Eggene i forskjellige kurver

419

– Situasjonen i Irland og Færøyene er gode eksempler på at vår strategi er riktig, sier konsernsjef Alf-Helge Aarskog i Marine Harvest, til iLaks.

De to minste oppdrettslandene i Marine Harvest-systemet, Irland og Færøyene, ble på presentasjonen av regnskapet for fjerde kvartal, dratt fram som et eksempel på at strategien Marine Harvest har, er riktig.

Irland kom ut av fjerde kvartal med minus 26,76 kroner EBIT per kilo, mens Færøyene hadde det beste resultatet i konsernet med 14,48 kroner EBIT per kilo. Region Nord i Norge hadde et bedre resultat med 15,06 kroner, men Norge samlet hadde 12,03 kroner EBIT per kilo.

– Resultatene viser at det er viktig å spre risikoen i denne bransjen, sier Alf-Helge Aarskog. Han forklarer videre:

– Hvis vi skrur tiden tilbake til 1993-1994 og årene etter det, da hadde oppdrettsnæringen ganske vanskelige tider på Færøyene. Hvis Marine Harvest var kun på Færøyene den gang, så ville vi vært i trøbbel. Nå går det bra på Færøyene, mens Irland sliter. Vi skal ikke så mange år tilbake der situasjonen var betydelig bedre i Irland, sier Aarskog.

– En av våre viktigste strategier er å ha spredt produksjon. Norge har vi delt i fire regioner, og det betyr at hvis vi får problemer i en region, da går de andre tre kanskje bra. Det er en styrke for vår drift. Det samme tenker vi i forhold til fôrproduksjon, for å balansere på resultatet, sier han.

– I dag har du fantastiske resultater på oppdrettssiden, men det er det ikke alltid at det er det, og da har vi balansert det vet å ha en god videreforedlingsindustri. Det gir et jevnere resultat for selskapet, påpeker Aarskog.

Men han legger til at den biologiske situasjonen er den viktigste årsaken til at Marine Harvest har valgt å spre seg på flere land, og på de tre pilarene oppdrett, videreforedling og fôr.

– Det aller viktigste i vårt valt av strategi er i forhold til biologi. Det er viktig ikke å ha alle eggene i en kurv. For hvis Marine Harvest kun var i Chile i 2009, så hadde det vært tungt. Det hadde vært tungt om vi kun var i Chile i 2013 også, sier han.

– Det vil si at strategien til Marine Harvest er den riktige?

– Ja, jeg håper det.