Håper på oppstart av oppdrettsskipene i 2017

Nyheter
229

Selskapet har ikke planlagt dette storstilte prosjektet helt alene.

– Det skal sies at det er et nært samarbeid med NSK Ship Design i Harstad. De står for det skipstekniske med design og beregninger, sier Inge Berg til iLaks.

Men det er også flere som er med på planleggingen som har pågått en stund.

– Vi har knyttet til oss en bedrift som heter NOV. Disse er veldig gode på forankringssystemer, samt at Egersund Net er med, forteller Berg.

Oppdrettsskipet, eller Havfarmen, skal forankres og plasseres til havs. Deler av teknologien blir derfor hentet fra offshorebransjen.

-Vi ser på det som et svært spennende og omfattende prosjekt som vi absolutt har troen på. Inge Berg har stått for idegrunnlaget, mens vi har bistått med å få ideen ned på tegnebrettet, forteller Thomas Myhre, fagasjef ved NSK Ship Design, til iLaks.

Les også: Så store blir Nordlaks-skipene

Håper på oppstart i 2017
Foreløpig opplyser Berg om at de har søkt om å få bygge tre stykker hvor hver av dem vil koste mellom 600-700 millioner kroner.

– Vi håper på at vi kan ta i bruk teknologien i løpet av 2017, dersom vi får utviklingskonsesjoner til å gjøre dette, sier Berg til iLaks.

Svært fremtidsrettet
Vi har i lenger tid hørt om SalMar som ønsker å bygge havmerden for å flytte oppdrett av laks lenger til havs. Nå velger også Nordlaks å gjøre det samme.

– Vi har mer tro på at det er smartere å gå lenger til havs, enn å gå på land. Dette blir et semilukket anlegg med skillevegger og åpning i bunnen. Det vil også være mulig å heve og senke merdsystemet, både for service og vedlikehold, men også for å ha muligheten til heve merdene ved ekstremt dårlig vær. Det er en fleksibilitet som er helt nødvendig, forklarer Berg.

Han har stor tro på prosjektet og at dette er en kombinasjon som en svært fremtidsrettet.