjar Mekaniske er de mindre arbeidsbåtene blitt god butikk.

– I 2015 gikk vi i pluss for åttende år på rad, og hadde en omsetning på mellom 450 og 500 millioner.

Strand er fornøyd med den stabile driften, og regner med at 2016 også ender i pluss.

– Samtidig brukes pengene vi tjener på å investere i videre utvikling. De siste årene har vi brukt 60 millioner kroner på verftet, for å tilby det beste på service og nybygg.

Velfylt ordrebok

Verftet har nå ni nybygg, åtte arbeidsbåter og en brønnbåt, igjen i ordreboken.

– Med nybyggene som er i bestilling er vi sikret jobb frem til mars 2017. Vi har også mye servicearbeid og mange gode initiativ på gang, så vi er ikke redd for situasjonen.

Rett før sommeren ramlet siste oppdrag inn. På slutten av året skal den tiende arbeidsbåten i deres eget Sørfonn-design overleveres Marinus Aquaservice. I juli sikret de seg en intensjonsavtale med Bømlorederiet Napier på design og bygging av en ny prosessbåt, som slakter fisken om bord.

Strand forteller at det er gode tradisjoner for skipsdesign på Fitjar.

Verftet har satset på samarbeid med det lille skipsdesignselskapet Heimli. Det har gitt designnavnet HFMV for båttypene i portefølje. Designklassene Sørfonn, Isdahl, Vik og Josdal – er alle etternavn til ansatte i bedriften.

– Design har vært viktig for at vi har lykkes. Selv om vi er et relativt lite verft, kan vi samarbeide og utvikle gode fartøy. Sammen med Heimli eier vi rettighetene til designene selv.