Har signert byggekontrakter for 629 millioner kroner

Nyheter
1952

Torsdag ble det kjent at rederiet, som oppdrettskjempen eier sammen med et annet John Fredriksen-dominert selskap, grimstadrederiet Deep Sea Supply, har utøvet en opsjon til å kontrahere sin andre 3.000 kubikkmeters brønnbåt.

DESS Aquaculture Shipping har opsjon på ytterligere to brønnbåter til samme spesifikasjoner.

Kan passere milliarden
De to brønnbåtene er booket til en stykkpris på 225 millioner kroner, ifølge presentasjonsmateriale utarbeidet av Marine Harvest. Sammen med en slaktebåt på 179 millioner kroner er totalsummen så langt løpt opp til 629 millioner kroner.

Lite tyder på at oppdrettsrederiet stopper der.

Dersom DESS Aqua benytter seg av alle sine avtalte opsjoner, passerer ordreboken milliarden med god margin.

Marine Harvest-ledelsen har tidligere åpnet for bygging av både fôrbåter, brønnbåter og arbeidsbåter på egen bok. Foreløpig har selskapet kun lagt inn bestilling på to brønnbåtvarianter.

Tre båter
Den 59 meter lange slaktebåten, som kan klassifiseres som en type brønnbåt, kan slakte og frakte 40.000 tonn fisk årlig, tilsvarende et mellomstort norsk lakseslakteri.

– Vi har kontrahert to brønnbåter og en slaktebåt så langt, sier Marine Harvests kommunikasjonssjef Ola Helge Hjetland til iLaks.

– Vil dere bygge arbeidsbåter gjennom dette rederiet?

– Hva vi gjør i framtiden må vi komme tilbake til, sier Hjetland hemmelighetsfullt.

Motivasjonen bak båtbyggingen er naturligvis de skyhøye fraktratene, ikke minst drevet opp av beredskap og lusebehandling. Stengere praksis fra Mattilsynet kan gi dramatiske konsekvenser ved eventuelle vedtak om halvert biomasse. Samtidig vet de rendyrkede brønnbåtrederiene å ta seg betalt – før de inngår avtaler om nybygg.

Da kan oppdretteren like gjerne bygge brønnbåt for egen regning og risiko.

Romslig finansiering
Kontantstrøm er i hvertfall ikke en flaskehals. Marine Harvest pøste inn i snitt 173 millioner euro (1,6 milliarder kroner) på driften i hvert av de fire kvartalene i 2016.

Også andre fiskeoppdrettere har sett dette poenget.

Både Nordlaks, Nova Sea og Firda Seafood har etablert egne rederier. Også Grieg Seafood, hvis hovedeier har lang erfaring i shipping, følger nøye med på denne utviklingen.