Dette blir Salmon Groups satsningsområder fremover

Nyheter
1637

Hun er ansatt som ny sjef i Salmon Group. Idag fikk Anne-Kristine Øen møte mesteparten av klyngens aksjonærer og medlemmer.

– Jeg har arbeidet i Odfjell, Grieg og Marine Harvest. Jeg har jobbet mye med kommunikasjon. De siste årene har jeg ledet klyngeorganisasjonen Maritime Bergen, innledet Øen under dagens fagdag tilknyttet arrangementet Himmel og Hav i Florø.

I forsamlingen på Maritime Quality Hotell sitter en rekke eksportører og oppdrettere, hvorav flere er medlemmer i Salmon Group.

Klynge
Bergenserinnen er statsviter med fordypning og jobberfaring innen kommunikasjon. Tidligere i vår ble Øen ansatt som ny daglig leder i Samon Group.

– Det å arbeide i Salmon Group er å lede en klynge, sa hun, og dro frem Salmon Groups målsetning: Å gjøre oppdretterne sterke og synlige og gjennom samhandling gi de utvikling.

I praksis betyr dette omdømmearbeid og samfunnskontakt, men også samarbeid om innkjøp av fôr, forsikring, vaksiner og rogn.

– Vi skal være best på fôravtaler, vi skal være best på forsikring, vi skal være best på vaksiner, vi skal være best på rogn – og vi skal være best på båt, sa hun og la raskt til: – Og vi er gysla gode, vi har akkurat forhandlet ferdig en fôravtale.

Shipping
Nettopp dette med båt og shipping er et fagfelt som Salmon Group har blinket ut som særlig viktig.

– Mange av våre medlemmer er redere – i tillegg til oppdrettere, påpekte hun.

Inn i Salmon Group har hun fått med seg et nytt team: Den nyansatte fagsjef Torgun Gjefsen, samfunnskontakt Nils Aadland og kommunikasjonssjef Maria S. Fløisand, i tillegg til Nils Inge Hitland og Solveig Willis som begge har flere år bak seg i Salmon Group.

– FoU, politikk og bærekraft kommer til å bli utrolig sentrale begreper i vår næring fremover, sa Øen engasjert – på innpust og utpust.

Samtidig fremhever hun moteordet «disruption» som viser til store omveltninger på kort tid.

– Noen ganger i historien er det slik at det skjer utrolig mye å få år. Nå gjelder det å henge med.